W "Bezpiecznej Jedynce" radzimy, co robić podczas ekstremalnych zdarzeń

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2020 18:15
Podczas jazdy samochodem najczęściej nagłe zdarzenie związane jest z wypadkiem drogowym, takim jak zderzenie. Ale w trasie mogą zdarzyć się różne rzeczy. W "Bezpiecznej Jedynce" radzimy słuchaczom jak się zachować w sytuacji zdarzeń ekstremalnych, które mogą nie być wypadkami drogowymi.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: bstad/pixabay

Takim zdarzeniem może być wjazd do jeziora lub rzeki, co ostatnio miało miejsce. O zachowaniu w przypadku wpadnięcia samochodem do wody opowiada major Arkadiusz Kups były żołnierz służb specjalnych. Radzi, żeby zawsze wozić ze sobą wybijak do szyb, wycinak do pasów i folię termoizolacyjną, które przydają się nie tylko podczas wypadku. Uprzedza, że otwarcie drzwi w wodzie może być niemożliwe. Raz, że nowoczesne samochody maja zazwyczaj zamki elektryczne i elektrycznie opuszczane szyby, które mogą nie zadziałać w wodzie. Dwa, trzeba czekać spokojnie, bo w aucie zawsze zostaje poduszka powietrzna. Dopiero po wyrównaniu ciśnień można próbować wybić szybę wybijakiem. - Inaczej jest to niemal niemożliwe - mówi. I ostrzega, że najgorsza w każdej sytuacji jest panika.


Posłuchaj
18:39 BJ 28-08-2020.mp3 Nieoczekiwane zdarzenia na drodze niebędące wypadkami drogowymi (Bezpieczna Jedynka)

 

Zmorą wśród kierowców, zwłaszcza zawodowych jest cukrzyca, głównie typu II. Spowodowana głównie złym odżywianiem i otyłością. Dr Magdalena Krajewska uprzedza, że cukrzyca może doprowadzić do senności i utraty kontroli nad pojazdem. Dlatego dobrze jest jeść małymi porcjami co 3-4 godziny i zaplanować sobie trasę, aby nie korzystać z fast foodów, ale spożyć normalny posiłek. Chorzy na cukrzycę typu I powinni zawsze mieć ze sobą lekarstwa. Radzi, aby zawsze mieć przy sobie listę chorób i przyjmowanych leków, która może przydać się podczas nagłego zdarzenia.

U kierowcy może też dojść do nagłego ataku serca, co wydarzyło się na autostradzie A54 i doprowadziło do wypadku. Ratownik Mateusz Kędzierski uspokaja, że nie są to częste przypadki. Zauważa, że osobom niewyszkolonym trudno ocenić, czy zasłabnięcie było efektem ataku serca, cukrzycy czy udaru. Dlatego instruuje, jak postępować z kierowcami, którzy zasłabli.

OSP Nałęczów/Youtube

Co zrobić w przypadku pożaru auta mówi młodszy brygadier Karol Kierzkowski z Mazowieckiej Państwowej Straży Pożarnej. Przede wszystkim opuścić pojazd. Jeżeli maska da się otworzyć, bo może być nagrzana unosimy ją lekko, żeby płomienie nie buchnęły i staramy się wcelować w źródło ognia. - To jest bardzo trudne, aby ugasić pożar komory silnika jedną gaśnicą, dlatego będzie potrzebna pomoc innych kierowców, którzy wspomogą swoimi gaśnicami - uprzedza. Wyjaśnia, że najważniejsze jest ratowanie ludzkiego życia, a ratowanie mienia jest na drugim planie.

"Bezpieczna Jedynka" zaprasza w każdy piątek od godz. 17.10

***

Tytuł audycji: "Bezpieczna Jedynka" w ramach audycji "Ekspres Jedynki"

Rozmawiali: Patryk Kuniszewicz i Maciej Walecki

Goście: major Arkadiusz Kups (były żołnierz służb specjalnych), dr Magdalena Krajewska (lekarz), Mateusz Kędzierski (ratownik medyczny), młodszy brygadier Karol Kierzkowski (Mazowiecka Państwowa Straż Pożarna)

Data emisji: 28.08.2020 r.

Godzina emisji: 17.10

ag


Mat.promocyjne

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Uwaga kierowcy! Korytarz życia i jazda na suwak od dziś są obowiązkowe

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2019 12:18
W piątek (6.12) życie weszła nowelizacja Kodeksu drogowego, która nakazuje kierowcom tworzenie "korytarzy życia" oraz jazdę "na suwak". Nowe regulacje mają na celu ułatwienie służbom ratunkowym dojazdu do miejsca wypadku oraz upłynnienie ruchu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stop piratom drogowym. Dlaczego kierowcy jeżdżą za szybko?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2020 19:17
W czasie epidemii, kiedy ruch na drogach był dużo mniejszy niż zazwyczaj, kierowcy znaczniej mocniej naciskali gaz, łamiąc tym samym ostro przepisy. Z raportu Głównej Inspekcji Transportu Drogowego wynika, że od 14 marca do 14 kwietnia odnotowano 125 tysięcy przekroczeń prędkości.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Bezpieczna Jedynka". Czy bariery energochłonne spełniają normy bezpieczeństwa?

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2020 18:26
W "Bezpiecznej Jedynce" wróciliśmy do tragicznego w skutkach wypadku, w którym autobus ZTM, taranując barierę energochłonną, spadł z wiaduktu trasy S8 na moście Grota-Roweckiego w Warszawie. Dlaczego bariery ochronne nie powstrzymały autobusu? Jak są one konstruowane? Czy spełniają wszystkie normy przyjęte przez Ministerstwo Infrastruktury? 
rozwiń zwiń