Zmiany w przepisach drogowych. Dotyczą kierowców i pieszych

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 17:10
Sejm przyjął zmiany w kodeksie drogowym. Nowe przepisy wprowadzają pierwszeństwo pieszych przed wejściem na przejście, obniżenie prędkości na obszarze zabudowanym i obowiązek minimalnego odstępu między samochodami na autostradach. Wejdą w życie 1 czerwca 2021 roku. O szczegółach w "Bezpiecznej Jedynce".
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/FTiare

garaż1200.jpg
"Bezpieczna Jedynka". Zagrożenie w podziemnych garażach

Do tej pory uznawano, że kierowcy i inni użytkownicy dróg musieli ustąpić pierwszeństwa pieszemu, kiedy ten już znajdował się na przejściu. Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg, którzy najczęściej giną na jezdni. Jednocześnie posłowie przyjęli zapis, że pieszy podczas przechodzenia przez jezdnię nie będzie mógł korzystać z telefonu komórkowego ani innego urządzenia elektronicznego, które rozprasza jego uwagę.

Posłuchaj
13:21 Jedynka-22-01-2021-bezpieczna-jedynka.mp3 Zmiany w Kodeksie drogowym dla kierowców i dla pieszych (Bezpieczna Jedynka)

 

Bezpieczeństwo na zebrze zależy i od kierowców, i od pieszych

Dr Jacek Karcz manager kierunku logistyka w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie przedstawia szczegółowo jakie obowiązki nałożą nowe przepisy na kierowców w okolicach przejść dla pieszych oraz do czego będą musieli stosować się piesi. - Nowelizacja zakłada, że pieszy będzie miał pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na przejście, a kierowca będzie musiał udzielić tego pierwszeństwa - wyjaśnia. Dlatego kierowca będzie musiał obserwować nie tylko przejście, ale również jego otoczenie, co według ustawodawcy powinno wpłynąć na zmniejszenie prędkości pojazdu. Zastrzega, że zmiana nie dotyczy tramwajów i to pieszy będzie musiał ustąpić pierwszeństwa pojazdowi szynowemu.

Nowe obowiązki nałożono nie tylko na kierowców, ale również na pieszych. Będą musieli zachować wzmożoną ostrożność, a przez to obserwować rejon przejścia. Ustawodawca założył, że obecnie największym rozpraszaczem uwagi są telefony komórkowe. Dlatego wprowadzono na przejściach przez jezdnie lub torowiska, a także w ich pobliżu całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych rozpraszających uwagę. Złamanie zakazu może skutkować nałożeniem mandatu w wysokości 50-100 złotych. Dokładne wysokości będą znane po zaktualizowaniu taryfikatora mandatowego, bo zakaz używania przez pieszych urządzeń rozpraszających uwagę to zupełnie nowa regulacja. 

Zmniejszenie prędkości w terenie zabudowanym w nocy

Obecnie w godzinach 23.00 - 5.00 dozwolona prędkość w terenie zabudowanym to 60 km/h, a w pozostałych godzinach 5 km/h. Nowelizacja spowoduje, że prędkość 50 km/h w terenie zabudowanym będzie obowiązywała całą dobę. Sylwester Pawłowski, reprezentujący projekt edukacyjny "Świadomy kierowca", przekonuje, że różnica 10 kilometrów ma znaczenie. Opowie, jak doświadczalnie zbadana droga hamowania przy prędkości 60 i 50 kilometrów na godzinę uzasadnia ograniczenie prędkości na obszarze zabudowanym przez całą dobę do 50 km/h. - Samochód jadący 50 km zatrzyma się po ok. 25 metrach, ten jadący 60 km przejedzie 9 metrów więcej - wylicza.

Przekonuje, że największy wpływ na drogę hamowania ma czas reakcji kierowcy. Przy prędkości 50 km/h w jednej sekundzie samochód przejeżdża 14 metrów. A czas reakcji 1 sekundę ma kierowca, który nie rozmawia przez smartfon, tylko bacznie obserwuje to, co dzieje się wokół. - Więc od chwili podjęcia decyzji o hamowaniu, do momentu wciśnięcia pedału hamulca pojazd przejeżdża 14 metrów, a potem kolejnych 11-12 do całkowitego zatrzymania się - mówi Sylwester Pawłowski.

Zakaz jazdy na zderzaku

Niezachowanie odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu jest jedną z głównych przyczyn wypadków na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Według nowych przepisów, trzeba będzie zachować odstęp, wyrażony w metrach, będący połową aktualnej szybkości jazdy. Czyli jeśli auta jadą z prędkością 120 km/h, to odstęp między nimi powinien być nie mniejszy niż 60 metrów. Zasada ta nie obowiązuje, jeśli kierowca będzie wykonywał manewr wyprzedzania.

Radosław Chrzanowski, instruktor sportowej nauki jazdy w Automobilklubie Rzemieślnik, zachęci do stosowania na drogach szybkiego ruchu odległości nawet większej, niż nakładają nowe przepisy. Jego zdaniem, określone w nowelizacji odległości warto powiększyć dwa razy, czyli w opisanym wyżej przypadku do 120 metrów. - Ocenę odległości powinny ułatwić słupki postawione po prawej stronie drogi - radzi.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 czerwca 2021 roku.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka

Prowadzą: Patryk Kuniszewicz

Goście: dr Jacek Karcz (manager kierunku logistyka w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie), Sylwester Pawłowski (reprezentujący projekt edukacyjny "Świadomy kierowca"), Radosław Chrzanowski (instruktor sportowej nauki jazdy w Automobilklubie Rzemieślnik)

Data emisji: 22.01.2021 r. 

Godzina emisji: 17.12

ag


"Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce "Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce

Czytaj także

Bezpieczeństwo na kolei. O czym należy pamiętać?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 19:05
W minioną środę obchodzony był Dzień Kolejarza. Patryk Kuniszewicz i Patryk Michalski przyjrzeli się bezpieczeństwu na kolei i na styku kolei i dróg, czyli na przejazdach kolejowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Bezpieczna Jedynka". Dość tej chemii na drodze!

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2020 17:10
W czerwcu w Warszawie doszło do tragicznego w skutkach wypadku, w którym autobus ZTM, taranując barierę energochłonną, spadł z wiaduktu trasy S8 na moście Grota-Roweckiego w Warszawie. Okazało się, że wcześniej kierowca brał środki odurzające. Tego typu przypadków było jeszcze kilka, choć może już nie tak tragicznych. Okazało się, że nie podziałały one na wyobraźnię kierowców i jazda po alkoholu lub narkotykach jest nagminna.
rozwiń zwiń