"Lewa w górę", czyli jak bezpiecznie rozpocząć sezon motocyklowy

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2021 20:11
Optymistyczne prognozy pogody to z pewnością wystarczająca zachęta dla motocyklistów do wyjechania na drogi. O czym należy pamiętać, by połykane kilometry sprawiały przyjemność, a także by nie stanowić zagrożenia dla siebie i innych?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Lukas Gojda

Czytaj też:
shutterstock_kask motocyklista 1200.jpg
Uwaga! Motocykl na drodze!

Liczby dotyczące wypadków i ofiar śmiertelnych są coraz mniejsze. - To są dane zdecydowanie lepsze niż w latach ubiegłych. W zeszłym roku, jeśli chodzi o użytkowników motocykli, tych ofiar było 48. Bardzo podobna liczba była dwa lata temu, bo 51 - mówi komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Pierwszą kategorią prawa jazdy na najmniejsze i najwolniejsze jednoślady to kategoria AM. Obejmuje ona prowadzenie motoroweru, a uprawnienia takie można zdobyć już po ukończeniu 14. roku życia, za pisemną zgodą opiekunów. Do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 wymagana jest już kategoria A1. Kolejne kategorie to A2 i wreszcie ta właściwa - A, dająca prawo kierowania motocyklem oraz motocyklem z przyczepą.

Posłuchaj
16:54 Jedynka/Bezpieczna Jedynka - 7.05.2021 O czym pamiętać, by jazda na motocyklu była bezpieczna? (Bezpieczna Jedynka/Jedynka)

Zadbajmy o komfort

Instruktor jazdy Tomasz Kulik zwraca uwagę na to, jak istotne i niebezpieczne dla nieuważnych motocyklistów są nierówności nawierzchni. - Na prawym pasie szczególnie w aglomeracjach miejskich autobusy i ciężarówki wygniatają koleiny. Ten asfalt nie znika, on się obok wypiętrza w postaci podłużnych garbów - przestrzega w audycji "Bezpieczna Jedynka". Dodaje, że nierówności najbardziej zdradliwe są wówczas, gdy jest wilgotno. Jednocześnie podkreśla, że do jazdy na motocyklu każda pogoda jest dobra.

- Nie ma złej pogody, jest źle ubrany motocyklista. To nie są rzeczy tanie, ale dobrze dobrana kurtka z porządną membraną i z ociepleniem bardzo poprawia komfort jazdy. To przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Tomasz Kulik.

Jeśli mamy komfort termiczny, możemy skupić swoją uwagę na obserwowaniu drogi i innych uczestników ruchu. Kolejna istotna kwestia to widoczność. - Jeżeli my nie widzimy w lusterku głowy czy twarzy kierującego pojazdem obok, to on nas też nie widzi - przypomina.

Fb/jednoslad.pl

Wyobraźnia to podstawa

Należy pamiętać o tym, by podczas jazdy zachowywać bezpieczne odstępy, a także kilka razy zastanowić się nad tym, czy warto wyprzedzać innych użytkowników ruchu. - Nie pchajmy się tam, gdzie jest za wąsko, bo to jest nieeleganckie. Uważajmy też na rowerzystów, którzy jeżdżą między samochodami w korkach - apeluje Tomasz Kulik. Podkreśla także, że droga jest wspólna i każdy, kto z niej korzysta, ma równe prawa. Tym, czego często brakuje, jest wzajemna empatia.

Osobną kwestią są piesi. Prawa i obowiązki obu stron regulują odpowiednie dokumenty i warto przypomnieć sobie podstawowe zasady przed ruszeniem w trasę. - Skoro ktoś wyznacza przejście dla pieszych, to znaczy, że pieszemu wolno tam przejść. (...) Patrzmy, który pieszy zbliża się do przejścia, patrzmy na dzieci - przestrzega gość "Bezpiecznej Jedynki". Odpowiednio wcześniej rozpoczęty manewr hamowania gwarantuje to, że unikniemy tragedii.

Czytaj też:
autokar shutter 1200.jpg
"Bezpieczna Jedynka". Czy podróż autokarem jest bezpieczna?

Jaki motocykl wybrać?

Rodzajów motocykli jest wiele. Sami użytkownicy są jednak mocno podzieleni w ocenie poszczególnych modeli. Stąd liczne kluby i zloty. - W okresie letnim najczęściej z okien samochodów widzimy motocykle obłożone bagażem, z torbami nawet na zbiornikach. To są motocykle turystyczne, a na nich znajdują się motocykliści bardzo wytrawni - tłumaczy Jacek Gębara, redaktor naczelny miesięcznika "Motocyklista". Poza motocyklami turystycznymi spotkamy również cruisery czy choppery.

Popularne są również motocykle klasyczne lub neoklasyczne. - Ta grupa służy swoim właścicielom głównie wyglądem. Przez to właściciele wyrażają się, manifestują swoje poglądy, swój gust. One służą zazwyczaj do krótkich wypadów czysto rekreacyjnych - podkreśla gość "Bezpiecznej Jedynki". Są również motocykle sportowe, ścigacze niesłusznie uznawane za jedne z najbardziej niebezpiecznych na drogach. Okazuje się, że posiadają doskonałe hamulce czy bardzo dobre zawieszenie.

YouTube/Polska Policja

Elektronika w służbie bezpieczeństwa

XXI wiek sprzyja wprowadzaniu nowinek technologicznych. Pojawiają się chociażby systemy dopasowujące prędkość i odległość od pojazdu poprzedzającego. - Mamy sensory, które wykrywają, czy zbliża się pojazd z tyłu. Mamy bardzo zaawansowane układy dbające o przyczepność motocykla i to zarówno podczas przyspieszania, jak i podczas hamowania - wylicza Piotr Ganczarski, redaktor naczelny portalu Jednoślad.pl. Trwają też prace nad wprowadzeniem autonomicznego kontaktowania się pojazdów - w praktyce, motocyklista zbliżający się do skrzyżowania wiedziałby o nadjeżdżającym samochodzie.

Innym pomysłem jest wprowadzenie na szeroką skalę poduszek powietrznych w odzieży motocyklowej. - Jest to wykorzystywane bardziej w sporcie motocyklowym niż w takiej codziennej jeździe. Kombinezon ma wbudowaną poduszkę powietrzną, która jest wypełniana sprężonym gazem ukrytym w specjalnym zbiorniku - tłumaczy Piotr Ganczarski. W chwili, w której elektroniczne systemy wykryją nadmierną prędkość działającą na zawodnika, gaz jest uwalniany. Choć stłuczeń, a nawet złamań nie da się uniknąć, to jednak dzięki takim nowinkom nie grożą obrażenia wewnętrzne.

Zobacz też:

***

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka

Prowadzący: Patryk Kuniszewicz, Maciej Walecki

Goście: Tomasz Kulik (instruktor jazdy motocyklem), komisarz Robert Opas (Komenda Główna Policji), Jacek Gembara (redaktor naczelny czasopisma "Motocykl"), Piotr Ganczarski (redaktor naczelny jednoslad.pl)

Data emisji: 7.05.2021

Godzina emisji: 17.10

mg

Czytaj także

Sezon motocyklowy wystartował! "Nie żałujmy rozumu podczas jazdy"

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2020 22:40
Po długiej przerwie zimowej i okresie izolacji podyktowanej stanem epidemii, na drogach z każdym dniem przybywa motocyklistów. - Jedźmy tak, żeby kierowcy samochodów, autobusów i ciężarówek mieli szansę nas zauważyć - apeluje Tomasz Kulik, instruktor motocyklowy. W Programie 1 Polskiego Radia podpowiadamy, jak bezpiecznie rozpocząć nowy sezon motocyklowy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak używać świateł awaryjnych?

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2021 05:00
Światła awaryjne to wyjątkowo ciekawe rozwiązanie. Dzięki nim możemy bez przeszkód zaparkować na trawniku, czy stanąć na środku drogi i nikt nie może nam nic zrobić! Czasami wciśnięcie guzika sprawia też, że nasza osobówka zamienia się w autobus i bez przeszkód może zatrzymać się w zatoczce. Czy światła awaryjne to rzeczywiście immunitet na drogowe wybryki?
rozwiń zwiń