X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie

Koncert poświęcony Elżbiecie Sikorze

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2019 11:11
Audio

Koncert poświęcony Elżbiecie Sikorze z okazji zakończenia obchodów 75 rocznicy urodzin Kompozytorki.

Wystąpią:

  • Anna Mikołajczyk - sopran
  • Barbara Okoń-Makowska - realizacja dźwięku
  • Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
  • Michał Klauza - dyrygent

W programie:

  • Stanisław Moniuszko - Intrada do opery Straszny Dwór
  • Elżbieta Sikora - Partita z III Suity barokowej
  • Paul Dukas - Uczeń Czarnoksiężnika
  • Elżbieta Sikora - Lamento z opery Madame Curie na sopran i orkiestrę
  • Elżbieta Sikora - Przejście podziemne (prapremiera) na orkiestrę z warstwą elektroniczną
  • Igor Strawiński - Suita Ognisty ptak (wersja z 1945 roku)

Koncert Zorganizowany we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia


Program 2 Polskiego Radia 

Sponsor:

Sponsor: PKN ORLEN  


Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.


Logotypy PWN i TUTTI.pl


Niedziela, 20 października 2019, godz. 18.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Elżbieta Sikora ur. 1943 we Lwowie, ukończyła studia na Wydziale Reżyserii Muzycznej w Państwowej Wyzszej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu, w Groupe de Recherchers Musicales, pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i Franςois Bayle’a. Po powrocie do Warszawy odbyła w tamtejszej uczelni studia kompozytorskie u Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego. W czasie studiów, wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim utworzyła grupę kompozytorską KEW, z którą występowała na koncertach w Polsce, Szwecji, Austrii i RFN. Od 1981 roku mieszka we Francji. Jako stypendystka Rządu Francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w IRCAM i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. Była stypendystką miasta Mannheim a także Fundacji Kościuszkowskiej studiując muzykę komputerowa w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanford pod kierunkiem Johna Chowninga. Prowadziła przez lata zajęcia z dziedziny muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium w Angoulême oraz w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Jako visiting profesor uczyła kompozycji na Uniwersytecie w Chicago, prowadziła także zajęcia na Uniwersytetach w Marne la Valée, w Gdańsku, w Monachium i w Warszawie. Jest laureatka Konkursu Młodych ZKP (1978, wyróżnienie za ...według Pascala), Konkursu im. Webera w Dreźnie (1978, II nagroda za operę kameralną Ariadna), Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (1980, wyróżnienia za The Waste Land i Listy do M., 2000, Prix Magistère za Aquamarina) oraz konkursu dla kompozytorek w Mannheim (1982, I nagroda za Guernikę). Elżbieta Sikora otrzymała dwie nagrody SACEM w 1994 roku: Prix Pedagogique za utwór Chant’Europe, oraz Prix du Printemps za całokształt twórczości. W 1996 roku otrzymała nagrodę ”Nouveau Talent Musique” SACD (Stowarzyszenie Autorów i Kompozytorów Dramatycznych) w Paryżu za operę Wyrywacz serc. W 1997 Elżbieta Sikora została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Zasług Rzeczpospolitej. W roku 2000 otrzymala „Künstlerinnenprise” przyznaną przez miasto Heidelberg. W 2003 Wyroznienie Specjalne Jury de l’Académie du Disque Lyrique w Paryzu za „Le Chant de Salomon” i „Eine Rose als Stütze” (CD Chant du Monde). W 2004 Elżbieta Sikora została odznaczona orderem Chevalier des Arts et des Lettres przez francuskiego Ministra Kultury.W lutym 2012 Elżbieta Sikora wraz z Anną Mikołajczyk, odtwórczynia głównej roli, otrzymała nagrodę „Sztorm Roku 2011” za operę Madame Curie, której prapremiera światowa w wykonaniu Opery Bałtyckiej odbyła się 15go listopada 2011 w Paryżu. W 2012 za ten utwór Elzbieta Sikora otrzymała także nagrodę „Splendor gedanensis” Prezydenta Miasta Gdańska oraz Nagrodę Artystyczna Marszałka Województwa Pomorskiego „Gryf”. W 2014 otrzymała medal Gloria Artis Ministerstwa Kultury. Elżbieta Sikora była w latach 2011-2017 Dyrektorem Artystycznym festivalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu.

Utwory Elzbiety Sikory wydawane przez PWM i Chant du Monde są wykonywane na całym świecie. Wiele z nich ukazało się na płytach.

Ważniejsze kompozycje: Pieśni rozweselające serce na sopran i pięć instrumentów (1973), I Kwartet smyczkowy (1975), Guernica – Hommage a Pablo Picasso na chór (1975-79), Podróż druga na taśmę (1976), Według Pascala na trąbkę, harfę, klawesyn, wiolonczelę i recytatora (1977), Ariadna, opera kameralna (1977), Ziemia jalowa, utwór radiofoniczny wg T.S. Eliota (1979), II Kwartet smyczkowy (1980), Piaski na flet i perkusję (1980), Głowa Orfeusza na taśmę (1981), Podróż trzecia na flet (1981), Glowa Orfeusza II na flet i tasme (1981), Janek Wiśniewski, Grudzień, Polska na taśmę (1981-82), Derrière son double, opera radiofoniczna na głos, zespół instrumentalny i dźwięki elektroniczne (1983), Solo na skrzypce (1984), Cienie na orkiestrę (1984-90), L’Arrache–coeur, opera (1984,1992), Rappel II na orkiestrę i transformacje (1988), Suita na wiolonczele i taśmę (1990), Suite II na klawesyn, taśmę i transformacje (1990), Chant de Salomon na sopran i zespół kameralny (1991), Géometries variables na taśmę (1991), Sekstet smyczkowy, hommage a Witold Lutosławski (Sextuor a cordes) (1993), Canzona na wiolę da gamba i zespół instrumentalny (1994-95), Suite III (baroque) na orkiestrę (1997), Omnia Tempus Habet, Gdańskie Oratorium na głos solowy-alt, chór chłopięcy, chór mieszany, organy i orkiestrę (1997), Ecce Homo na orkiestrę (1998), Aquamarina na taśmę (1998), In Memoriam Ursula, III Kwartet smyczkowy (1998), Lisboa, tramway 28 na saksofon i taśmę (1999), I Koncert na fortepian i orkiestrę, hommage a Frédéric Chopin (1999-2000). ), Eine Rose als Stütze, drei Lieder nach dem Texten von Hilde Domin, na sopran i fortepian (2000), Innocentines do tekstów Réné de Obaldia na chór mieszany a capella (2001), Grain de sable, Rouge d'été, muzyka elektroakustyczna, (2002), Eine Rose als Stütze, Hörspiel (2002), Axe rouge V (2005) muzyka elektroakustyczna, Michelangelo Koncert na saksofon i orkiestre (2005), Reflts irisés na fortepian in elektronikę (2007), South Shore” na harfe i orkiestre (2008), Madame Curie (libretto Agata Miklaszewska, adaptacja Elżbieta Sikora) opera (2009-2011) Sonosphère I Twilling na obój, transformacje i kwintet smyczkowy (2014), Sonosphère II My’Kaddisch (20016) na klarnet i kwintet smyczkowy, Trois tunnels et un arrêt (2016); muzyka elektroakustyczna; Sonosphères III&IV Symfonia Wroclawska na orkiestrę i transformacje elektroniczne (2017), Paris, Gare du Nord (2018) muzyka elektroakustyczna, Koncert na skrzypce i orkiestrę (2019), Sonosphère V, Wanda Landowska na orkiestrę (2019), Soleos na skrzypce i elektronikę (2019)