Dvorak w obiektywie Tempest trio

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2018 15:30
Zespół Tempest trio buduje swoją reputację przedstawiając komplet triów Dvoraka – właśnie wydali drugą płytę, na której znajdziemy pierwsze dwa tria wybitnego czeskiego kompozytora. 
Antonn Dvok
Antonín DvořákFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Wcześniej usłyszeć mogliśmy ich nagranie z nr 3 i 4 – dziełami określanymi jako dojrzałe i o wiele bardziej znanymi niż właśnie prezentowane. W szczególności ostatnie trio – Dumka, na stałe weszło do repertuaru. Tempest trio to trzech doskonale znanych, doświadczonych muzyków: pianista Alon Goldstein, skrzypek Ilya Kaler i wiolonczelista Amit Peled – każdy z nich zdobył renomę, każdy z nim ma rzeszę miłośników - połączenie sił, stworzenie zespołu, to dla nich nowy krok w karierze. Długie trasy koncertowe po USA, Europie i Azji, na których prezentowali m.in. komplety triów Schumann, Brahmsa i właśnie Dvořáka ugruntowały ich wysokie notowania. Prezentowany przez nich album nagrany dla Naxos to potwierdzenie niezwykłej muzykalności tria, doskonałego zrozumienia muzyki XIX wieku, a w tym konkretnie przypadku je „słowiańskości”.

. .

Krzysztof Meyer jest jednym z najważniejszych żyjących polskich kompozytorów – wciąż niezwykle twórczy, wciąż poszukujących, wciąż proponujący dzieła, które trafiają w gusta zarówno muzyków, jak i publiczności. W przeciągu ostatnich kilku lat stworzył sporo dzieł kameralnych – z których część możemy usłyszeć na właśnie wydanym krążku „Krzysztof Meyer - New Chamber Music" (wyd. Dux). Największe moje zainteresowanie wzbudził przede wszystkim XIV kwartet smyczkowy – będący kolejnym krokiem, wszystko wskazuje, że nie ostatnim, w długiej historii pisania utworów na te instrumenty. Nie ma się co dziwić, że Krzysztof Meyer fascynuje się kwartetami smyczkowymi, w końcu jest on wielkim miłośnikiem twórczości Dmitrija Szostakowicza – który stworzył właśnie taką liczbę kwartetów – będących jednymi z największych osiągnięć w tym gatunku. Krzysztof Meyer podobnie jak rosyjski twórca nie jest awangardzistą, raczej stara się z doświadczeń przeszłości czerpać wzory i na ich bazie tworzyć swoje konstrukcje. To sprawia, że wciąż ważne są dla niego i melodia i harmonia. Na krążku znajduje się także: Kwintet na cztery saksofony i fortepian i Kwartet fortepianowy – dzieła zrozumiałe, łatwe w odbiorze, a przy tym urzekające prostotą i jasnością przekazu.

Mieczysław Burski


Zobacz więcej na temat: MUZYKA muzyka klasyczna