X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wspaki - czyli powrót do źródeł lutnictwa

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2012 20:00
- Są ładne przedmioty, które wydają nieciekawe dźwięki, ale nie ma ciekawych dźwięków wydawanych przez nieładne przedmioty. Forma ma znaczenie – mówi Andrzej Król, twórca "wspaków".
Audio

- Wspaki to powrót do tradycji, do początków. W dawnych czasach, gdy muzykowano na dworach siła dźwięku nie była aż tak ważna i wtedy sobie pozwalano na robienie różnych instrumentów takich jak viola da gamba czy lira korbowa – mówił w Dwójce Andrzej Król. - Ja wracam do tamtych czasów i jakby wcielam się w rolę tamtego twórcy instrumentów. Ważne jest poszukiwanie w sposób nieskrępowany. Także nieskrępowany rzemiosłem. Przy szacunku dla rzemiosła – jest to powielanie wzorów. Twórca instrumentów musi poszukiwać warunków niezbędnych, żeby dźwięk mógł powstać. Chodzi tu, ogólnie, o równowagę napięć w instrumencie.

Wspaki mają pozornie różne formy, ale mają podobną zasadę konstrukcyjną: przód i tył są odwrócone względem siebie o 180 stopni. Stwarza to dodatkową symetrię, wpływającą na dźwięk: są obecne symetrie lewo-prawo i góra-dół.

Początki wspaków biorą się z rzeźb zrtysty, w których poszukiwał on równowagi napięć zarówno w sensie dosłownym (napięcia materiałów użytych do stworzenia dzieła), jak i formalnym i metaforycznym. Wstawienie struny do jednej z rzeźb i przypadkowe wydobycie dźwięku zrodziło fascynację i było początkiem wieloletnich eksperymentów lutniczych.

Wspaki powstają od 2001 roku. Drewno lutnicze, którego używał Andrzej Król na początku, otrzymał "w spadku" po współpracy w latach 1985-90 z Jeanem Weinfeldem (1905-1991), twórcą FONIC (Nowe Formy Instrumentów Strunowych).

Od początku powstawania Wspaków wspierała je we Francji Agnes Vesterman i jej stowarzyszenie CIRCE, w Polsce zainteresowała się nimi w r. 2004 Maria Pomianowska. W 2006 r. powstał spektakl opowiadający historię Wspaków z oryginalną muzyką Ryszarda Bednarczuka i Jeana Poinsignona, przy udziale muzyków: Agnes Vesterman, Deboray Walker, Macieja Skowrońskiego oraz aktorów: Dariusza Jakubowskiego i Vincenta Vedovelliego oraz Stanisława Bokowego.

W jaki sposób powstają wspaki – mogą się Państwo przekonać, słuchając audycji Aleksandry Łapkiewicz.

 


Zobacz więcej na temat: Agnes Francja POLSKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak to robią Szwedzi

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2011 15:48
Maria Pomianowska przyglądała się, jak wygląda edukacja w zakresie World Music w Skandynawii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rafał Blechacz i jego wizja Szymanowskiego

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2012 16:00
Nowa płyta Rafała Blechacza zawiera utwory Debussy'ego i Szymanowskiego. O tym nagraniu w Dwójce dyskutowali Kacper Miklaszewski i Andrzej Sułek.
rozwiń zwiń