X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Szymanowska była kobietą i artystką europejskiej klasy

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2012 21:30
Mówiono o niej "niezwykła kobieta". Goethe powitał ją jako "boginię muzyki", a Mickiewicz obwołał "boginią dźwięków".
Audio
Maria Szymanowska
Maria SzymanowskaFoto: wikipedia, domena publiczna

Maria Szymanowska uważana jest za kompozytorkę ery przedchopinowskiej, choć w istocie była artystką epoki chopinowskiej i to jak najściślej: karierę bowiem rozpoczęła w roku 1810, a muzyki uczyła się, między innymi, u Józefa Elsnera. Koncertowała w Polsce, Rosji, Anglii, Francji, Italii i w Niemczech. Wszędzie wzbudzała podziw, chwalono ją zarówno za kompozycje, jak też za wykonanie. Mochnacki stwierdził, że potrafiła zmusić fortepian do śpiewu, a gdy chciała – do retorycznej przemowy.

- Przed Chopinem to ona i Karol Lipiński reprezentowali Polskę za granicą - podkreśla prof. Irena Poniatowska.

Kompozycje fortepianowe Marii Szymanowskiej utrzymane są w stylu brillant, wówczas obowiązującym. Wśród utworów znajdujemy mazurki, preludia i nokturny, walce i menuety. Jej etiudy wykazują dużą inwencję, a mazurki są istotnym krokiem w kierunku stylizacji tanecznej. Ogólnie rzecz biorąc, jest to twórczość, którą można postawić obok dorobku Chopina z okresu warszawskiego – z pewnością wywarła nań jakiś wpływ.

W 1827 roku Chopin pisał do Jana Białobłockiego: "Pani Szymanowska daje w tym tygodniu koncert. Ma to być w piątek i cena podwyższona; podobno parter pół dukata, fotele dukat i tym podobnie. - Będę niezawodnie i dam Ci znać o przyjęciu i grze." Niestety, jeśli zapowiedź tę Chopin spełnił, to list nie zachował się, a bardzośmy ciekawi opinii Fryderyka…

Pod koniec życia Maria Szymanowska osiadła w Petersburgu jako nadworna pianistka carycy. Prowadziła salon, w którym zbierała się śmietanka artystyczna miasta: Puszkin, Glinka, Mickiewicz. Wtedy pewnie Wieszcz poznał córkę gospodyni, Celinę, z którą później się ożenił.

O twórczości Marii Szymanowskiej opowiadała prof. Irena Poniatowska, a o swojej fascynacji muzyką i postacią kompozytorki mówiły Elisabeth Zapolska - mezzosopranistka i Elżbieta Karaś-Krasztel - pianistka.

Audycję przygotowała Beata Stylińska.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Obłoczni, czyli Sen Chopina

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2012 21:05
Zapraszamy na premierę słuchowiska Grzegorza Walczaka. Reżyseria Waldemara Modestowicza. Przed słuchowiskiem rozmowa Małgorzaty Kron z autorem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kwartet Mosaïques w wiedeńskim Konzerthausie

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2012 22:00
Zapraszamy do wysłuchania wieczoru najklasyczniejszego z klasycznych: kwartety Klasyków Wiedeńskich wykonywane przez wiedeński zespół w samym sercu miasta!
rozwiń zwiń