10 koncertów festiwalu Actus Humanus w Dwójce!

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2017 15:48
W Wielkim Tygodniu w Gdańsku odbędzie się pierwsza wiosenna edycja festiwalu muzyki dawnej Actus Humanus Resurrectio. Dwójka będzie na miejscu.
10 koncertów festiwalu Actus Humanus w Dwójce
Foto: materiały prasowe

Actus Humanus Resurrectio to okazja do usłyszenia w jednym miejscu i czasie wielu światowych gwiazd wykonawstwa historycznego, wywodzących się z różnych pokoleń, szkół i tradycji wykonawczych. 

Festiwal zestawia obok siebie niepokornych indywidualistów i tych, którzy od lat tworzą główny nurt interpretacyjny, wielkich klasyków i wschodzące gwiazdy. Pokazuje też, jak muzyka dawna staje się muzyką współczesną. Z jednej strony wykonywana jest przez najwybitniejszych specjalistów w oparciu o źródła historyczne, z drugiej – rozbrzmiewa donośnie "tu i teraz", przefiltrowana przez wrażliwość artystów ery ponowoczesnej.

Wśród tegorocznych gwiazd znaleźli się między innymi William Christie, René Jacobs, Rinaldo Alessandrini, Ottavio Dantone i Björn Schmelzer z zespołami, a także plejada wykonawców polskich, między innymi Marcin Świątkiewicz, Adam Strug, Michał Gondko, Agnieszka Budzińska-Bennett. W ich wykonaniu usłyszymy arcydzieła baroku, w tym Pasję wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha, oratorium La Resurrezione George’a Friderica Handla, program Chants joyeux du temps de Pâques złożony z utworów Marca-Antoine’a Charpentiera, fragmenty Nieszporów Maryjnych Claudia Monteverdiego, a także mało znane renesansowe Lamentacje Carolusa Luythona i Pedra Ruimonte, Żołtarz Jezusów Władysława z Gielniowa, średniowieczne lamenty, Polonezy Johanna Gottlieba Goldberga, gdańską i królewiecką muzykę lutniową.

Plan transmisji i retransmisji w Dwójce:

12 kwietnia, transmisja o godz. 20.00 - Jan Sebastian Bach Pasja wg św. Mateusza BWV 244 - wyk. René Jacobs/Rias Kammerchor/Akademie für Alte Musik Berlin

14 kwietnia, retransmisja o godz. 16.00 - Pedro Ruimonte // Carolus Luython: Lamentationes Hieremiae Prophetae - wyk. Björn Schmelzer/Graindelavoix

14 kwietnia, retransmisja ok. godz. 19.00 - Władysław z Gielniowa: Żołtarz Jezusow czyli piętnaście rozmyślenia o bożym umęczeniu - wyk. Adam Strug

14 kwietnia, retransmisja ok. godz. 23.00 - Monteverdi 450 - wyk. Rinaldo Alessandrini / Concerto Italiano

15 kwietnia, transmisja o godz. 20.00 - Marc-Antoine Charpentier: Chants joyeux du temps de pâques - wyk. William Christie / Les Arts Florissants 

16 kwietnia, transmisja o godz. 20.00 - George Frideric Handel: La Resurrezione HWV 47 -wyk. Ottavio Dantone / Accademia Bizantina 

Poniższe koncerty nadamy w terminie późniejszym:

Johann Gottlieb Goldberg: 24 Polonaises // Johann Sebastian Bach: 24 Preludien - wyk. Marcin Świątkiewicz ( koncert z 12 kwietnia)

Mare Musicum - wyk. Michał Gondko (koncert z 13 kwietnia)

Lamentationes - wyk. Agnieszka Budzińska-Bennett (koncert z 15 kwietnia)

Johann Sebastian Bach: 3 Partiten für Violine solo - wyk. Robert Bachara (koncert z 16 kwietnia)

***

materiały prasowe/bch/mc

Zobacz więcej na temat: muzyka dawna
Czytaj także

"Ogrom dawnej muzyki czeka na odkrycie”

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2016 12:59
- To nie znaczy, że te wszystkie odnajdywane utwory należy wykonywać po kolei - mówił w Dwójce Lionel Meunier, kierownik zespołu Vox Luminis.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowoczesność i źródła. Z dziejów muzyki dawnej

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2017 15:29
Co oznaczają style prima i seconda pratica? O tym rozmawialiśmy w audycji "Między dźwiękami".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Piotr z Grudziądza, czyli piętnasty wiek pieśni

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2017 16:00
Twórczość kompozytora na nowej płycie zarejestrował zespół La Morra, przedstawiając artystę na tle innych twórców Europy Środkowej XV w. O szczegółach wydawnictwa firmy Glossa opowiadali Michał Gondko i Ewa Obniska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Agnew o "Orfeuszu": smyczki to słońce, dęte to piekło

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2017 13:00
- Ta opera jest świetnie zinstrumentowana. Mamy klawesyn, organy, lutnie, smyczki, puzony, rogi. Tymi narzędziami tworzymy obraz dźwiękowy, który nas już nie dziwi, ale dla ówczesnych słuchaczy był czymś zupełnie nowym - mówił o słynnym dziele Monteverdiego szef zespołu Les Arts Florissants.
rozwiń zwiń