X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Niechciana wielka Pasja Bacha

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2013 09:00
- Pasja według św. Mateusza nigdy nie została oficjalnie zamówiona, a zezwoleniu na jej wykonanie towarzyszyły grymasy dotyczące teologicznej poprawności utworu Bacha - opowiada w Dwójce profesor Mirosław Perz.
Audio
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha, część pierwsza (numery 1-6)
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha, część pierwsza (numery 7-15)
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha część pierwsza (numery 16-29)
  • Mirosław Perz o "Pasji Mateuszowej" Jana Sebastiana Bacha część druga (numery 30-42)
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha część druga (numery 43-57).mp3
  • Mirosław Perz o Pasji Mateuszowej Jana Sebastiana Bacha część druga (numery 58-68).mp3
Profesor Mirosław Perz w studiu Dwójki, styczeń 2013
Profesor Mirosław Perz w studiu Dwójki, styczeń 2013Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Zapracowany zwykle lipski kantor mógł w okresie Wielkiego Postu odpocząć, bowiem w tradycji luterańskiej był to tempus clausum, czyli czas zakazany. Poza Zwiastowaniem Pańskim (25 marca) w zborach nie rozbrzmiewała wtedy muzyka. Jan Sebastian Bach wolał jednak poświęcić ten czas twórczości Soli Deo gloria.

Spośród czterech skomponowanych przez niego pasji do naszych czasów zachowały się w całości tylko dwie. Pasja Janowa powstała jeszcze podczas posługi w Kürten, w 1724 roku, choć jej prawykonanie nastąpiło już w Lipsku. Tamże w 1727 roku została stworzona i miała swą premierę Pasja według św. Mateusza, której profesor Mirosław Perz poświęcił audycję.

>>200 kantat Bacha. Gawęda Mirosława Perza<<

Utwór wpisuję się w importowaną z włoskiego kręgu kulturowego konwencję oratorium. Jego korzenie tkwią jednak w specyficznie protestanckiej, niemieckiej tradycji. W Wielki Piątek śpiewano tam dialogowo adekwatny tekst któregoś z ewangelistów, zwykle Jana. Z czasem te wykonania wzbogacone zostały elementami polifonicznymi oraz tekstami pietystycznymi zakomponowanymi w formę arii i recytatywów z akompaniamentem instrumentów. Za czasów Bacha gatunek ten przyjął formę pełnowymiarowego oratorium i dał światu jedno z największych arcydzieł muzyki religijnej wszech czasów.

>>80. lat Mirosława Perza<<

Pasj Mateuszowej słuchamy, wraz z profesorem Mirosławem Perzem, w nagraniu dokonanym przez zespoły English Baroque Soloists,  Monteverdi Choir i  London Oratory Junior Choir pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera. W zaprezentowanych dotychczas numerach partie solowe wykonują: Anne Sofie von Otter (kontralt), Andreas Schmidt (baryton, Jezus), Anthony Rolfe Johnson (tenor, Ewangelista), Barbara Bonney (sopran), Ann Monoyios (sopran) i Cornelius Hauptmann (bas, Judasz).

Zobacz więcej na temat: Jan Sebastian Bach
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

200 kantat Bacha. Audycja prof. Mirosława Perza

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2015 16:50
W najbliższej audycji prof. Perz opowie o kantacie Jana Sebastiana Bacha "Ach Gott, vom Himmel sieh darein".
rozwiń zwiń

Czytaj także

80 lat profesora Mirosława Perza

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2013 18:00
Od rzetelnej analizy źródeł do fascynujących interpretacji kulturoznawczych. Twórczość prof. Mirosława Perza jest przez słuchaczy Dwójki ceniona bardzo wysoko. W dniu 80. urodzin o swoim życiu, badaniach naukowych i pracy radiowej opowiadał sam Jubilat.
rozwiń zwiń