X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Ars Nova w "Five o'clock". Konkretnie o muzyce dawnej

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2013 14:27
Co to jest pomort? Czym się różni od krzywuły. W końcu: jak średniowieczne latryny powiększyły naszą wiedzę o muzyce dawnej? O tajnikach jej wykonywania w audycji "Five o'clock" opowiadali muzycy zespołu Ars Nova.
Ars Nova
Ars NovaFoto: Grzegorz Śledź/PR2



Ars Nova to jeden z najważniejszych europejskich zespołów wykonujących muzykę średniowiecza i renesansu. W audycji "Five o'clock" wieloletni kierownicy grupy opowiadali nie tylko o jej historii, ale też o niecodziennych instrumentach, na których grają na co dzień muzycy Ars Novy.

- Instrumenty w średniowieczu musiały być głośne, ponieważ nie było instalacji nagłośnieniowych, a one musiały być słyszane z wieży czy w czasie koncertów na dworze - tłumaczył Jarosław Urbaniak. Jedynym z najważniejszych i najpiękniejszych brzmień wydobywanych w trakcie tych zamierzchłych wydarzeń był dźwięk pomorta, o którego mocy pisał nawet Mikołaj Rej: Pomorty a puzany, co wszytki zagłuszą.

- Pomort wydaje się być królem średniowiecznych instrumentów. On pełni podobną rolę jak husaria, która wchodząc do bitwy, rozstrzygała ją - komentował Urbaniak.

***

W sobotę, 30 listopada, zapraszamy na specjalnie wydanie audycji "Five o'clock" poświęcone Andrzejowi Chłopeckiemu - naszemu redakcyjnemu koledze, zmarłemu w ubiegłym roku. Zapraszamy do udziału w audycji - wejściówki czekają.

***

W Polsce najcenniejsze zbiory instrumentów dawnych znajdują się w muzeum w Poznaniu i w częstochowskim klasztorze. Najstarsze znane europejskie instrumenty zachowały się dzięki... dołom kloacznym. - Ich treść bardzo dobrze zakonserwowała przedmioty, które do nich wpadły. Z takich miejsc do dziś wydobywa się bardzo dużo obiektów - zwracał uwagę drugi kierownik Ars Novy Krzysztof Owczynik.

Warszawski zespół w pewnym sensie też zajmuje się muzyczną archeologią. W swojej ponad trzydziestoletniej historii wielokrotnie prawykonywał odnalezione dawne utwory. Jarosław Urbaniak zwracał uwagę, że te stare pieśni są zawsze o czymś, unikają abstrakcyjnych tematów.

- Najczęstsze tematy to modlitwa (90 procent muzyki polskiej), taniec, erotyka (takich pieśni jest całe mnóstwo, ale w Polsce pojawiają się dopiero w XVII wieku), w końcu polityka, bieżące wydarzenia, historyczne bitwy. Przez ten konkret muzyka dawna jest tak bardzo komunikatywna współcześnie - podkreślał.

W audycji Ars Nova wykonywał nie tylko muzykę dawną. Ważną częścią działalności zespołu stanowi bowiem współpraca z kurpiowską śpiewaczką Apolonią Nowak. Dlatego w Studiu PR im. Władysława Szpilmana Ars Nova zabrzmiały wykonała utwory ludowe oraz kompozycje współczesne, napisane specjalnie dla muzyków zespołu lub nadające się na instrumenty dawne.

Audycję prowadziła Agata Kwiecińska.

Po audycji zapraszaliśmy na poczęstunek. Sponsorem herbaty była firma Teekanne .

Zobacz więcej na temat: MUZYKA muzyka ludowa
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Daniel Stabrawa: zdobył Berlin, bo przegrał w Moskwie

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2013 11:00
- Każdy ucząc się gry na instrumencie, myśli o tym, żeby później stać na scenie i grać solo. Ludzie nie wiedzą, co to za męka podróżować jako solista po świecie. Gra się 45 minut, wszyscy Cię podziwiają, a potem jest pustka - mówił w audycji "Five o'clock" wybitny skrzypek i koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej Daniel Stabrawa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Temperowanie klawesynu z Lilianną Stawarz

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2015 17:00
Co oznacza, że klawesyn jest "dobrze temperowany" i czy Bach swój klawesyn "temperował"? Gościem audycji "Five o’clock" była Lilianna Stawarz.
rozwiń zwiń