Darmstadt. Z historii muzycznej awangardy

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2015 20:00
Spotkanie z drem Danielem Cichym, z którym porozmawiamy o jednym z najważniejszych centrów współczesnej myśli muzycznej.
Darmstadt było kuźnią awangardy - to stamtąd rozchodziły się po świecie idee totalnego serializmu czy aleatoryzmu, tam też prezentowano pierwsze kompozycje elektroniczne i dyskutowano o nich
Darmstadt było kuźnią awangardy - to stamtąd rozchodziły się po świecie idee totalnego serializmu czy aleatoryzmu, tam też prezentowano pierwsze kompozycje elektroniczne i dyskutowano o nichFoto: Pixabay/Osckar

Darmstadt: wielowiekowe centrum muzyczne Hesji. To tam po II wojnie światowej zorganizowano Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki. W latach 50. i 60. Darmstadt było kuźnią awangardy - to stamtąd rozchodziły się po świecie idee totalnego serializmu czy aleatoryzmu, tam też prezentowano pierwsze kompozycje elektroniczne i dyskutowano o nich. Pierre Boulez, Bruno Maderna, Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen - to twórcy, którzy mieli swego czasu tworzyć wręcz "szkołę darmsztadzką". Później poszli swoimi drogami, jednak Darmstadt pozostało legendą.
O pierwszych powojennych latach, pierwszych ideach i sporach, a także o tym, co z legendy darmsztadzkich kursów pozostało do dziś, porozmawiam z muzykologiem, drem Danielem Cichym, który badał historię, rolę i znaczenie tej instytucji.

Na "Barierę dźwięku" w piątek (20.11) w godz. 22.00-23.00 zaprasza Adam Suprynowicz.

mm

Czytaj także

Schönberg nigdy nie skodyfikował dodekafonii

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2014 16:00
Mity i stereotypy dotyczące muzyki dodekafonicznej podważała w Dwójce doktor Iwona Lindstedt, muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wyśpiewać tragizm śmierci z rąk nazistów. Analizujemy dzieło Luigiego Nono

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2014 23:00
- "Il canto sospeso" to kantata powstała do tekstów członków ruchu oporu skazanych na zagładę - mówił w Dwójce muzykolog Krzysztof Kwiatkowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Symfonia syren fabrycznych", czyli muzyka radziecka

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2014 21:00
Po rewolucji 1917 r. silne rosyjskie ruchy awangardowe włączyły się w propagandę nowego ustroju. Wkrótce jednak ustrój odwrócił się od nich. Jak do tego doszło?
rozwiń zwiń