Niemieckie kino przed wojną. Mrok i wampiry

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2015 17:00
Niepokojące fabuły, mistycyzm to elementy niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, o którym porozmawiamy w audycji "Akademia kina".
Klęska wojenna Niemiec, ich trudna sytuacja gospodarcza po wojnie, niepewność jutra  przyczyniły się do zwrócenia się twórców ku mrocznej tematyce, w której dominowały zbrodnie, szaleńcy, somnambulicy, demoniczni naukowcy, ciemne siły.
Klęska wojenna Niemiec, ich trudna sytuacja gospodarcza po wojnie, niepewność jutra – przyczyniły się do zwrócenia się twórców ku mrocznej tematyce, w której dominowały zbrodnie, szaleńcy, somnambulicy, demoniczni naukowcy, ciemne siły. Foto: Flickr/Abby Stanglin

Początek temu prądowi dał w roku 1913 obraz Stellana Ryea "Student z Pragi". Najbardziej znane filmy tego okresu to m.in. "Gabinet  doktora Caligari" Roberta Wienego, "Nosferatu- Symfonia grozy" Wilhelma Murnaua i "Metropolis" Fritza Langa.

Ekspresjonistyczne w stylu dekoracje stanowiły świetną oprawę do opowieści pełnych niepokoju i lęku.

Z estetyki niemieckiego ekspresjonizmu czerpało wielu późniejszych twórców kryminałów, a także filmów science-fiction i filmowej fantastyki. Inspirował on także takich twórców jak Coppola, Hitchcock czy Lynch.

Prof. Marek Hendrykowski w kolejnym spotkaniu z cyklu "Akademia Kina" mówić będzie m.in. o wpływie niemieckiego ekspresjonizmu na język kina.

***

Na audycję "Akademia kina" zapraszamy w piątek (17.04) w godzinach 22.00-22.30. Program poprowadzi Anna Fuksiewicz.

bch/jp

Zobacz więcej na temat: FILM kino Niemcy
Czytaj także

Podjęli wielkie ryzyko: dodali do filmu dźwięk

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2015 14:20
W 1927 roku świat poznał "Śpiewaka jazzbandu", pierwszy film dźwiękowy. Jak doszło do tego wielkiego przełomu w historii kina?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Niemy rozmach Davida Warka Griffitha

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2015 15:40
Rozmowa o tym, jaki wpływ na kino i kształtowanie się jego języka miał autor "Narodzin narodu" i "Nietolerancji".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Eisenstein. Od Dickensa do "Kapitału" Marksa

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2015 12:00
- To twórcy o korzeniach burżuazyjnych. Nie interesowała ich jednak czysta sztuka. Chcieli tworzyć kino ideologiczne - mówił o radzieckiej awangardzie lat 20. prof. Marek Hendrykowski.
rozwiń zwiń