Brahms i Schumann w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2018 14:10
Dwójka zaprasza do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. 

1500 recitali i koncertów symfonicznych, obie półkule, wszystkie kraje Europy, Stany Zjednoczone, Ameryka Północna i Południowa, Japonia i Australia, najświetniejsze sale, najprzedniejsze orkiestry i dyrygenci, dziesiątki nagradzanych płyt, setki rejestracji radiowych i telewizyjnych… Oto Konstanty Andrzej Kulka, od ponad półwiecza (debiut w 1966 roku) "pierwsze skrzypce Rzeczpospolitej". Artysta niezwykle wszechstronny, ceniony solista i kameralista, pedagog, także odkrywca i propagator zapomnianego repertuaru wystąpi 3 marca wspólnie z młodszym o pokolenie, cieszącym się podobnie imponującą renomą i sukcesami wiolonczelistą Tomaszem Strahlem.

Obaj wspaniali artyści zaprezentują dzieło Johannesa Brahmsa, jego Koncert podwójny a‑moll na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Napisano całkiem sporo koncertów na taką obsadę (począwszy od Vivaldiego po twórców XX wieku), ale ten pozostaje najbardziej znanym i najczęściej grywanym. Nie bez powodu – to utwór mistrzowski, ostatni koncert (i ostatnie dzieło symfoniczne) swego autora, łączący wybujałą ekspresję, patos i nostalgię. Był on gestem pojednania z przyjacielem, Josephem Joachimem, z którym kompozytor poróżnił się przed laty. Wielki skrzypek przyjął go (z lakoniczną dedykacją na manuskrypcie): "dla tego, któremu było to przeznaczone".

Co łączy to dzieło z osobą Roberta Schumanna, drugiego bohatera koncertu? Tajemniczy akronim F-A-E, motto młodego Joachima zakodowane nutami: "frei, aber einsam" ("wolny, lecz samotny"). Na tych nutach rozwiniętych w muzyczne tematy trzej przyjaciele: młody Brahms, zapomniany dziś Albert Dietrich oraz ich mentor Schumann, 34 lata wcześniej skomponowali (wspólnie!) sonatę dedykowaną podziwianemu przez nich Joachimowi u progu jego olśniewającej kariery. W swym koncercie Brahms odwraca to motto, budując tematy na dźwiękach A-F-E, co dla skrzypka musiało być czytelnym, wzruszającym wspomnieniem młodzieńczych lat i patronującego im mistrza. Numeracja Symfonii d‑moll Schumanna, pełnej romantycznych uniesień, wskazuje, że to ostatnie z czterech jego dzieł. W istocie była drugą, stworzoną przez zaledwie 20-latka, jako urodzinowy prezent dla jego równie młodej żony, Clary. Znacząco jednak przerobiona 10 lat później, została wydana jako Czwarta.

Koncert poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

KUP BILET >>>

Wykonawcy:

Konstanty Kulka - skrzypce

Tomasz Strahl - wiolonczela

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus

Mirosław Jacek Błaszczyk - dyrygent

W programie:

Johannes Brahms Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll op. 102

Robert Schumann IV Symfonia d-moll op. 120

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
3 marca 2018 r., godz. 19.00

***

mat. prasowe/pg

Czytaj także

Wyrokiem Trybunału Lisiecki lepszy niż Richter!

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2016 14:00
Tym razem Płytowy Trybunał Dwójki wybierał najlepsze nagranie Koncertu fortepianowego a-moll Roberta Schumanna.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Staier: te sonaty to symbol wielkości Brahmsa

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2017 14:59
- Kompozytor przed ich napisaniem kilkukrotnie zarzekał się, że przechodzi na emeryturę. Mówił, że komponowanie sprawia mu zbyt wiele wysiłku - o utworach, które zabrzmiały podczas koncertu na festiwalu "Chopin i jego Europa", opowiadał pianista Andreas Staier.
rozwiń zwiń