Przed premierą: Jolanta/Zamek Sinobrodego

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2013 22:30
Mariusz Treliński przygotowuje premierę dyptyku - "Jolanty" Czajkowskiego i "Zamku Sinobrodego" Bartóka. Zapraszamy na audycję, w której o spektaklu opowiedzą biorący w nim udział artyści.
Fragment plakatu autorstwa Adama Żebrowskiego na podst. zdjęcia: Jason Kengott (trail-camera-6  Midwest Monsterkills.com)
Fragment plakatu autorstwa Adama Żebrowskiego na podst. zdjęcia: Jason Kengott (trail-camera-6 / Midwest Monsterkills.com)Foto: materiały promocyjne

Dwie Lady J.: Jolanta – tytułowa bohaterka opery-baśni Piotra Czajkowskiego i Judyta z opery Béli Bartóka – mijająca kolejne mroczne pokoje tytułowego zamku w poszukiwaniu tajemnicy. Pierwsza jest niewidoma. Nie widzi, ale wie. Druga widzi, patrzy, ale nie dostrzega. Czajkowski napisał "Jolantę" u schyłku życia, po dwukrotnej próbie samobójczej, podświadomie mierząc się z ukrywanym przed światem homoseksualizmem (może stąd historia o niewoli młodej dziewczyny w męskim świecie).
Bartók zadedykował "Zamek Sinobrodego" żonie Marcie, młodszej od niego o lat dwanaście, która w dniu ślubu liczyła sobie tylko… szesnaście wiosen (a z którą rozwiódł się w pięć lat po premierze Zamku, zakochany w swojej osiemnastoletniej uczennicy). Mariusz Treliński tymi dwoma tytułami zadebiutuje w nowojorskiej Metropolitan Opera (styczeń 2015). Ich autorskie połączenie to zapowiedź thrillera albo horroru na miarę Lśnienia Kubricka.

Premiera oper "Jolanta" Piotra Czajkowskiego i "Zamek Sinobrodego" Beli Bartóka odbędzie się 13 grudnia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie.

Na audycję zaprasza Barbara Schabowska.

11 grudnia (środa), godz. 15.00

Zobacz więcej na temat: Mariusz Treliński opera
Czytaj także

Qudsja Zaher - oddała życie za uchodźców. Czeka na niebo

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2013 22:30
Bohaterka tej "opery eschatologicznej", emigrantka z Afganistanu, istniała naprawdę,. W Dwójce mówiliśmy o premierze w Teatrze Wielkim Operze Narodowej - "Qudsji Zaher" Pawła Szymańskiego do libretta Macieja J. Drygasa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Diabły Pendereckiego chodziły za mną 30 lat"

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2013 18:00
- Penderecki otarł się o faszyzm i żył w komunizmie. Inkwizycja nie pali dziś ludzi na stosach, ale ten utwór jest aktualny jako akt oskarżenia przeciw totalitaryzmom i autorytarnej władzy - mówił w Dwójce Keith Warner, reżyser nowej wersji "Diabłów z Loudun" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Treliński: wracamy do traumy z dzieciństwa

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2013 20:00
Między innymi o trzech próbach samobójczych Piotra Czajkowskiego oraz o wpływie Bartóka na filmy Hitchocka opowiadał Mariusz Treliński w przededniu dwóch wyjątkowych premier na deskach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
rozwiń zwiń