X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Kazimierz Urbański. Artysta o porywistej duszy

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2019 10:24
- U nikogo nie widziałam takiej determinacji, z jaką on potrafił walczyć o różne rzeczy. To była postać niesłychanie pracowita - opowiadała Hanna Margolis, autorka książki "Animacja autorska w PRL w latach 1957-1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego".
Audio
  • Rozmowa z twórcami wystawy "Czerwień zalewa kadr" (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Plakat wystawy Czerwień zalewa kadr
Plakat wystawy "Czerwień zalewa kadrFoto: materiały prom.

W warszawskiej galerii Zachęta od niedawna można oglądać wystawę "Czerwień zalewa kadr", na której zaprezentowane zostały filmy oraz scenograficzne eksperymenty Kazimierza Urbańskiego – twórcy polskich filmów animowanych. W audycji "Rozmowy po zmroku" rozmawialiśmy z twórcami tego wydarzenia, Joanną Kordjak i Wojciechem Bąkowskim, a także z Hanną Margolis, autorką książki "Animacja autorska w PRL w latach 1957-1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego".

W czasach Pracowni Rysunku Filmowego i "tygla laboratoryjnego", jak nazywał swoją pracownię Urbański, artysta spał tylko co drugą noc. - On właściwie nie miał innych pasji tylko swój film i swoje projekty. To było dla mnie ogromne przeżycie, ten 10-letni kontakt z osobą, która jest tak bardzo twórcza, a jednocześnie tak konfliktowa, że każde pole, gdzie mógłby coś zrealizować, niszczy - opowiadała Hanna Margolis.

Wojciech Bąkowski podkreślał, że tytuł wystawy "Czerwień zalewa kadr" świetnie portretuje duszę Kazimierza Urbańskiego, która była porywista. - On miał przede wszystkim bardzo czułe ucho na farmazon, więc bardzo źle żył ze wszystkimi ludźmi, którzy byli zniewoleni przez jakieś silne ambicje, a pozbawieni pasji. Takim ludziom wyrzucał prawdę prosto w twarz, dlatego robił sobie wszędzie wrogów. I w takich okolicznościach go poznałem - podkreślał Wojciech Bąkowski, uczeń Kazimierza Urbańskiego i współautor wystawy.

Joanna Kordjak, kuratorka wystawy o Kazimierzu Urbańskim mówiła, że ten ceniony twórca uczył myślenia o filmie jako narzędziu ekspresji artystycznej, traktowania filmu w analogiczny sposób jak malarstwo, czy grafikę. - Jego postawa była czymś nieoczywistym w tamtych czasach, ponieważ te dwa obszary filmu i sztuki były od siebie wtedy odseparowane - podkreślała.

Jak Kazimierz Urbański zafascynował się filmem? Dlaczego narracja w filmie tak bardzo mu przeszkadzała? O tym w nagraniu audycji.

***

Audycja: Rozmowy po zmroku

Rozmawiała: Aleksandra Łapkiewicz

Goście: Hanna Margolis (autorka książki "Animacja autorska w PRL w latach 1957-1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego"), Joanna Kordjak i Wojciech Bąkowski (twórcy wystawy "Czerwień zalewa kadr")

Data audycji: 30.07

Godzina audycji: 20.30


am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Animacja rozszerza nasze horyzonty

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2019 09:00
- ANIMATOR jest nie tylko najważniejszym festiwalem animacji w Polsce, ale jedynym, który ma ten przywilej, że nominuje do Oskara. Jest to największa impreza tego typu w centralno-wschodniej części Europy - mówi Marcin Giżycki, dyrektor poznańskiego Festiwalu Filmów Animowanych ANIMATOR.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Izabela Plucińska: animator to najłatwiejszy zawód świata

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2019 11:22
- Moja technika plastelinowa sprawiła, że mogłam poszaleć, wyłonić różne kształty i świat cielesności, który pokazuje emocje bohatera – opowiadał gość "Poranka Dwójki", polska reżyserka filmów animowanych.
rozwiń zwiń