Pasja w sztuce chrześcijaństwa Wschodu i Zachodu

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2018 14:11
W audycji "Strefa literatury" porozmawiamy o tym, jak na przestrzeni wieków przedstawiano motywy pasyjne w sztukach pięknych.
Fragment obrazu Martwy Chrystus Andrei Mantegni
Fragment obrazu "Martwy Chrystus" Andrei MantegniFoto: Wikipedia/domena publiczna

Molier_663.jpg
Molier. "W jego sztukach możemy przeglądać się jak w lustrze"

Niedawno w Mediolanie, w otwartych po długiej przerwie "salach napoleońskich" Galerii Brera widziałem nareszcie w oryginale "Martwego Chrystusa" - "Cristo Morto". Andrea Mantegna namalował go w roku 1480. Jedyny to obraz, z którym się nigdy nie rozstawał, który uważał (słusznie) za swój osobisty skarb. Obraz przejmujący, nie mający sobie równego, realistyczny aż do skrajności - tak w eseju "Martwy Chrystus" pisał Gustaw Herling-Grudziński.

Obraz Mantegny, "Złożenie do grobu" Caravaggia, Piety Michała Anioła, "Biczowanie" Piera della Francesca, "Ukrzyżowanie" Rubensa, "Golgota" Jana Styki, "Chrystus św Jana od Krzyża" Salvadora Dali - to przykłady dzieł sztuki stworzonych przez wybitnych artystów.  Starali się oni zbliżyć w tych dziełach do tajemnicy cierpienia i śmierci krzyżowej Boga-Człowieka.                  

O tym jak w różnych wiekach w sztuce chrześcijaństwa Wschodu i Zachodu przedstawiano motywy pasyjne opowiedzą historycy sztuki: Justyna Guze, Aleksandra Sulikowska, Zofia Herman oraz prof. Jerzy Mizołek.

***

Na "Strefę literatury" w niedzielę (25.03) w godz. 17.00-18.00 zapraszają Anna Lisiecka i Dorota Gacek.

pg/bch

Zobacz więcej na temat: Jezus Chrystus malarstwo
Czytaj także

Andrea Mantegna i pierwszy Chrystus w skrócie

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2016 16:00
– Nie było wcześniej w historii malarstwa przypadku, by Chrystusa pokazywać od strony stóp w tak dużym skrócie perspektywicznym – mówiła dr Grażyna Bastek o "Opłakiwaniu zmarłego Chrystusa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Tondo Doni". Dzieło zamówione przez kupca

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2017 13:00
- To jeden z nielicznych obrazów sztalugowych, jakie wyszły spod rąk Michała Anioła. Jego rangę podnosi fakt, że to obraz perfekcyjny i znakomicie zachowany – podkreśliła dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń