Wspomnienia o Elżbiecie Chojnackiej

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2017 09:07
W "Opowieściach po zmroku" o znakomitej klawesynistce, zmarłej 28 maja br. w Paryżu, mówili jej przyjaciele.
Audio
  • Wspomnienia o Elżbiecie Chojnackiej (Opowieści po zmroku/Dwójka)
Elżbieta Chojnacka, Poznań 1998 r.
Elżbieta Chojnacka, Poznań 1998 r. Foto: PAP/CAF Remigiusz Sikora

Elżbieta Chojnacka (ur. 10 września 1939 w Warszawie) była studentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie i uczennicą Aimée van de Viele w Paryżu. W 1968 r. wygrała międzynarodowy konkurs w Vercelli w kategorii klawesynu. Potem zamieszkała w Paryżu i tam właśnie rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera.

Artystka nagrała wiele płyt, m.in. z utworami klawesynowymi Györgya Ligetiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, współpracowała z wieloma zespołami muzyki współczesnej (m.in. Ars Nova, Domaine Musical, 2e2m, Itinéraire, Asko Ensemble i The London Sinfonietta), występowała na scenach całego świata, powracając także do Polski (była m.in. częstym gościem festiwalu "Warszawska Jesień"). Była laureatką wielu nagród światowych i polskich - uhonorowano ją m.in. w 2009 r. Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich i Złotym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Była także pedagogiem. W 1995 r. otrzymała tytuł profesora prestiżowego Mozarteum w Salzburgu.

O Elżbiecie Chojnackiej mówili w audycji: pianistka Ewa Osińska, kompozytorzy: Zygmunt Krauze, Krzysztof Knittel i Jerzy Kornowicz, dyrygent Jerzy Maksymiuk, muzykolog Grzegorz Michalski. Odtworzymy także fragmenty rozmów z Elżbietą Chojnacką.

***
Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Prowadzi: Anna Skulska

Data emisji: 19.06.2017

Godzina emisji: 21.30

jp/mz

Czytaj także

Paweł Łukaszewski: jestem wierny swojej twórczości

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2017 16:30
- W swojej pracy kompozytorskiej wyznaje zasadę, że muzyka, która jest jedynie  intelektualna i brakuje w niej emocji wyrażanych poprzez harmonię, melodię i rytm, to jest to dzieło niepełne - powiedział kompozytor i dyrygent, dla którego twórczość sakralna stanowi podstawę jego muzycznych działań.
rozwiń zwiń