Europa Galante - zabrzmi w piątek na życzenie!

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2014 14:50
W kolejnej odsłonie konkursu "Koncert za SMS" zwyciężył koncert Vivicy Genaux z zespołem Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondiego na 7. Festiwalu "Misteria Paschalia”. Zapraszamy do słuchania w piątkowe popołudnie.
Europa Galante
Europa Galante Foto: Ana de Labra/materiały prasowe

Zespół Europa Galante i Fabio Biondi należą do najczęstszych gości krakowskiego festiwalu. Włoscy artyści przyzwyczaili nas już do żywiołowych interpretacji nieznanych lub zapomnianych dzieł XVII i XVIII wieku. Podczas koncertu zamykającego 7. Festiwal Misteria Paschalia z Europa Galante wystąpiła elektryzująca Vivica Genaux - znakomita mezzosopranistka z Alaski, jedna z najjaśniejszych gwiazd muzyki barokowej. Zamiast nowo odkrytych czy zrekonstruowanych dzieł włoskiego baroku artyści zaprezentowali repertuar ze swojej wspólnej płyty „Pyrotechnics”, wydanej w grudniu 2009 roku przez wytwórnię Virgin Classics. Wybrane arie z oper Antonia Vivaldiego oraz dzieła instrumentalne włoskiego mistrza zabrzmiały tego wieczoru wyjątkowo dynamicznie. Agitata da due venti (z opery Adelaide ) i Alma opressa (z opery La fida ninfa ), które Vivaldi skomponował dla słynnej mezzosopranistki Giovanny Gaspariani, w interpretacji Viviki Genaux nabrały blasku i charakteru.

Zgodnie z tytułem programu były i fajerwerki, i wirtuozeria, ale również piękno brzmienia i radość gry. Połączenie silnych osobowości artystycznych tak doskonałych muzyków od początku wróżyło sukces.

Program:

Antonio Vivaldi Uwertura (La verita in cimento RV 739); Quell'usinguolo (Farance RV 711); Vorrei dirti il mio dolore (Rosmira fedele RV 731); Koncert d-moll RV 565; Splender fra'l cieco orror (Tito Manlio RV 738); Alma oppressa (La fida nimfa RV 714); Koncert a-moll RV 522; Eprigonerio e re (Semiramide RV 733); Come in vano il mare irato (Catone in Utica RV 705); Sinfonia (Ercole sul Termofonte RV 710); Agitata da due venti (Adelaide RV 695)

Vivica Genaux – mezzosopran i Europa Galante, dyr. Fabio Biondi na 7. Festiwalu „Misteria Paschalia”.

28 marca (piątek), godz. 13.00
***

W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych . W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

***

Koncerty na które można było głoswać od 21 marca do 27 marca:

K01

Posłuchaj fragmentu koncertu K01

 

CHOPIN  AROUND :  PRELUDIA – PORTRETY – WIZJE

Uri Caine – fortepian, Andrzej Bauer – wiolonczela, Agata Zubel – głos, Cezary Duchnowski – fortepian/komputer, Jacek Kochan – perkusja, Maciej Walczak – wizualizacja komputerowa na 6. Festiwalu Chopin i jego Europa (10.08.2010).

Fryderyk Chopin Preludium C-dur op. 28 nr 1, Preludium a-moll op. 28 nr 2, Preludium G-dur op. 28 nr 3, Preludium e-moll op. 28 nr 4, Preludium A-dur op. 28 nr 7, Preludium Des-dur op. 28 nr 15, Preludium fis-moll op. 28 nr 8, Preludium f-moll op. 28 nr 18, Preludium h-moll op. 28 nr 6, Preludium H-dur op. 28 nr 11, Preludium c-moll op. 28 nr 20

Andrzej Bauer i skupiona wokół niego grupa improwizujących muzyków - kompozytorów (gościem specjalnym jest Uri Caine) sięgnęła tu po cykl Chopinowskich Preludiów op. 28.

Muzyka Fryderyka Chopina jest szczególnym materiałem do reinterpretacji i dekonstrukcji poprzez jej wyjątkową obecność w naszej świadomości. Nowe spojrzenie na nią może zatem odnosić się do emocji i symboli powszechnie znanych oraz nawiązać z nimi unikatowy dialog” (źródło: CSW Zamek Ujazdowski)

Warstwę muzyczną tworzy głos - sopran Agaty Zubel - oraz dźwięki ze źródeł elektronicznych połączone z przetwarzanym w czasie rzeczywistym brzmieniem instrumentów akustycznych: wiolonczeli, fortepianu i perkusji. Pojawiają się tu elementy improwizacji oraz interakcji z komputerami, a multimedialną całość ocieplają subtelne, kobiece tony w interpretacjach użytych tekstów - listu George Sand do Wojciecha Grzymały i słów pieśni Chopina Dumka (oryg. Nie ma, czego trzeba, sł. B. Zaleski).

K02

Posłuchaj fragmentu koncertu K02

 

Maraton kwartetów

Andrzej Panufnik II Kwartet smyczkowy „Przesłania”, Krzysztof Knittel Dorikos na kwartet smyczkowy i taśmę, Stanisław Krupowicz Wariacje pożegnalne na temat Mozarta na amplifikowany kwartet smyczkowy i taśmę, Barbara Buczek Transgressio. II Kwartet smyczkowy, Witold Szalonek 1 + 1 + 1 + 1, wyk: Kwartet Śląski, Kwartet Dafô

Warszawska Jesień 2006 – Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna (23.09.2006)

Pomysł Krzysztofa Droby, aby poprzez gatunek kwartetu smyczkowego zaprezentować w jednym miejscu i czasie tak szeroką perspektywę polskiej muzyki współczesnej, okazał się rewelacyjny. Maraton Kwartetów był jednym z najważniejszych, rozpalających emocje wydarzeń ”Warszawskiej Jesieni” 2006.
Dwa znakomite polskie kwartety smyczkowe – Śląski i Dafô –wykreowały nie tylko konkurujące ze sobą interpretacje, ale także atmosferę swoistych ”rekolekcji z polskiego kwartetu współczesnego”. Wielogodzinne trwanie kwartetowego brzmienia stworzyło rodzaj misterium, w którym w skupieniu doświadczaliśmy tajemnicy, majestatu, niewysłowionej słodyczy i chłodnego piękna, czy żarliwości polskich kwartetów smyczkowych.

K03

Posłuchaj fragmentu koncertu K03

 

Vivica Genaux – mezzosopran i Europa Galante, dyr. Fabio Biondi na 7. Festiwalu „Misteria Paschalia”.

Antonio Vivaldi Uwertura (La verita in cimento RV 739); Quell'usinguolo (Farance RV 711); Vorrei dirti il mio dolore (Rosmira fedele RV 731); Koncert d-moll RV 565; Splender fra'l cieco orror (Tito Manlio RV 738); Alma oppressa (La fida nimfa RV 714); Koncert a-moll RV 522; Eprigonerio e re (Semiramide RV 733); Come in vano il mare irato (Catone in Utica RV 705); Sinfonia (Ercole sul Termofonte RV 710); Agitata da due venti (Adelaide RV 695)

Zespół Europa Galante i Fabio Biondi należą do najczęstszych gości krakowskiego festiwalu. Włoscy artyści przyzwyczaili nas już do żywiołowych interpretacji nieznanych lub zapomnianych dzieł XVII i XVIII wieku. Podczas koncertu zamykającego 7. Festiwal Misteria Paschalia z Europa Galante wystąpiła elektryzująca Vivica Genaux - znakomita mezzosopranistka z Alaski, jedna z najjaśniejszych gwiazd muzyki barokowej. Zamiast nowo odkrytych czy zrekonstruowanych dzieł włoskiego baroku artyści zaprezentowali repertuar ze swojej wspólnej płyty „Pyrotechnics”, wydanej w grudniu 2009 roku przez wytwórnię Virgin Classics. Wybrane arie z oper Antonia Vivaldiego oraz dzieła instrumentalne włoskiego mistrza zabrzmiały tego wieczoru wyjątkowo dynamicznie. Agitata da due venti (z opery Adelaide ) i Alma opressa (z opery La fida ninfa ), które Vivaldi skomponował dla słynnej mezzosopranistki Giovanny Gaspariani, w interpretacji Viviki Genaux nabrały blasku i charakteru.

Zgodnie z tytułem programu były i fajerwerki, i wirtuozeria, ale również piękno brzmienia i radość gry. Połączenie silnych osobowości artystycznych tak doskonałych muzyków od początku wróżyło sukces.

K04

Posłuchaj fragmentu koncertu K04

 

Koncert Ilyi Gringoltsa – skrzypce i Narodowej Orkiestry Symfonicznej PR pod dyrekcją Massimo Zanettiego (Katowice, 14.01.2005).

Édouardo Lalo Symfonia hiszpańska op. 21, Ryszard Strauss Tako rzecze Zaratustra – poemat symfoniczny op. 30

Choć dziś gwiazda Ilyi Gringoltsa nieco przybladła, to jednak warto pamiętać o tym rosyjskim skrzypku, który w połowie poprzedniej dekady święcił triumfy na estradach całego świata i był jednym z czołowych młodych muzyków intensywnie promowanych przez wytwórnię płytową Deutsche Grammophon. Nie bez przyczyny – jego bachowska płyta z Sonatą i dwiema Partitami na skrzypce solo została znakomicie przyjęta przez krytykę i publiczność. W grze tego skrzypka – absolwenta Konserwatorium w Petersburgu, ucznia Itzhaka Perlmana i Dorothy DeLay z nowojorskiej Julliard School of Music, a także Yehudi Menuhina – mnóstwo było radości, swobody, wirtuozerii, młodzieńczej pasji. Podczas katowickiego koncertu, pierwszego występu w Polsce – nie licząc udziału w Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie w 1997 roku, na którym zresztą zdobył pierwszą nagrodę – pokazał się od najlepszej strony, bo też skrząca się pasażami i najeżona karkołomnymi wielodźwiękami, melodyjna i taneczna Symfonia hiszpańska op. 21 Édouarda Lalo to utwór idealnie pasujący do temperamentu i olśniewającej techniki Gringoltsa. Program wieczoru dopełnił jeden z najpopularniejszych poematów symfonicznych Ryszarda Straussa, Tako rzecze Zaratustra. Wykonanie poprowadził światowej sławy włoski dyrygent, Massimo Zanetti, który wówczas, w sezonie 2004–2005, przyjechał do Polski w przerwie swoich zajęć w Birmingham, Manchesterze, Operze Berlińskiej i Semperoper w Dreźnie.

K05

Posłuchaj fragmentu koncertu K05

 

Daniil Trifonov na 8. Festiwalu Chopin i Jego Europa (28.08.2012).

Aleksander Skriabin III Sonata fortepianowa fis-moll op. 23, Claude Debussy Images (zeszyt I), Fryderyk Chopin Etiudy op. 25, Igor Strawiński Suita „Ognisty ptak” (opr. na fortepian  Guido Agosti)

Od czasu Konkursu Chopinowskiego w Warszawie i zwycięskich laurów zdobytych w Moskwie i Tel - Avivie Daniil Trifonov cieszy się opinią jednego z największych talentów pianistycznych ostatnich lat.  Nie zawiódł także podczas występu na 8. Festiwalu "Chopin i jego Europa" dostarczając słuchaczom różnorodnych wrażeń i przekonując o ogromnym potencjale swych pianistycznych możliwości.

W pierwszej, rosyjskiej części recitalu skontrastował  neurotyczną ekspresję III Sonaty Skriabina z bezpretensjonalnością Bajek Medtnera i demoniczną wirtuzerią  Ognistego ptaka  Strawińskiego, w piekielnie trudnej transkrypcji Guido Agostiego. W drugiej zachwycił wysublimowanymi kolorami  Images  Debussy'ego  i  poetycko zawoalowanymi  Etiudami z  op. 25 Fryderyka Chopina. I choć malkontentom pozostawił  wrażenie niedostatku głębi odczuwania i bogactwa wyrazowej treści, jego występ był niewątpliwie jednym z najciekawszych koncertów w historii warszawskiego festiwalu.

mm

Zobacz więcej na temat: koncert konkurs MUZYKA