Monodia Polska i "Pieśni o rzeczach ostatecznych"

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2014 14:55
W tym tygodniu w konkursie "Koncert za SMS" wybrali Państwo występ zespołu Monodia Polska na 17. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej w Jarosławiu "Pieśń Naszych Korzeni". Zapraszamy do słuchania w piątkowe popołudnie.
Monodia Polska
Monodia PolskaFoto: Grzegorz Śledź

Jest chyba tylko jeden artysta w Polsce, który potrafi wykreować tak niezwykłą atmosferę podczas swoich koncertów, który z prostych melodii wyczarowuje prawdziwe arcydzieła, i co więcej ma w sobie taką moc, że zwyczajnie hipnotyzuje swoją publiczność. Tak było w Jarosławiu. Adam Strug, bo o nim to wszystko, sięgnął po wyjątkowy repertuar - teksty XVIII-wiecznych pieśni pokutnych i pogrzebowych, które skodyfikował w połowie wieku dziewiętnastego kapłan diecezji pelplińskiej ks. Michał Keller. Zgodnie z ówczesnym obyczajem zredagowany przezeń śpiewnik nie zawiera zapisu nutowego, bo przecież melodie przekazywane od wieków w tradycji ustnej, były powszechnie znane. W praktyce do każdego tekstu przyporządkowane były liczne warianty melodyczne. Adam Strug – nie tylko wybitny muzyk, śpiewak ludowy, ale również teolog, etnomuzykolog, sięgnął po wersje pochodzące z północno-wschodniego Mazowsza, zebrał ich rozliczne warianty. Harmonizacji, instrumentacji i rozwinięcia partytur dokonał muzykolog i organista Bartosz Izbicki.

To jeden z tych koncertów, który pozostaje na długo w pamięci, które chce się, jeśli zdarzy się taka okazja, wielokrotnie sobie przypominać, powtarzać. Wieczór o niezwykłej mocy i sile wyrazu, skłaniający do zadumy, refleksji.
Program:

Pieśni o rzeczach ostatecznych. XVIII-wieczne polskie pieśni pokutne i pasyjne

Wyk. Adam Strug - śpiew, Bartosz Izbicki - organy, Monodia Polska

(17. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej w Jarosławiu "Pieśń Naszych Korzeni", 26.08.2011)

4 kwietnia (piątek), godz. 13.00-15.00

***
W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych . W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

***
W tygodniu od 28 marca do 3 kwietnia można było głosować na następujące koncerty:

K01

Posłuchaj fragmentu koncertu K01

Sara Mingardo – kontralt, Wenecka Orkiestra Barokowa (VI Festiwal Misteria Paschalia, 10.04.2009)

Antonio Vivaldi Sonata Al. Santo Sepolcro Rv 130 ; Stabat Mater RV 621 ; Sinfonia h-moll Al. Santo Sepolcro, Nisi Dominus RV 608.

Występ Sary Mingardo z weneckimi muzykami Venice Baroque Orchestra przeniósł krakowską publiczność do XVIII wiecznej Wenecji, miejsca które tętniło muzyką, przyciągało wybitnych artystów z całej Europy. Z tą kolebką kultury związany był niemal przez całe życie Antonio Vivaldi – tam tworzył, tam realizował swe liczne zamówienia – również na muzykę religijną, która często jest zaniedbywana przez współczesnych wykonawców.

Koncert Weneckiej Orkiestry Barokowej w Krakowie przypomniał o tym bardzo cennym repertuarze i dowiódł, że Antonio Vivaldi, znany przede wszystkim jako niezrównany autor muzyki instrumentalnej, również na polu sacrum dawał wyraz swojej ogromnej inwencji. Również pośród kompozycji religijnych odnaleźć można przykłady wielkiego nowatorstwa tego twórcy, dorównujące jego najlepszym koncertom.

Spokojny i wyważony śpiew Sary Mingardo, obdarzonej jednym z najpiękniejszych kontraltów świata, również wenecjanki, był intymnym, muzycznym rozważaniem dramatu Maryi – matki bolejącej pod krzyżem, skargą o ogromnej sile wyrazu. Subtelne brzmienie oddawało afekty ekspresyjnego tekstu. Atmosfera była bardzo skupiona, a pochodzące z późnego okresu twórczości włoskiego kompozytora Sinfonia i Sonata „Al Santo Sepolcro” uświadomiły, że Vivaldi potrafił tworzyć także niezwykle kunsztowne kompozycje polifoniczne.

K02

Posłuchaj fragmentu koncertu K02

Stile Antico (46. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans 8.09.2011)

Skarby renesansu

Jacobus Clemens non Papa Ego flos campi ; Orlando di Lasso Veni dilecte mi; Nicolas Gombert Quam pulchra est ; Jean Lhéritier Surrexit pastor bonus ; Orlando Gibbons Hosanna to the Son of David ; Thomas Tallis O Sacrum convivium ; John McCabe Woefully arrayed ; Thomas Tallis Why fum’th in fight ; William Byrd Vigilate ; John Sheppard The Lord’s Prayer ; William Byrd In resurrectione tua ; Orlando Gibbons I am the Resurrection and the Life ; Robert Ramsey How are the mighty fall’n ; Tomás Luis de Victoria O quam gloriosum ; Sebastián de Vivanco Veni, dilecte mi; Rodrigo de Ceballos Hortus conclusus ; Hieronymus Praetorius Tota pulchra es

Kameralny zespół wokalny z Wielkiej Brytanii Stile Antico na swój pierwszy koncert we Wrocławiu wybrał polifonię angielską, nawiązujące do motywu śmierci i przemijania kompozycje Byrda, Campiona, Tallisa, Shepparda. Ta niezwykle klarowna muzyka zabrzmiała bardzo wiarygodnie, muzycy potwierdzili, że ważniejsza od skomplikowanych reguł kompozytorskich dla jej twórców była niezwykła dbałość o piękno brzmienia. Interpretacja Stile Antico (grupy mieszanej, żeńsko-męskiej, wbrew kilkusetletniej tradycji brytyjskich wyłącznie męskich chórów katedralnych) była bardzo precyzyjna, brzmienie jednolite, barwa starannie wypracowana, a "Pieśni przemijania" – czasami wstrząsające, jak "Media vita" Johna Shepparda oparta na XI-wiecznej antyfonie "W środku życia jesteśmy w śmierci", działały bardzo stymulująco na wyobraźnie słuchaczy.

K03

Posłuchaj fragmentu koncertu K03

Janusz Olejniczak – fortepian i Orchestre des Champs-Élysées, dyr. Philippe Herreweghe (Warszawa, Teatr Wielki Opera Narodowa 29.08.2009) 5. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa

Felix Mendelssohn Uwertura koncertowa Hebrydy ( Grota Fingala ), op. 26 III Symfonia a-moll op. 56 Szkocka ; Fryderyk Chopin Koncert f-moll op. 21, Scherzo b-moll op. 31

To był debiut Philippa Herreweghe i jego Orchestre des Champs-Élysées na festiwalu "Chopin i jego Europa". W programie Mendelssohn i Chopin - dwie romantyczne dusze, których pamiętne spotkanie było wszak "jak rozmowa Kafra z Irokezem". A szkoda, bo wspólnym tematem mógł być nie tylko uwielbiany przez obu Bach, ale na przykład Szkocja. Kraina, której uroki opiewał Mendelssohn w swych "Hebrydach" i III Symfonii, a Chopin nazywał "pięknym krajem Waltera Scotta". Niestety, kiedy odwiedził Szkocję w 1848r, Mendelssohn od roku już nie żył....

Philippe Herreweghe, jeden z najwybitniejszych artystów naszych czasów, muzykę romantyczną ma od lat w swym repertuarze. W Warszawie dowiódł, że pod jego batutą Mendelssohn potrafi zabrzmieć niemniej magicznie niż natchnione wykonania dzieł Bacha. Nie zawiódł także stały gość festiwalu, Janusz Olejniczak, grając na Erardzie swój ukochany Koncert f-moll Fryderyka Chopina. Utwór, w którym - jak mówi - trzeba połączyć "mozartowski wdzięk i techniczną precyzję z duszą jazzmana improwizującego..."
Jazzman grający na dawnym fortepianie? Na festiwalu "Chopin i jego Europa" wszystko jest możliwe.

K04

Posłuchaj fragmentu koncertu K04

Adam Strug - śpiew, Bartosz Izbicki - organy, Monodia Polska

(17. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej w Jarosławiu "Pieśń Naszych Korzeni", 26.08.2011) Zespół wystąpił w składzie: Adam Strug, Bartosz Izbicki, Piotr Piszczatowski, Piotr Zgorzelski, Janusz Prusinowski, Wawrzyniec Dąbrowski, Grzegorz Pawłowski, Jacek Zembrowski

Pieśni o rzeczach ostatecznych. XVIII-wieczne polskie pieśni pokutne i pasyjne

Jest chyba tylko jeden artysta w Polsce, który potrafi wykreować tak niezwykłą atmosferę podczas swoich koncertów, który z prostych melodii wyczarowuje prawdziwe arcydzieła, i co więcej ma w sobie taką moc, że zwyczajnie hipnotyzuje swoją publiczność. Tak było w Jarosławiu. Adam Strug, bo o nim to wszystko, sięgnął po wyjątkowy repertuar - teksty XVIII-wiecznych pieśni pokutnych i pogrzebowych, które skodyfikował w połowie wieku dziewiętnastego kapłan diecezji pelplińskiej ks. Michał Keller. Zgodnie z ówczesnym obyczajem zredagowany przezeń śpiewnik nie zawiera zapisu nutowego, bo przecież melodie przekazywane od wieków w tradycji ustnej, były powszechnie znane. W praktyce do każdego tekstu przyporządkowane były liczne warianty melodyczne. Adam Strug – nie tylko wybitny muzyk, śpiewak ludowy, ale również teolog, etnomuzykolog, sięgnął po wersje pochodzące z północno-wschodniego Mazowsza, zebrał ich rozliczne warianty. Harmonizacji, instrumentacji i rozwinięcia partytur dokonał muzykolog i organista Bartosz Izbicki.

To jeden z tych koncertów, który pozostaje na długo w pamięci, które chce się, jeśli zdarzy się taka okazja, wielokrotnie sobie przypominać, powtarzać. Wieczór o niezwykłej mocy i sile wyrazu, skłaniający do zadumy, refleksji.

K05

Posłuchaj fragmentu koncertu K05

Kronos Quartet (Kraków, Filharmonia Krakowska, 11.11.2006), 2. Festiwal Muzyki Polskiej

Krzysztof Penderecki Quartetto per archi No. 1 ; Paweł Mykietyn II Kwartet smyczkowy (prawykonanie światowe); Witold Lutosławski Kwartet smyczkowy ; Henryk Mikołaj Górecki III Kwartet smyczkowy "Pieśni śpiewają" op. 67

Kronos Quartet znany ze swych wielkich zasług dla rozwoju muzyki współczesnej w Krakowie zaprezentował program złożony z dzieł polskich kompozytorów. Amerykańscy muzycy zestawili dzieła równolatków – Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego – ale stylistycznie zupełnie różne. I Kwartet Krzysztofa Pendereckiego, który można potraktować jak wielki awangardowy eksperyment i nostalgiczny, zanurzony w tradycji III Kwartet Henryka Mikołaja Góreckiego.

A pomiędzy nimi dokonali prawykonania II Kwartetu Pawła Mykietyna pisanego specjalnie dla nich. Utworu niezwykle frapującego, zachwycającego w nieoczywisty sposób dzięki mikrotonom, które odgrywają w tej kompozycji ważną rolę.

Zobacz więcej na temat: koncert konkurs MUZYKA