Stulatka-awangarda i jej zrośnięcie z Polską

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2016 20:00
- Wystarczy spojrzeć na miasta, osiedla, bloki – tak o wpływie polskiej awangardy na przestrzeń mówił Jarosław Suchan.
Audio
Magdalena Abakanowicz, figury z cyklu King Arthurs Court
Magdalena Abakanowicz, figury z cyklu "King Arthur's Court" Foto: Klaus Ohlenschlaeger/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons

Okazji do rozmów o roli awangardy będzie coraz więcej, bo 2017 rok upłynie pod znakiem obchodów jej 100-lecia w Polsce. Rocznica ta jest nie tylko okazją do świętowania symbolicznej daty 4 listopada 1917 roku, gdy w Krakowie otwarto pierwszą wystawę polskich ekspresjonistów, ale także stwarza szansę na spopularyzowanie tej sztuki.

- Awangarda, która na ogół postrzegana jest jako coś marginalnego, tak naprawdę kształtuje rzeczywistość – mówił Jarosław Suchan.

Jak dodał Piotr Rypson z Muzeum Narodowego w Warszawie, fakt, że polska awangarda rodziła się w drugiej dekadzie XX wieku oznacza, że jest ona silnie zrośnięta z odrodzeniem państwa polskiego.

Jakie są postulaty polskiej awangardy? Kto nadał patronat obchodom jej 100-lecia? W audycji również o tym, jak na przestrzeni lat kształtował sie ten nurt w polskiej sztuce.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadzi: Bartosz Panek

Gość: Jarosław Suchan (dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi), Piotr Rypson (dyrektor ds. naukowych Muzeum Narodowego w Warszawie), Andrzej Szczerski (dyrektor ds. naukowych Muzeum Narodowego w Krakowie)

Data emisji: 24.08.2016

Godzina emisji: 18.00

mz/mg

Czytaj także

Jerzy Stajuda. Rok 1968 uczynił go malarzem

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2016 06:00
- Opisał moment, kiedy przestał być krytykiem. Sierpień 1968 roku. Nad głową przelatywały mu transportowce z sowieckimi żołnierzami mającym wkroczyć do Czechosłowacji, a on uświadomił sobie, że jego pisanie nie ma już sensu - wspominał Jerzego Stajudę prof. Grzegorz Kowalski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jacek Sempoliński. Myśliciel z pędzlem

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2016 11:00
– Nie tylko malował bardzo głęboko przemyślane obrazy, lecz także znakomicie pisał – mówiła o Jacku Sempolińskim historyk sztuki prof. Maria Poprzęcka.
rozwiń zwiń