X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Erard i Pleyel. Sekrety fortepianów Chopina

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2019 14:26
- Pleyel ma jasne brzmienie i szlachetny dźwięk dzwonu w przeciwieństwie do Erarda, którego brzmienie jest ciepłe, stonowane. W naszym posiadaniu jest dziewięć fortepianów i dwa pianina. To instrumenty historyczne wykonane w XIX wieku – mówił w Dwójce ich stroiciel Szymon Jasnowski.
Audio
  • Tajemnice brzmienia instrumentów Fryderyka Chopina (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Fortepian ze zbiorów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Fortepian ze zbiorów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Foto: Wojciech Grzędziński / NIFC

Pod adresem Tamka 43 w Warszawie, w specjalnym pomieszczeniu, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zgromadził wspaniałą kolekcję instrumentów historycznych oraz ich kopii. Znajdziemy tam m.in. instrumenty francuskich marek Pleyel i Erard, brytyjskiej manufaktury Broadwood oraz kopię wiedeńskiego fortepianu Graf.

- Wszystkie instrumenty trzymamy w specjalnym pomieszczeniu, utrzymując w nim stałą temperaturę i wilgotność powietrza. Chronimy je także przed kurzem i światłem słonecznym, które niekorzystnie wpływają na stan drewna, z jakiego zostały wykonane, i pokrywające je politury - opowiadał Szymon Jasnowski, który zna te instrumenty dosłownie od podszewki.

W audycji rozmawialiśmy także o tym, czym dziewiętnastowieczne instrumenty różniły się od współczesnych - nie tylko pod względem budowy, ale i dźwięku. Poznanie tych różnic pozwala nie tylko lepiej zrozumieć muzykę Fryderyka Chopina, ale i odtworzyć jej właściwy kontekst. Dodatkowo Paul McNulty, słynny budowniczy fortepianów historycznych, osobiście opisał dwa egzemplarze, które wykonał dla NIFC-u.

Czy fortepiany, na których grał Fryderyk Chopin, bardzo różniły się od tych współczesnych? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotowała: Milena Gąsienica

Data emisji: 21.03.2019

Godzina emisji: 15.00

mko/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Paul McNulty: wzór fortepianu Chopina znaleźliśmy na Ukrainie

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2019 11:00
- Pomysł zbudowania kopii fortepianu Buchholtza z 1825 roku pojawił się 8 lat temu, w Roku Chopinowskim. Rozpoczęliśmy poszukiwania odpowiedniego instrumentu i znaleźliśmy go w Krzemieńcu na Ukrainie. Był w fatalnym stanie – mówił w Dwójce budowniczy kopii fortepianu Chopina.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tomasz Ritter: czasem lepiej, jak słuchacz musi się trochę wysilić

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2019 13:06
- Duże sale koncertowe nie są naturalnym środowiskiem dla fortepianów historycznych. Ja jednak jestem zwolennikiem podejścia, że czasem słuchacza trzeba troszkę przymusić, żeby on też się postarał, usłyszał, a nie wszystko zawsze mu podać na tacy - mówił w Dwójce pianista przed Koncertem urodzinowym Fryderyka Chopina w Filharmonii Narodowej.
rozwiń zwiń