X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Simon Standage na Akademii Muzyki Dawnej. Transmisja

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2016 16:30
Zapraszamy na koncert pt. "Styl włoski" inaugurujący XXIII odsłonę imprezy w Wilanowie. Orkiestrę poprowadzi Simon Standage.
Audio
  • Agata Sapiecha o programie 23. Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej (Wybieram Dwójkę)
Standage to jeden z pionierów wykonywania utworów na instrumentach z epoki
Standage to jeden z pionierów wykonywania utworów na instrumentach z epokiFoto: materiały prasowe MLAMD

Koncert inauguracyjny, dedykowany pamięci Fransa Brüggena, odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Bilety na to wydarzenie dostępne są w sklepie Polskiego Radia.

Program:

Arcangelo Corelli Concerto Grosso D-dur op. 6 nr 4; Antonio Vivaldi Concerto d- moll, op. 3/11;Frans Brueggen The arrangement after BWV 169, BWV 49 and BWV 1053,

wyk. Daniel Brueggen – flet prosty;

Jan Sebastian Bach Koncert c-moll BWV 1060 na dwa klawesyny,

wyk. Nicholas Parle, Weronika Janyst;

Antonio Vivaldi Koncert na obój, smyczki i b.c. a-moll, RV 463,

wyk. Frank de Bruine – obój;

Jerzy Fryderyk Haendle Concerto grosso F-dur, op. 3 nr 4,

wyk. soliści Orkiestry XXIII Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej, dyr. Simon Standage

***

Na audycję "Letni Festiwal Muzyczny" zapraszamy w sobotę (9.07) w godz. 19.00-22.00. Program poprowadzi Klaudia Baranowska.

***

U progu XVIII wieku muzyka włoska zyskała sobie poczesne miejsce w kulturze europejskiej. Innowacje harmoniczne i formalne wyznaczały kierunek rozwoju sztuki dźwięków na dziesięciolecia: monodia akompaniowana Cameraty florenckiej, opera Monteverdiego, polichóralność wenecka, styl koncertujący, koncert zespołowy oraz koncert solowy to tylko najważniejsze zdobycze włoskiego baroku. Italianità stała się nieomal synonimem muzyki, zarazem dobrej i nowoczesnej, a kompozytorzy Północy chętnie się na włoskich kolegach wzorowali. Jedni, tak jak Jan Sebastian Bach, przyswoili sobie istotę rzeczy i zasymilowali włoskie pomysły, wbudowując je we własny styl indywidualny. Inni zaś starali się naśladować Włochów i czynili to z takim zapałem i taką zręcznością, że sami, jako artyści, stali się Włochami: wśród nich wymienić trzeba Jerzego Fryderyka Händla, a także Johanna Adolpha Hassego, arcymistrzów włoskiej opery.

Trudno zatem to pojąć, ale młody Händel muzyki włoskiej bardzo nie lubił. I pewnie pozostałby ważnym, choć lokalnym kompozytorem hamburskim, piszącym w staroświeckim i ciężkawym stylu północnoniemieckim, gdyby nie natrafił na mecenasa bogatego, upartego i świadomego tego, czego Händlowi potrzeba. Kompozytor został niemalże porwany przez florenckiego księcia Ferdynanda de’ Medici do Włoch. Oprócz Florencji, Händel mieszkał w Rzymie, gdzie bardzo wiele nauczył się od Corellego, który prowadził wykonania wielu Händlowskich utworów. Do Italii został sprowadzony obiecujący Niemiec, wyjechał Włoch w każdym calu, który jednak w razie potrzeby potrafił komponować w stylu francuskim, a do historii przejdzie jako twórca nowoczesnego stylu angielskiego, który po śmierci wielkiego Orfeusza Brytanii (Purcella) przeżywał okres stagnacji.

Zbiór Concerti grossi op. 3 Händla jest kompilacją rozmaitych instrumentalnych utworów kompozytora dokonaną przez wydawcę Johna Walsha w roku 1734, a tytuł kolekcji był próbą zarobienia na popularności Concerti grossi op. 6 Corellego (1714). Jest to dowód niezwykłej siły, z jaką muzyka Corellego oddziaływała na współczesnych; pozostawała ona w obiegu mimo upływu lat. Dwa dzieła z op. 6 (koncerty nr 8 „Bożonarodzeniowy” oraz nr 4) zyskały trwałą popularność, niezmienną nawet po kolejnych dwóch wiekach. 

Concerto grosso op. 3 nr 4 Händla to w istocie muzyka instrumentalna przeznaczona do wykonania pomiędzy aktami opery Amadigi di Gaula (1715) – tak zwana „druga uwertura”. Opera przeznaczona była dla królewskiego teatru w Londynie, uwertura utrzymana jest więc w „królewskim” stylu francuskim, stworzonym na paryskim dworze Króla Słońce. Ale przepych i rozmach melodii są przesycone słońcem nie tyle paryskim, ile apenińskim – Händel dokonał wielkiej syntezy stylu.

Druga dekada XVIII wieku obfitowała w wydania, które zmieniły bieg historii muzyki. Obok op. 6 Corellego wymienić trzeba L’Estro armonico op. 3 Antonia Vivaldiego (1711). To na tym zbiorze Jan Sebastian Bach uczył się, czym jest italianità: spośród dwunastu koncertów L’Estro Lipski Kantor przetranskrybował połowę na różne składy. XI Koncert, który dziś zabrzmi w oryginale, Bach przetranskrybował na organy solo.
Vivaldi był także jednym z pierwszych twórców koncertów obojowych. Komponował je przez całe życie i poświęcał im szczególną uwagę: jest ich zaledwie około 20, a wszystkie są nadzwyczaj starannie opracowane. Piękno linii solowej wsparte jest świetnymi efektami harmonicznymi, które nawet dziś robią wielkie wrażenie.

Krzysztof Komarnicki

Zobacz więcej na temat: muzyka dawna Wilanów
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Simon Standage: ludzie nienawidzili historycznej praktyki wykonawczej

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2014 15:41
- Wielu czuło się zagrożonych. To było kwestionowanie tego, co oni sami robili przez długie lata. Inni zakochali się w tym sposobie grania. Póki to jest uczciwe, póty będzie trwać - mówił w Dwójce jeden z pionierów wykonywania utworów na instrumentach z epoki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Letnia Akademia Muzyki Dawnej w duchu Italii

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2016 15:38
Tegoroczne koncerty i kursy mistrzowskie w Wilanowie odbędą się w dniach 9–17 lipca. Tematem przewodnim imprezy są wpływy muzyki włoskiej w Europie. Dwójka towarzyszy temu wydarzeniu.
rozwiń zwiń