Kim są "cyfrowi tubylcy muzyki"?

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2015 14:02
O pokoleniu muzycznych cyfrowych tubylców, o estetyce jutra i o chińskich podróbkach utworów będziemy rozmawiać z Moniką Pasiecznik.
Jak funkcjonuje muzyka w świecie cyfrowych tubylców?
Jak funkcjonuje muzyka w świecie cyfrowych tubylców?Foto: CC0 Public Domain / FAQ (pixabay)

W 2001 roku ukazał się artykuł amerykańskiego pedagoga Marka Prensky'ego, dotyczący sposobów komunikacji z najmłodszym pokoleniem. Autor zaproponował termin dość powszechnie dziś już używany w teorii kultury: "cyfrowi tubylcy". To ci młodzi ludzie, którzy dorastali w czasach komputerów, internetu i smartfonów; jak pisze Prensky, "przyzwyczajeni do relatywnie szybkiego otrzymywania informacji", preferujący procesy równoległe i jednoczesne wykonywanie wielu zadań; przez starszych, "cyfrowych imigrantów", uważani za rozkojarzonych i cierpiących na ADHD.

Tymczasem, zauważa Marc Prensky, "pokolenia wyrastające wśród nowych technologii myślą i przetwarzają informacje w fundamentalnie odmienny sposób". Wpływa to na postrzeganie świata, drogi przyswajania informacji - ale także na odbiór sztuki.

Jak to społeczne zjawisko wpływa na nową muzykę? Kim są "cyfrowi tubylcy muzyki"?

***

Na ostatnią w tym sezonie audycję z cyklu "Bariera dźwięku" - w piątek (12.06) w godz. 22.30-23.30 - zaprasza Adam Suprynowicz.

mm/mc

Czytaj także

Czy jest dziś coś, czego nie można skomponować?

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2015 12:00
Komponowanie struktur - nie tylko dźwięków, ale także przestrzeni, gestów, zapachów, kolorów. O tym rozmawialiśmy z Wojciechem Blecharzem
rozwiń zwiń
Czytaj także

Samotność w operze XXI w. Finał Projektu "P"

Ostatnia aktualizacja: 25.05.2015 18:00
- "Requiem dla ikony" w poruszający sposób pokazuje samotność Jacqueline Kennedy. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie - recenzowała Ewa Szczecińska operę Katarzyny Głowickiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fonograficzna legenda muzyki eksperymentalnej

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2015 13:00
Rozmowa z Peterem Rehbergiem, szefem Editions Mego, wiedeńskiej oficyny, która właśnie obchodzi swoje 20-lecie.
rozwiń zwiń