X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Rodelinda". Władza i żądza na deskach Teatro Real

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2017 15:30
Zapraszamy do wysłuchania retransmisji słynnej opery Jerzego Fryderyka Haendla, wystawionej na madryckiej scenie operowej. Chór i orkiestrę Teatro Real poprowadził Ivor Bolton.
Fragment plakatu promującego operę Rodelinda w Teatro Real w Madrycie
Fragment plakatu promującego operę "Rodelinda" w Teatro Real w MadrycieFoto: materiały prasowe

"Rodelinda", opera Jerzego Fryderyka Haendla, sięga daleko w głąb średniowiecza (VII w.) do dziejów Longobardów, opowiadanych przez Pawła Diakona (zm. w 799 r.), benedyktyńskiego zakonnika z klasztoru Monte Cassino. Jego Gesta Longobardorum (Historia Longobardów) to barwna opowieść o królach, rycerzach, intrygach politycznych i zmaganiach wojennych. Jeden z epizodów wybrał z tej kroniki wielki Pierre Corneille, pisząc w 1652 r. tragedię Pertharite, która poniosła kompletne fiasko. Czerpiąc główny zarys wydarzeń z dzieła Pawła Diakona, inaczej rozłożył akcenty: interesowały go gry polityczne, problem uzurpacji władzy i etycznych racji protagonistów. Do tego samego wątku, zainspirowany bez wątpienia tragedią Corneille’ a, sięgnął Antonio Salvi, pisząc libretto opracowane muzycznie w 1710 r. przez Giacomo Pertiego. To właśnie libretto przerobił Nicola Haym, dostarczając Handlowi znakomitego materiału dramatycznego. Rozgrywająca się na przestrzeni lat akcja (Grimoaldo, książę Beneventu, panował w Mediolanie 9 lat do 671 r., wówczas Perctarid odzyskał tron i mógł połączyć się z żoną Rodelindą i synem) zostaje skomasowana do kilku gęstych od wydarzeń dni, dzięki czemu osiąga znacznie większą sugestywność. Takie rozwiązanie podsuwał zresztą dramat Corneille’a, będący ciągiem scen o "intensywnym patetycznym napięciu" (Georges Couton).

Jerzy Fryderyk Haendel, Rodelinda, opera seria w trzech aktach 

Wyk. Lucy Crowe - sopran (Rodelinda), Bejun Mehta - kontratenor (Bertarido), Jeremy Ovenden - tenor (Grimoaldo), Sonia Prina - kontralt (Eduige), Lawrence Zazzo - kontratenor (Unulfo), Umberto Chiummo - bas (Garibaldo), Chór i orkiestra Teatro Real, dyr. Ivor Bolton

(retransmisja z Teatro Real w Madrycie z 5 kwietnia 2017)

***

Na "Wieczór operowy" w sobotę (3.06) w godz. 20.00-23.00 zaprasza Aleksander Laskowski.

mz/bch

Zobacz więcej na temat: opera Georg Friedrich Haendel
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Antonio Meneses. Wiolonczela już go nie męczy

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2017 15:46
– Doświadczenie uczy nas lepszych technik, które pozwalają nam zagrać to samo, ale mniejszym nakładem pracy – mówił wiolonczelista Antonio Meneses w przerwie koncertu, który zagrał wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą José Marii Florencia.
rozwiń zwiń