X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Rzymianin na ziemi faraonów

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2013 22:15
W sobotnim "Wieczorze operowym" wysłuchamy opartej na wydarzeniach historycznych 3-aktowej opery Georga Friedricha Haendla "Juliusz Cezar w Egipcie”.
Bankiet u Kleopatry, Giovanni Battista Tiepolo 1743-1744
Bankiet u Kleopatry, Giovanni Battista Tiepolo 1743-1744Foto: File Upload Bot (Eloquence)/The Yorck Project

Swoją najsławniejszą operę Haendel skomponował w latach 1723-1724, do libretta, które sporządził, według Giacomo Francesco Bussaniego, Niccolo Francesco Haym. Prapremiera dzieła odbyła się 20 lutego 1724 roku w londyńskim King’s Theatre, po czym je 13-krotnie powtórzono – za każdym razem z sukcesem.

W początkach następnego roku kompozytor, dokonawszy w operze pewnych zmian, wznowił ją. W tym samym roku ujrzały "Juliusza Cezara...” Brunszwik i Hamburg, przy czym w Hamburgu wystawiono go, w przeciągu lat dwunastu, blisko 40 razy. Rok 1737 przyniósł jednak ostatnią już inscenizację, po której najsłynniejsze operowe dzieło Haendla zniknęło ze scen na dwa stulecia. Powróciło w roku 1922 w Getyndze. W przedstawionej wówczas wersji te role męskie, które Haendel napisał dla kastratów, wykonali artyści dysponujący typowymi głosami męskimi (na przykład, w roli Cezara wystąpił baryton). Dzięki tej właśnie wersji „Juliusz Cezar…” osiadł w repertuarze na stałe. Przedstawienie objechało Europę i, wykonane 200 razy, zainspirowało rzesze naśladowców. Za olśniewającą karierę dzieło zapłaciło jednak wysoką cenę – w kształcie oryginalnym zaprezentowano je dopiero w roku… 1977. Odtąd partię tytułową coraz częściej śpiewały mezzosopranistki – co jednak wcale nie przeszkodziło wybitnemu znawcy epoki, dyrygentowi Nikolausowi Harnoncourtowi, w spektaklach z Wiednia i Zurychu z roku 1985 obsadzać w niej… barytonów.

Akcja rozgrywa się w starożytnym Egipcie. Jego mieszkańcy witają Cezara, który właśnie pokonał Pompejusza. Kornelia, małżonka zwyciężonego, błaga triumfatora o łaskę dla męża. Jest już jednak za późno, bo generał Ptolemeusza, władcy Egiptu, Achillas, przynosi Cezarowi głowę nieszczęśnika. Kornelia mdleje, co wzrusza oczarowanego jej pięknością Achillasa, Cezar zaś, wstrząśnięty, w gwałtownych słowach potępia czyn Ptolemeusza. Kornelia odzyskuje przytomność. Curio, towarzysz Cezara, wyznaje jej miłość, po czym zostawia wdowę po Pompejuszu samą z synem, Sekstusem. Matka rozpacza, syn natomiast ślubuje zemstę…

Wykonawcy: David Daniels – alt, Natalie Dessay – sopran, Christophe Dumaux – alt, Patricia Bardon – kontralt, Alice Coote – sopran, Guido Loconsolo – bas, John Moore – bas, Rachid Ben Abdeslam – alt, Chór i Orkiestra Metropolitan Opera, dyr. Harry Bicket. Spektakl odbył się 27 kwietnia w nowojorskiej Metropolitan Opera.

Audycję prowadzi Aleksander Laskowski

4 maja (sobota) godz. 19.00.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Brutus zasztyletował tam Cezara, a teraz mieszkają tam...

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2012 19:40
Gęsi uratowały Rzym, więc pewnie nic dziwnego, że w Wiecznym Mieście toczy się obecnie wojna o...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Marek Antoniusz - dał się “opętać” Kleopatrze

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2015 06:20
“Antoniusza magicznym napojem pozbawiono rozumu, wojskom jego wydaje rozkazy egipski eunuch, a główne dowództwo spoczywa w rzeczywistości w rękach Harmiony, garderobianej Kleopatry i Iraz jej fryzjerki”. Takie zarzuty stawiał Oktawian na trybunach w Rzymie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Juliusz Cezar - zginął z rąk przyjaciela

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2016 06:00
"Nie boję się wcale tych grubych i długowłosych ludzi. Boję się raczej tych innych, bladych i wysmukłych" - te słowa Cezara o spiskujących przeciw niemu ludziach przytacza Plutarch, biograf rzymskiego wodza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy Romulus i Remus założyli Rzym?

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2019 06:05
Według legendy ich ojcem był Mars, matką - kapłanka Westy, skazana na celibat. Za złamanie zakazu zakopano ją żywcem. Oni mieli zostać utopieni w rzece. Tak zaczyna się historia Romulusa i Remusa, o których legenda głosi, że dali początek Rzymowi.
rozwiń zwiń