X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Uczta w domu Lewiego". Paolo Veronese ucieka przed inkwizycją

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2019 16:55
W audycji opowiemy o malowidle przedstawiającym ostatnią wieczerzę, które sprawia wrażenie tłumnie wypełnionej sceny teatralnej ze znakomitą, iluzjonistyczną, otwierającą się w głąb dekoracją.
Audio
  • "Uczta w domu Lewiego" Paolo Veronese (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment obrazu Uczta w domu Lewiego Paolo Veronese
Fragment obrazu "Uczta w domu Lewiego" Paolo VeroneseFoto: Wikimedia Commons/domena publiczna

W 1571 roku w refektarzu dominikanów przy Santi Giovanni e Paolo w Wenecji spłonęła "Ostatnia wieczerza" Tycjana. Sceny z przedstawieniem ostatniego posiłku Chrystusa z apostołami były często umieszczane w refektarzach instytucji religijnych; zakonnicy spożywający posiłki mogli poddać osobistej refleksji nowotestamentowe wydarzenie. Zgodnie z Ewangeliami, ostatnia wieczerza nastąpiła tuż przed aresztowaniem i ukrzyżowaniem. Padły wówczas prorocze słowa Chrystusa o zdradzie jednego z uczniów. Malowidła ilustrowały Ewangelię, ale odnosiły się również do ustanowienia sakramentu eucharystii.

Po zniszczeniu dzieła Tycjana, namalowanie kolejnej ostatniej wieczerzy, weneccy dominikanie zlecili modnemu wówczas w mieście malarzowi Paolowi Veronese. Artysta zasłynął już kilkoma wielkoformatowymi kompozycjami. Sukces "Uczty w domu Lewiego" do refektarza benedyktynów na San Giorgio Maggiore sprawił, że kolejne wspólnoty monastyczne zamawiały u niego pełne rozmachu, znakomicie zakomponowane, monumentalne malowidła.        

W obrazie dla dominikanów Veronese, w przeciwieństwie do innych renesansowych malarzy, nie skupił się na oddaniu religijnego przesłania ostatniego posiłku Chrystusa z uczniami. Malowidło sprawia wrażenie tłumnie wypełnionej sceny teatralnej ze znakomitą, iluzjonistyczną, otwierającą się w głąb dekoracją. Postać Chrystusa, chociaż jest umieszczona centralnie, pod środkową arkadą olbrzymiej loggi, ginie w tłumie. Oprócz apostołów do stołu zasiadło wielu innych gości, a wokół kręcą się błaźni, psy, koty, pijacy i niemieccy lancknechci…

Umieszczenie tych postaci ściągnęło Paola Veronese przed sąd inkwizycji. Ale czyż wielki obraz nie wymaga dużej ilości postaci? – tłumaczył się malarz. Czy w domu bogatego gospodarza nie pije się i nie je dużo? Sąd nakazał Veronesemu przemalowanie kompozycji, stanęło jednak na tym, że malarz zmienił tytuł. "Ostatnia wieczerza" stała się "Ucztą w domu Lewiego".


.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz 

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyczka sztuki)

Data emisji: 18.08.2019

Godzina emisji: 11.00

pg/mko

Zobacz więcej na temat: malarstwo
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Krzyk natury. Analiza słynnego dzieła Muncha

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2019 11:52
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiadała tym razem o słynnym ekspresjonistycznym dziele norweskiego malarza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wyprawa na panoramiczną plażę

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2019 14:55
W audycji "Jest taki obraz" opowiedzieliśmy o monumentalnym dziele Hendrika Willema Mesdaga, na którym malarz oddał klimat plaży w Scheveningen.
rozwiń zwiń