Romantyczne "Kredowe skały Rugii" Caspara Friedricha

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2021 16:13
Człowiek w obliczu potęgi przyrody, to jeden z ulubionych motywów malarstwa romantycznego. Natura jest w nich tajemnicza, niekiedy groźna, a ludzie przytłoczeni jej wielkością, podziwiają nieposkromione piękno świata i żywiołów.Caspar David Friedrich często powracał do swych ulubionych motywów, wśród nich były przedstawienia gór, morza, ruin gotyckich opactw, cmentarze w dębowych lasach.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock/optimarc

Posłuchaj
15:00 2021_09_05 14_45_07_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Caspar David Friedrich, "Kredowe skały Rugii", 1818, Museum Oskar Reinhart am Stadtgarten w Winterthur (Jest taki obraz/Dwójka)

 

Wiele z tych miejsc znajdowało się na bałtyckiej wyspie Rugia. Zostały one jednak przetworzone na potrzeby romantycznej wizji. Kredowe skały Rugii, ani znajdujące się tam ruiny kościołów nie są w rzeczywistości tak wielkie, jak w kompozycjach Friedricha. Malarz z upodobaniem stosował zabieg przeskalowania – niewielkie figurki zestawiał z wyolbrzymioną przyrodą i architekturą.

Malarskie obrazy rozległych pejzaży Friedrich tworzył w pracowni. Bazował na rysunkach wykonanych w pejzażu i nie były one odzwierciedleniem konkretnych widoków. Krajobrazy Friedricha to zazwyczaj kompilacje złożone z pojedynczych, zaczerpniętych ze szkicownika, motywów. Razem składają się na widoki malownicze, urozmaicone i znacznie bardziej monumentalne niż w rzeczywistości.

W "Kredowych skałach Rugii" ujęty w symetryczne kulisy pejzaż jest również przeskalowany. Prawdziwe skały są mniejsze i nie sposób znaleźć miejsca, z którego rozpościerałby się namalowany przez Friedricha widok. W obrazie malarz sugeruje dwojaki klucz do odczuwania natury. Dwie postaci wypatrują czegoś w dole, na dnie urwiska, klęczą i zainteresowane są jedynie ziemskimi sprawami, podczas mężczyzna oparty o skałę w zamyśleniu patrzy w dal na morze i żaglówki. W obliczu piękna natury, zdaje się wskazywać Friedrich, można dostrzegać i podziwiać jego bezmiar, bądź nie; można go nawet nie szukać i nie zauważać.

Caspar David Friedrich, "Kredowe skały Rugii", 1818 (Museum Oskar Reinhart am Stadtgarten w Winterthur) 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 5.09.2021

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

"Inspirowałem się lasem". Sztuka Leona Tarasewicza na Expo 2020 w Dubaju

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2021 18:00
- Uświadamiam sobie, że Światowe Expo to nie jest wystawa sztuki, więc muszę być w tle. Jest to zatem praca na granicy przyjętej również przez ludzi, którzy nie mają kontaktu ze sztuką, ale i przybliżająca im tę współczesną twórczość - mówił w Dwójce prof. Leon Tarasewicz, którego dzieło pojawi się na Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sylwia Zientek: Anna Bilińska pokazała Polkom, że kariera jest możliwa

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2021 22:00
- Miałam duży problem, aby skompletować listę nazwisk bohaterek mojej książki. Tych malarek było około dwustu, starałam się pokazać ewolucję ich dróg życiowych w świecie artystycznym. Czytelnicy towarzyszą artystkom w Paryżu od XIX wieku, aż po lata 60. i 70. następnego stulecia - mówiła na antenie Dwójki pisarka Sylwia Zientek, autorka książki "Polki na Montparnassie".
rozwiń zwiń