X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Ciotka Tula i jej zaborcze instynkty

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2011 13:42
Przejmujące słuchowisko o skomplikowanym "uwikłaniu w rodzinę" według prozy Miguela de Unamuno. W roli głównej Daria Trafankowska. Zapraszamy do Dwójki dziś o 18:30.
Audio

W "Ciotce Tuli" podobnie jak w "Miłości i pedagogice" Unamuno ukazuje problemy życia rodzinnego. Jest to psychologiczne studium wybujałego instynktu macierzyńskiego. Główna bohaterka podporządkowuje mu swoje działania, wyrastając ponad otoczenie dzięki konsekwentnej bezwzględności i zaborczości. Zjawisko to, z pewnością w dużej mierze charakterystyczne dla tradycjonalistycznej mentalności hiszpańskiej, przedstawia Unamuno w sposób klarowny, odrzucając wszelkie zbędne ozdobniki. Dążenie do maksymalnej prostoty, ograniczenie środków wyrazu do elementów najniezbędniejszych widoczne jest przede wszystkim w obrazie psychiki głównej postaci kobiecej. Dla Unamuna pierwszorzędne znaczenie ma bowiem odnalezienie najgłębiej ukrytych motywacji psychologicznych zaskakującego niejednokrotnie postępowania bohaterów.

Ciotka Tula, wyrzekająca się osobistego szczęścia, rezygnuje z założenia własnej rodziny w imię wartości, które najwyżej sobie ceni: niewzruszonej czci kobiety oraz narzuconego sobie obowiązku poświęcania się rodzinie siostry. Tytułowa postać okazuje się - gdy zajrzeć w tajniki jej duszy - postacią tragiczną, "aniołem, który tworzy grzeszników", wedle słów jednego z bohaterów powieści. Tula jest ofiarą swego skłonnego do krańcowości temperamentu, uosobieniem arcyhiszpańskiej postawy stanowiącej klasyczny wyraz bolesnego rozdźwięku między rzeczywistością i stworzonym przez siebie wizerunkiem świata idealnego.

Pablo
Pablo Serrano: Pomnik Miguela de Unamuno w Salamance

Miguel de Unamuno (1864-1936), wybitny hiszpański pisarz i myśliciel, znany polskim czytelnikom z takich powieści - które niekiedy sam nazywał nivolami - jak "Mgła", "Pokój wśród wojny", "Miłość i pedagogika", "Ciotka Tula", "Abel Sanchez".

 

Miguel de Unamuno Ciotka Tula, adaptacja Ewy Stockiej-Kalinowskiej, reżyseria Jana Warenyci.

Obsada: Daria Trafankowska, Lucyna Malec, Juliusz Berger, Krzysztof Kumor, Marek Obertyn, Robert Tondera (powt.)

30 lipca (sobota), godz. 18:30

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nie wypada nie znać się na muzyce

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2011 09:00
Muzyka XX wieku to frapujące zjawisko kulturowe, które miało ogromny wpływ na prądy umysłowe, politykę, inne sztuki.
rozwiń zwiń