Archaicznie awangardowi - Radical Polish Ansambl

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2020 16:39
- Nazwa bierze się z m.in. pewnej propozycji wykreowania radykalnej kultury artystycznej, takiej ja ta bazująca na muzyce klezmerskiej, stworzona przez Johna Zorna. Ważny jest tu też łaciński źródłosłów "radix", czyli korzeń - mówił Michał Mendyk, szeptun projektu RPA.
okładka płyty
okładka płytyFoto: mat. promocyjne

Muzyka Radical Polish Ansambl to próba połączenia muzyki tradycyjnej i muzyki awangardowej. "Płynie swobodnie, lekko i harmonijnie, choć z perspektywy niemal wszystkich współczesnych mediów nie należy do lekkich ani łatwych. Nie słychać w niej wysiłku, trudu tworzenia, raczej naturalnie, swobodnie płynące dźwięki, raz po raz zyskujące większą dynamikę czy chropowatość", pisał o tej muzyce krytyk muzyczny Tomasz Janas.

Radical Polisch Culture i szeptanie

- "Szeptun". Bardzo lubimy to słowo - określił swoją rolę w projekcie Michał Mendyk. - To oczywiście neologizm, oznacza taką osobę, która nie będąc muzykiem artystą, podszeptuje pomysły, rozwiązania kompozytorskie, sprawy czystomuzyczne, ale i legendę i historię.


NowaTradycja2020_www_baner_1200x660_01_3.jpg
Folk i tradycja. Podziel się swoją wizją!

Jak podkreślił gość audycji, określenie zwykle używane do nazwania jego funkcji, to "kurator", jednak w kontekście kultury wiejskiej, do której odnosi się propozycja Radical Polish Ansambl, nie brzmi do końca jasno i jest zbyt wyeksploatowane. Nie oddaje nowatorstwa i jednocześnie tradycjonalizmu tej grupy. Na czym one mają polegać?

- Traktujemy muzykę wsi szerzej niż muzycznie: trochę teatralnie, trochę wizualnie, interesuje na twórcze przetworzenie reliktów i fantazji na temat kultury wiejskiej, tradycyjne,j nie tylko w sferze dźwięku, ale i kultury duchowej oraz materialnej - opowiadał Michał Mendyk, wpisując projekt RPA w nowatorski nurt Radical Polish Culture.


Michał Mendyk w studiu Dwójki Michał Mendyk w studiu Dwójki    Foto: Grzegorz Śledź

Tabu i zwrot w stronę korzeni

- Doświadczenie pracy I Culture Orchestra pokazało mi, jak ważne dla młodych muzyków klasycznych np. z Ukrainy, Gruzji czy Armenii są ich melodie ludowe. Nawet jeśli muzyki tradycyjnej nie grają, to ją znają. W Polsce tego nie ma - mówił Michał Mendyk, tłumacząc powody, dla których tradycyjne inspiracje różnorodnego pod względem składu osobowego RPA mają daleko ważniejsze konsekwencje, niż się wydaje na pierwszy rzut oka. - W świecie polskiej muzyki klasycznej istnieje rodzaj tabu wynikającego głównie z niewiedzy, będącego także pokłosiem traumy socrealizmu w naszym kraju. W Polsce w środowisku muzyki klasycznej panuje niechęć do muzyki tradycyjnej, ale coś się zmieniło w ostatnich latach - zauważył gość audycji. Jego zdaniem między muzykami klasycznymi, eksperymentalnymi, jazzowymi, alternatywnymi i popularnymi pojawił się wspólny mianownik muzyczny. Podejście Radical Polish Ansambl, czyli świadome odwoływanie się do tradycji, jest tego przejawem. 

W audycji Michał Mendyk zapowiedział także premierę nowego projektu grupy RPA - muzycznej opowieści skupionej wokół częstego w opowieściach muzykantów wątku skrzypka i jego niezwykłej dla kultury polskiej wsi znaczenia (z odniesieniem do diabelskich skrzypiec). Premiera projektu - 21 maja na Festiwalu KODY.

***

Tytuł audycji: "Źródła" 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Gość: Michał Mendyk (kurator projektu Radical Polish Ansambl)

Data emisji: 21.02.2020

Godzina emisji: 15.15

at


Czytaj także

Michał Mendyk: skala dorobku Bogusława Schaeffera jest niezmierzona

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2019 11:54
- Co chwila w sytuacjach koncertowych i fonograficznych pojawiają się utwory, które zaskakują swoją niedogmatycznością i nieadekwatnością do epoki, w której powstały - o znaczeniu twórczości zmarłego Bogusława Schaeffera opowiadał w Dwójce szef wytwórni Bôłt Records.
rozwiń zwiń