X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Cymbaliści ziem polskich

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2014 13:00
Przedwojenni cymbaliści grywali "Poloneza Ogińskiego", mazury i oberki w polskim zaścianku, ale już na wiejskich zabawach sięgali raczej po melodie białoruskie, czasem litewskie. O losach mistrzów tego instrumentu w audycji "Źródła" opowiadał Piotr Dahlig, autor książki "Cymbaliści w kulturze polskiej".
Audio
  • Wędrówki przodka fortepianu po Polsce (Źródła/Dwójka)
  • Wileńscy cymbaliści byli trochę terapeutami... (Dwójka/Źródła)
  • Wincenty Zioła i inni pomorscy cymbaliści (Dwójka/Źródła)
  • Prof. Piotr Dahlig o cymbalistach osiadłych po II wojnie światowej na Dolnym Śląsku (Źródła/Dwójka)
  • Piotr Dahlig o cymbalistach podkarpackich (Źródła/Dwójka)
młody cymbalista
młody cymbalistaFoto: PAP/Piotr Kowalczyk

Na ziemie polskie cymbały dotarły w XVII stuleciu i pozostały już instrumentem pogranicza... - Chodzi o pogranicze etniczne, ale też styk kultury wysokiej oraz niskiej. Cymbaliści grywali na wiejskich imprezach i w dużych miastach, dla rodzin ukraińskich, białoruskich i żydowskich. To uczyniło ich niezwykłymi artystami - opowiadał w magazynie "Źródła" profesor Piotr Dahlig. Jego obszerna praca "Cymbaliści w kulturze polskiej" opublikowana została w grudniu 2013 roku przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Książka stanowi efekt wieloletnich (od 1975 roku) badań terenowych prowadzonych na Warmii i Mazurach, w Zachodniopomorskiem, Lubelskiem, na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu, gdzie są główne skupiska cymbalistów na obszarze naszego kraju. O historii, tradycji, popularności tego instrumentu, o wybitnych muzykach (w tym cymbalistach przesiedlonych po II wojnie światowej z Kresów Wschodnich) prof. Piotr Dahlig opowiadał w kilku wydaniach magazynu "Źródła".

Na początku poznaliśmy trzy kanały, którymi cymbały przedostały się na ziemie polskie i trafiły do lokalnej kultury ludowej, dowiedzieliśmy się o źródłach ich ogólnoeuropejskiej popularności, wreszcie przyjrzeliśmy się uwikłaniu tego szczególnego instrumentu w skomplikowaną historię naszego zakątka świata.

W drugiej audycji rozwinęliśmy ten wątek, przyglądając się losom cymbalistów wileńskich przesiedlonych po zakończeniu II wojny światowej na tereny Warmii i Mazur. - Im zawdzięczamy w dużym stopniu przeniknięcie tradycji kresowej do kultury oficjalnej PRL - podkreśla profesor Dahlig i przypomina, że była to tradycja eklektyczna. Przedwojenni cymbaliści grywali "Poloneza Ogińskiego", mazury i oberki w polskim zaścianku, ale już na wiejskich zabawach sięgali raczej po melodie białoruskie, czasem litewskie.

Gość magazynu "Źródła" podkreślił też unikatowy charakter każdego egzemplarza cymbałów wywodzących się z tej tradycji. Muzycy sami konstruowali swoje instrumenty lub zamawiali je u zaprzyjaźnionych stolarzy. Zawsze jednak realizowali swój indywidualny model w zakresie budowy, brzmienia, nawet stroju.

W kolejnych audycjach Piotr Dahlig omówił też historie cymbalistów z Pomorza i Podkarpacia. Zachęcamy do wysłuchania wszystkich części cyklu.
mm/bch

Zobacz więcej na temat: folk Kresy MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Adwent w Beskidach: czas ciszy, świniobicia i kultu św. Barbary

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2013 16:05
- W te dni nosiło się ciemne kolory. Do dziś starsze kobiety, widząc dziewczynę ubraną w czerwony płaszcz, potrafią zwrócić uwagę, że to nie pasuje - o adwentowych zwyczajach mieszkańców Beskidu Śląskiego opowiadała w Dwójce Małgorzata Kiereś.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wielkopolski renesans dud

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2013 14:52
W tegorocznych wielkopolskich konfrontacjach dudziarzy udział wzięło aż trzydziestu młodych muzyków. To efekt pracy uczniów słynnego nauczyciela gry na tym instrumencie Edwarda Ignysia. W "Źródłach" wysłuchaliśmy archiwalnej rozmowy z tym nieżyjącym już strażnikiem tradycji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kołysanki rażone piorunem i dzieci-ptaki

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2013 18:00
Czy kultura tradycyjna może być przydatna w edukacji współczesnych dzieci? Między innymi na to pytanie odpowiedziała w magazynie "Źródła" Kaja Prusinowska, która prezentowała album "Kołysała mama smoka - powrót".
rozwiń zwiń