“Śpiewnik wschodnio-mazowiecki” - publikacja Piotra Dorosza

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2020 16:00
"Domek mojej babci był pięknie usytuowany! Ganek wychodził na zachód, a widok z niego, niezakłócony drzewami czy budynkami, rozciągał się szeroko na pola i łąki. Co wieczór siadaliśmy na tym ganku i obserwowaliśmy zachody słońca. Babcia owijała mnie starą szalinówką, jeszcze po swojej mamie, żeby nie było mi zimno. I śpiewała mi wiejskie piosenki" - Piotr Dorosz
Audio
  • “Śpiewnik wschodnio-mazowiecki” - publikacja Piotra Dorosza (Dwójka/Źródła)
Śpiewnik wschodnio-mazowiecki Piotra Dorosza
"Śpiewnik wschodnio-mazowiecki" Piotra Dorosza Foto: grafika autorska, shutterstock/Hein Nouwens

Zainteresowanie z obszarem Mazowsza wschodniego przyszło bardzo naturalnie, Piotr Dorosz był związany z tym regionem od najmłodszych lat.

- Na wschodnie Mazowsze jeździłem już jako dziecko. Tam, we wsi Lubomin, spędzałem z moją babcią długie miesiące. Funkcjonowałem tam jako członek lokalnej społeczności. Pomagałem w gospodarstwie. Byłem otoczony tamtym krajobrazem, tamtymi ludźmi – wyjaśniał Dorosz.

Fascynacje kulturą mazowieckiej wsi i muzyką połączyły studia etnomuzykologiczne. Mazowsze wschodnie graniczy z Kurpiami Białymi od północy, na wschodzie linia ta przechodzi przez Siedlce, na południu kończy się na Powiślu Maciejowickim, zachodnią granicę tworzy Wisła. W swoim „Śpiewniku…” Dorosz uaktualnia nieco granice zaproponowane przez Oskara Kolberga, który włączając kilka okolicznych obszarów, nazywał je Mazowszem Leśnym.

Poza własnymi badaniami terenowymi, Piotr Dorosz, korzystał także z zapisów Oskara Kolberga oraz regionalnego badacza Józefa Swatonia z okolic Mińska Mazowieckiego, a także z nagrań Instytutu Sztuki PAN. Na zebrane pieśni składają się m.in. pieśni obrzędowe, weselne, pogrzebowe, związane z pracami gospodarskimi czy cyklem rocznym. Autor starał się dokonać przekroju przez wszystkie aspekty życia wiejskiego, którym pieśń towarzyszyła.

“Śpiewnik Wschodnio-mazowiecki” zawiera 50 wiejskich pieśni. W tym pieśni, które Piotr Dorosz zna od swojej babci. Na stronach publikacji znajdziemy nie tylko teksty i zapisy nutowe, ale także opis każdej pieśni, wiadomości o etnografii i muzyce tradycyjnej regionu, a także notatki o historii badań.

Wszystkich chcących otrzymać egzemplarz śpiewnika odsyłamy do strony internetowej fundacji Magiczne Kąty.

Część dzisiejszych „Źródeł” poświęciliśmy również muzyce tureckiej. Rozbrzmiewały ludowe kemancze, bajlama. A usłyszeliśmy m.in. Erkana Oğura czy Neşeta Ertaşa – jednego z najsławniejszych bardów tureckich XX w., po którego poetyckie teksty po dziś dzień sięgają nawet muzycy rockowi.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadziła: Magdalena Tejchma

Gość: Piotr Dorosz (etnomuzykolog, dziennikarz radiowy)

Data emisji: 23.11.2020

Godzina emisji: 15.15

mg