Bach i koncert na dwa klawesyny

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2022 19:03
Płytowy Trybunał Dwójki tym razem obradował nad dziełem Jana Sebastiana Bacha – Koncertem C-dur na dwa klawesyny (fortepiany). Które nagranie okazało się najlepsze? Decyzję podjęło jury w składzie: Lilianna Stawarz, Marek Bracha i Kacper Miklaszewski.
Marek Bracha (P) i Jacek Hawryluk (L)
Marek Bracha (P) i Jacek Hawryluk (L)Foto: Wojciech Kusiński/PR

Jan Sebastian Bach (1685-1750) - niemiecki kompozytor i organista epoki baroku, autor ponad tysiąca utworów, jeden z najwybitniejszych twórców w dziejach muzyki.

Koncert C-dur na dwa klawesyny (fortepiany) BWV 1061 z akompaniamentem dwojga skrzypiec, altówki i bas generalny (b.c.) powstał w latach 1727-30. Utwór jest transkrypcją Koncertu d-moll (BWV 1043) na dwoje skrzypiec.

Dziełu Bacha poświęcone będą obrady naszego jury, w którym zasiądą - obok gospodarza audycji Jacka HawrylukaLilianna Stawarz, Marek Bracha i Kacper Miklaszewski.

Było to już kolejne w tym cyklu spotkanie z twórczością lipskiego kantora. Poprzednio była to Kantata "Jesu, nun sei gepreiset" (BWV 41), napisana przez Bacha na nabożeństwo noworoczne 1725 roku. 

***

"Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której zaproszeni goście – krytycy muzyczni – porównują interpretacje wybranego utworu, nie wiedząc, kto jest wykonawcą.

Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwa lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę najlepszą. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem.


Posłuchaj
115:38 2022_03_05 17_04_51_PR2_Kto_slucha_nie_bladzi_czyli_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Jan Sebastian Bach "Koncert C-dur na dwa klawesyny (fortepiany)" (Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki) 

***

Tytuł audycji: Płytowy Trybunał Dwójki, czyli kto słucha, nie błądzi

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 5.03.2022

Godzina emisji: 17.00

Czytaj także

Bach z krwi i kości według Gardinera

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2022 11:00
W cyklu "To się czyta" zaprosiliśmy do wysłuchania fragmentów książki "Muzyka w zamku niebios. Portret Jana Sebastiana Bacha", której autorem jest brytyjski dyrygent sir John Eliot Gardiner. Wydawnictwo ukazało się w przekładzie Katarzyny Matwiejczuk. Czytał Jerzy Schejbal.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bach. Niewyczerpane źródło interpretacji

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2022 22:00
W kolejnej odsłonie audycji "Przypadki Bacha" Ewa Połocka wzięła na warsztat drugi tom "Das wohltemperierte Klavier" Bacha. W nagraniach Samuela Feinberga, Andrasa Schiffa, Edwina Fischera, Glenna Goulda, Bach objawia swoje nieskończone przestrzenie interpretacyjnych odczytań.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jan Sebastian Bach we współpracy z artystami

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2022 09:39
- Jak się zajrzy na jeden z najpopularniejszych serwisów filmowych, to tam Bach jest wymieniany jako kompozytor muzyki filmowej. Ma 243 wpisy - do tylu filmów skomponował muzykę. Jest tam też kategoria "często pracuję z" i mamy wszystkich wielkich: Kubricka, Bergmana. Wydaje się, że to jest artysta, który pracował ze wszystkimi. W tym sensie nie wiemy, jakie jest oddziaływanie Bacha - smówił w Dwójce Piotr Borkowski, literaturoznawca i scenarzysta, autor poematu "W stronę Bacha".
rozwiń zwiń