Koncert g-moll na dwie wiolonczele, smyczki i basso continuo Vivaldiego

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2023 15:00
W kolejnym wydaniu audycji w jury zasiedli Lilianna Stawarz, Wojciech Michniewski i Marcin Zdunik. Nasi eksperci ocenili wykonania Koncertu g-moll na dwie wiolonczele, smyczki i basso continuo RV 531.
Portret Antonia Vivaldiego Franoisa Morellona La Cave (1723)
Portret Antonia Vivaldiego Françoisa Morellona La Cave (1723) Foto: World History Archive / World history archive / Forum

Posłuchaj
119:27 2023_01_21 16_59_36_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Koncert g-moll na dwie wiolonczele, smyczki i basso continuo Vivaldiego (Płytowy Trybunał Dwójki)

 

Antonio Vivaldi pojawi się w "Trybunale" już nie po raz pierwszy. 

W październiku 2022 r. Lilianna Stawarz, Aleksander Laskowski i Wojciech Michniewski ocenili "Nisi Dominus" Antonia Vivaldiego. Zwycięzcy: Eva Zaïcik – mezzosopran i Le Poeme Harmonique, dyr. Vincent Dumestre (nagranie: Rouen, sierpień 2020; Alpha 2022)

W majowej odsłonie Płytowego Trybunału Dwójki nasze jury, w składzie: Agata Szymczewska, Lilianna Stawarz i Krzysztof Firlus, poszukiwało najwspanialszego nagrania L'estro armonico op. 3 Antonio Vivaldiego.

A w jednej z audycji na antenie Dwójki Lilianna Stawarz, która i tym razem będzie jurorką, opowiadała o Vivaldim tak: - Bardzo często mówimy, że muzyka Vivaldiego jest prosta harmonicznie i specjalnych cudów nie należy się spodziewać, jednak w koncercie wiolonczelowym znajdujemy nieoczekiwane współbrzmienia, a opery są nieprzewidywalne. Vivaldi bawił się dysonansami.

***

"Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której zaproszeni goście – krytycy muzyczni – porównują interpretacje wybranego utworu, nie wiedząc, kto jest wykonawcą.

Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwa lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę najlepszą. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem. 

***

Po raz pierwszy w historii Płytowego Trybunału Dwójki (czyli 295 wydań) jurorzy nie wskazali jednego, najlepszego nagrania, tylko… trzy. Każdy w finale miał swojego faworyta.

Lilianna Stawarz: Rick Stotijn (kontrabas), Johannes Rostamo, Camerata RCO (BIS 2022)

Wojciech Michniewski: Christophe Coin, Paolo Beschi, Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini (Teldec 1995)

Marcin Zdunik: Jan Freiheit, Werner Matzke, Akademie für Alte Musik, Berlin (Harmonia Mundi 2007)


Pozostałe nagrania:

Francesco Strano, Vito Paternoster, I Musici (Philips 1988)

Thomas Demenga, Regula Häusler, Camerata Bern (DG 1995)

Maurizio Naddeo, Antonio Fantinuoli, Europa Galante, Fabio Biondi (Virgin 2000)

Yo-Yo Ma, Jonathan Manson, The Amsterdam Baroque Orchestra, Ton Koopman (Sony 2004)

Giordano Antonelli, Adriano Ancarani, Musica Antiqua Latina (DHM 2021)

 ***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 21.01.2023

Godzina emisji: 17.00

djr

Czytaj także

Bach na dwusetnym "Płytowym Trybunale Dwójki"!

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2020 13:10
W jubileuszowym wydaniu audycji "Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" oceniane były wykonania Mszy h-moll BWV 232 Jana Sebastiana Bacha.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sonata na wiolonczelę i fortepian Debussy'ego pod okiem Trybunału

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2023 19:00
W tym wydaniu Płytowego Trybunału Dwójki w jury zasiedli Ewa Szczecińska, Wojciech Michniewski i Marcin Zdunik. Nasi eksperci ocenili wykonania Sonaty na wiolonczelę i fortepian Claude'a Debussy'ego.
rozwiń zwiń