Pustelnia grodzieńska

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2012 15:15
Rozmowa poświęcona nieznanej historii teatru polskiego w Grodnie i na Grodzieńszczyźnie.
Audio
Fragm. okładki książki Zbigniewa Jędrychowskiego Teatra grodzieńskie 1784-1864, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Fragm. okładki książki Zbigniewa Jędrychowskiego "Teatra grodzieńskie 1784-1864", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.Foto: mat. promocyjne

Audycja Iwony Malinowskiej z udziałem Zbigniewa Jędrychowskiego, autora książki "Teatra grodzieńskie 1784-1864".
W pierwszej fazie pisania tej książki autor myślał właśnie o tytule "Pustelnie grodzieńska", ale ponieważ praca ta w miarę uzupełniania jej informacjami zdobytymi w kolejnych archiwach znacznie się rozrosła, ostateczny tytuł oddaje jej zawartość. "Teatra grodzieńskie” ukazują w porządku chronologicznym nieznaną dotąd w szczegółach historię teatru polskiego w Grodnie i na Grodzieńszczyźnie. Jej początek sięga roku 1784, kiedy na Horodnicy, dawnym przedmieściu Grodna, Stanisław Poniatowski, wybudował gmach teatru publicznego (na jego widownię mógł wejść każdy, kto kupił bilet).
Rok 1864 zamyka osiemdziesięcioletni okres funkcjonowania polskiego teatru zawodowego w Grodnie i guberni grodzieńskiej. W wyniku zapoczątkowanej po upadku powstania styczniowego bezwzględnej rusyfikacji teatry na Ziemiach Zabranych nie grały po polsku aż do roku 1905" – tak wprowadza czytelnika autor tej obszernej publikacji, wzbogaconej fotografiami budynków, map, afiszy i artystów. W aneksie zaś znajdują się różne rozporządzenia, sprawozdania, zestawy repertuarowe i składy osobowe teatrów w poszczególnych sezonach.
Gość audycji opowie o wzlotach i  trudnych chwilach teatrów grodzieńskich (w czasie obrad Sejmu Niemego),  o wybitnych entreprenerach i aktorach tamtych scen, o potyczkach z cenzurą, a także o swoich odkryciach i znaleziskach jak np. afisz do czwartej części Dziadów.
Wybrane fragmenty książki czyta Andrzej Ferenc.
22 maja (wtorek), godz. 21:30

Czytaj także

Była pierwszym Hamletem

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2011 11:02
"Aktor naturalistyczny nie pokazuje widzowi co się dzieje w jego duszy, bo sam tego nie wie" - twierdziła wielka tragiczka polskiej sceny teatralnej Stanisława Wysocka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Juliusz Osterwa i jego ideał teatru

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2012 14:00
Stworzył nowy typ teatru, odległego od teatru gwiazdorskiego, z którego wyrósł. Zespół miał zorganizowaną pracę - a podczas objazdów także całe życie - na wzór reguły dominikańskiej.
rozwiń zwiń