Inauguracja Letniej Akademii Muzyki Dawnej na antenie Dwójki!

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2014 12:00
Dziś startuje XXI Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej. W koncercie inauguracyjnym wystąpią dwa zespoły założone w 1990 roku, które wspólnie obchodzą 20 lat istnienia i współpracy – Collegium Musicum 90, kierowany przez Simona Standage’a oraz założony przez Agatę Sapiechę zespół Il Tempo.
Wśród dokonań Agaty Sapiechy znajdziemy m.in. nagranie - na zamówienie Polskiego Radia - improwizacji inspirowanych grą polskich skrzypków ludowych.
Wśród dokonań Agaty Sapiechy znajdziemy m.in. nagranie - na zamówienie Polskiego Radia - improwizacji inspirowanych grą polskich skrzypków ludowych.Foto: materiały promocyjne

Jest to zarazem okazja, aby uświetnić jubileusz dwudziestoletniego zaangażowania Simona Standage’a w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej. Ten szczególny koncert został objęty patronatem Ambasadora Wielkiej Brytanii w Polsce.

Jednocześnie jest to pierwsza koncertowa propozycja Dwójki transmitowana w świat w ramach tegorocznego Letniego Festiwalu Muzycznego Euroradia.
KUP BILET NA KONCERT>>>
Styl galant w muzyce jest wyjątkowo interesujący, ponieważ to zapowiedź nowej epoki – klasycyzmu. W programie koncertu zatytułowanego "Ouvertures & Concerts au goût gallant" usłyszymy trzy Sinfonie (G-dur Wq 182/1, G-dur Wq 183/4 i D-dur Wq 183/1) Carla Philippa Emanuela Bacha, a także Koncert na dwoje skrzypiec i fagot D-dur (TWV 53:D4) oraz Uwerturę (TWV 55:G7) Georga Philippa Telemanna.

Pomiędzy tymi dwoma kompozytorami były ciekawe relacje. Ojcem chrzestnym Carla Philippa był właśnie Telemann, i to po nim C. Ph. E. Bach objął stanowisko kantora w Hamburgu. Z tego też okresu pochodzą kompozycje wybrane na jubileuszowy koncert w Koncertowym Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Będzie to także okazja, aby posłuchać rzadko wykonywanej w Polsce muzyki orkiestrowej G.Ph. Telemanna.
Collegium Musicum 90 jest jednym z najbardziej znanych angielskich zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Warto dodać, że w Lipsku działało słynne collegium musicum założone przez G.Ph. Telemanna. Zespół, którego inicjatorami byli Simon Standage i Richard Hickox, dokonał wielu nagrań dla wytwórni Chandos oraz brał udział w takich prestiżowych wydarzeniach jak BBC Promenade Concerts, the City of London Festival czy the Cheltenham Festival.
Il Tempo to wybitny polski zespół muzyki dawnej powstały z inicjatywy Agaty Sapiechy. Formacja koncertowała w Polsce i za granicą, biorąc udział w prestiżowych festiwalach. Nagrywała także w radiu, telewizji i dla wielu wytwórni płytowych. Agata Sapiecha prowadzi również intensywną działalność edukacyjną i popularyzatorską. Pod jej kierunkiem na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie działa Międzywydziałowe Studium Muzyki Dawnej, które od 2014 roku przemianowano na Zakład Muzyki Dawnej. W 1992 roku Agata Sapiecha utworzyła Międzynarodową Letnią Akademię Muzyki Dawnej.

Program:

Carl Philipp Emanuel Bach Symfonia na smyczki G-dur 182/1;
Jerzy Filip Telemann Concerto na dwoje skrzypiec i fagot D-dur TWV 53:D4;
Carl Philipp Emanuel Bach Symfonia G-dur Wq 183/4;
Jerzy Filip Telemann Ouverture  TWV 55:G7;
Carl Philipp Emanuel Bach Symfonia D-dur Wq 183/1

wyk. Collegium Musicum 90, Il Tempo, dyr. Simon Standage i Agata Sapiecha.

Na transmisję zaprasza Magdalena Łoś

W przerwie koncertu z Simonem Standage’m porozmawia Tomasz Mościcki.

5 lipca (sobota), godz. 19.00-22.00

ac/bch

Czytaj także

Jak Witold Rowicki uczył Marthę Argerich...

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2014 19:00
- Dobrze pamiętam próbę przed finałem Konkursu Chopinowskiego z 1965 roku. Witold Rowicki bardzo dyskretnie przekazał Marcie Argerich kilka uwag odnośnie krakowiaka w Koncercie e-moll. I całkowicie zmienił charakter interpretacji... - wspominał Marek Dyżewski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Do czego potrzebny nam dyrygent?

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2014 09:00
Dyrygent – wdzięczny i lekki to zawód czy, przeciwnie, pełen niedogodności i odpowiedzialności, nieporównanej z żadną inną muzyczną profesją? Dyrygent – niezbędny zwornik skomplikowanego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna, czy może (już) przeżytek kończącej się epoki?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Witold Rowicki: pracę w Polskim Radiu zacząłem od wypisywania przepustek

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2014 08:00
- To dlatego, że dobrze znałem język rosyjski w mowie i w piśmie. To trwało niedługo, bo zostałem zabrany Katowic, w roli kierownika muzycznego tamtejszej rozgłośni - wspominał w archiwalnym nagraniu początek współpracy z Polskim Radiem.
rozwiń zwiń