X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"To jedyne świeckie utwory Heinricha Schütza"

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2017 13:42
- Takiej beztroski i lekkości nie słychać już w żadnym z jego późniejszych dzieł - o wczesnych madrygałach najwybitniejszego niemieckiego kompozytora tworzącego przed Bachem opowiadał w Dwójce Konrad Junghänel, szef zespołu Cantus Cölln.
Audio
  • Konrad Junghänel o twórczości Heinricha Schütza, Johanna Hermanna Scheina i Heinricha Alberta. Rozmawiała Monika Zając (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Heinrich Schtz na obrazie Christopha Spetnera z 1660 roku
Heinrich Schütz na obrazie Christopha Spetnera z 1660 rokuFoto: Wikipedia/domena publiczna
shutterstock kościół pokoju świdnica.jpg
Kościół Pokoju w Świdnicy. Miał rozpaść się 300 lat temu

Ceniona grupa Cantus Cölln zaprezentowała na XVIII Festiwalu Bachowskim w Świdnicy program złożony z madrygałów skomponowanych przez trzech niemieckich kompozytorów: Heinricha Schütza, Johanna Hermanna Scheina i Heinricha Alberta. Konrad Junghänel zwrócił w Dwójce uwagę na elementy łączące tych twórców: - Schütz i Schein mieszkali w Dreźnie i tworzyli w tych samych czasach. Z kolei Heinrich Albert był ich uczniem.

Największą sławę zyskał Heinrich Schütz, który był źródłem inspiracji dla wielu późniejszych niemieckich kompozytorów. Konrad Junghänel opowiadał, że swój debiutancki zbiór madrygałów Schütz napisał w Wenecji, dlatego są one przesiąknięte włoską radością życia. Późniejszy okres w życiu kompozytora przypadł na mroczne czasy wojny trzydziestoletniej. Schütz wrócił do Niemczech, gdzie jako protestant skupił się na pisaniu muzyki religijnej.

Szef Cantus Cölln opowiedział też o różnych możliwościach interpretacyjnych madrygałów Schütza, wynikających z braku zapisu nutowego dla instrumentów. Wspomniał ponadto ciekawą historię dotyczącą Heinricha Alberta i jego twórczych spotkań w "dyniowym domku" w Królewcu.

***

Rozmawiała: Monika Zając

Gość: Konrad Junghänel (szef Cantus Cölln)

Data emisji: 30.07.2017

Godzina emisji: 19.40

bch/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Władysław Kłosiewicz: muzyka Bacha nie daje zasnąć

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2014 14:00
- Jest to muzyka niezwykła, wspaniała, z czasem odkrywa się w niej coraz więcej zakamarków, tajemnic, przepięknych miejsc i problemów – mówił znakomity klawesynista Władysław Kłosiewicz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jana Semerádová: gramy barok zakorzeniony we współczesności

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2017 11:20
Przy okazji koncertu {oh!} Orkiestry Historycznej w ramach cyklu ''Muzyka dawna'' organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia gościem Dwójki była znakomita flecistka Jana Semerádová.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Petra Müllejans i barok szalonych studentów

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2017 19:00
– Wszystko zaczęło się w pewną noc sylwestrową, gdy wypiliśmy trochę szampana i podjęliśmy śmiałą decyzję, by założyć zespół – mówiła szefowa Fryburskiej Orkiestry Barokowej.
rozwiń zwiń