Ceniony muzyk i wielokrotny gość festiwalu Chopin i jego Europa wystąpił w Filharmonii Narodowej, w której słuchac można było Symfonii D-dur "Haffnerowskiej", arii Ch’io mi scordi di te, pieśni Abendempfindung an Laura i Koncertu fortepianowego C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta. W prezentacji utworów klasyka wiedeńskiego towarzyszyła mu Orkiestra XVIII Wieku.
- Pracuję nad muzyką wielu innych kompozytorów, ale do Mozarta mam szczególny sentyment. To istny kryminał, że choć o Mozarcie wiemy tak wiele i że jego muzykę gra się i słucha jej tak często, to dzieło tej klasy co Koncert C-dur K. 503 pozostaje na uboczu repertuaru - powiedział w przerwie pianista. - W tej kompozycji, jak w żadnym innym ze swoich późnych koncertów, Mozart uwalnia się od stereotypu, wedle którego partia solowa musi wyróżniać się wirtuozerią na tle faktury utworu. Stąd przebogata warstwa orkiestrowa tego koncertu, w którym fortepian odgrywa zasadniczo rolę partii obbligato. Innym czynnikiem stanowiącym o wyjątkowości utworu jest to, że brzmi niczym muzyka kameralna przeznaczona na trzydzieści instrumentów. Nie wiem doprawdy, jak Mozart osiągnął taki efekt. Domyślam się, że wynika to z nadzwyczajnie wyrafinowanej faktury partii dętych.
Kristian Bezuidenhout muzyce Mozarta poświęcił kilka lat życia, a wspomniany koncert jest utworem, który zabrałby ze sobą na Księżyc. W audycji opowiadał o źródłach swojej fascynacji genialnym kompozytorem, o graniu jego muzyki na instrumentach historycznych, a także rosnącym zainteresowaniu twórczością Johannesa Sebastiana Bacha.
***
Tytuł audycji: Letni Festiwal Muzyczny
Rozmawiała: Klaudia Baranowska
Gość: Kristian Bezuidenhout (pianista)
Data emisji: 30.08.2019
Godzina emisji: 21.00
at/am