X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Od Festiwalu Młodzieży do odwilży lat 1955-1962

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2018 11:14
- Ten festiwal, będący oficjalną, propagandową, komunistyczną imprezą, był jednak wpuszczeniem nieprawdopodobnej zupełnie ilości świeżego powietrza w przestrzeń Warszawy - mówiła w Dwójce prof. Maria Poprzęcka.
Audio
  • Okres odwilży (1955-1962) w polskiej sztuce powojennej (Galeria wyobraźni/Dwójka)
Festiwal młodzieży w 1955 roku
Festiwal młodzieży w 1955 rokuFoto: PAP/Stanisław Dąbrowiecki

kobzdej-podaj 1200.jpg
Socrealizm - artystyczna wersja stalinizmu

Zorganizowany w stolicy w 1955 roku V Festiwal Młodzieży był jedną z pierwszych oznak nadchodzącej odwilży. Znów mogły powstawać artystyczne grupy, odradzały się galerie, powstawały kabarety, kwitło czasopiśmiennictwo artystyczne. Artyści zmęczeni socrealizmem poszukiwali nowych form wypowiedzi.

- Główne zawołanie odwilży postępującej w sztuce od 1955 roku to nowoczesność. Chcemy być nowocześni, chcemy zrzucić z siebie skorupę socrealistycznej, realistycznej formy. Te pierwsze lata: 1956-58 cechuje niezwykła zupełnie dynamika życia artystycznego. Nie tylko zresztą w dziedzinie sztuki, ale również architektury czy filmu. To wtedy powstał przecież "Kanał" Wajdy - tłumaczyła prof. Maria Poprzęcka.

Jak wyglądało to szukanie nowoczesnej formy w realiach państwa socjalistycznego? Dlaczego wystawa "Przeciw wojnie - przeciw faszyzmowi" zorganizowana w 1955 roku w warszawskim Arsenale stała się jednym z najważniejszych punktów zwrotnych w historii polskiej sztuki powojennnej? Co uważa się za wydarzenie zamykające okres odwilży? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Galeria wyobraźni

Prowadziła: prof. Maria Poprzęcka

Data emisji: 23.09.2018

Godzina emisji: 11.00

pg/ml

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Paryż 1925. Artyści kształtują obraz Polski

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2018 14:30
Niepodległość. W naszym cyklu doszliśmy do czasu, kiedy odradzające się państwo zaczyna sztuki potrzebować. Do czego mogą przydać się artyści i w jaki sposób sztuka kształtuje wizerunek kraju?
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Polska awangarda nigdy nie sięgnęła do skrajności"

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2018 12:00
- Polscy artyści w dwudziestoleciu międzywojennym nie odwoływali się do takiego zaprzeczenia sztuki, jakim był sowiecki utylitaryzm, a z drugiej strony dadaistyczna antysztuka - mówiła w Dwójce prof. Maria Poprzęcka w wykładzie poświęconym polskiej sztuce po I wojnie światowej.
rozwiń zwiń