X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Actus Humanus NATIVITAS 2018

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2018 12:30
Actus Humanus, największy festiwal muzyki dawnej w Polsce i jedna z najważniejszych tego rodzaju imprez europejskich, odbędzie się w tym roku od 12 do 16 grudnia. 
Actus Humanus  NATIVITAS 2018, plakat wydarzenia
Actus Humanus NATIVITAS 2018, plakat wydarzenia Foto: mat. prom.

Wykonawstwo historyczne – oprócz nieustannego reinterpretowania arcydzieł przeszłości – zajmuje się odkrywaniem zapomnianego repertuaru i przewartościowywaniem naszych dotychczasowych ocen. Okazuje się bowiem, że historia potraktowała okrutnie wielu znakomitych kompozytorów. Dziś ich dzieła ożywają i przemawiają do nas z zaskakującą siłą. Program wieczornej, głównej serii koncertów tegorocznego festiwalu Actus Humanus Nativitas składa się niemal wyłącznie z takiej właśnie muzyki – zapomnianej przez kilka stuleci, choć znakomitej, głęboko poruszającej i, co ciekawie, brzmiącej wyjątkowo nowocześnie. To dźwięki, które wciąż mówią nam ważne rzeczy o nas samych.

Dobrym przykładem jest twórczość barokowych kompozytorów weneckich – jednocześnie teatralna i epicka, niezwykle melodyjna i wyjątkowo wirtuozowska. Wiele utworów powstawało dla ospedali – podopieczne tych sierocińców były znakomicie wykształconymi wirtuozkami, podziwianymi przez przybyszów z całej Europy. Uwielbiany w Gdańsku skrzypek i dyrygent Fabio Biondi na inaugurację festiwalu (12 grudnia) przygotował arcyciekawy program złożony z opracowań antyfony maryjnej Salve Regina, skomponowanych właśnie dla dziewczęcych zespołów przez Vivaldiego, Galuppiego, Hassego i Porporę. Obok orkiestry Europa Galante wystąpią wyśmienite śpiewaczki: Martina Belli i Monica Piccinini.

Drugi wieczór (13 grudnia) należeć będzie do jednego z najwybitniejszych na świecie lutnistów, Konrada Junghänela i jego słynnego zespołu Cantus Cölln. To artyści, którzy od ponad trzydziestu lat odkrywają zapomnianą muzykę niemiecką XVII i XVIII wieku. Podczas swojego gdańskiego debiutu przedstawią program zatytułowany Opowieści o życiu i śmierci, na który złożą się koncerty kościelne i motety m.in. Heinricha Schütza, Johanna Hermanna Scheina, Johanna Rosenmüllera i Leonharda Lechnera.

Osobnym rozdziałem w historii wykonawstwa historycznego jest Sequentia i jej szef Benjamin Bagby. Takich muzyków można policzyć na palcach rąk, choć przecież Bagby i tak jest artystą jedynym w swoim rodzaju. Hipnotyzujący śpiewak i harfista, wielki mag o niezwykłej charyzmie i rzadko spotykanym talencie aktorskim, a przy tym wybitny badacz muzyki najdawniejszej wystąpi na Actus Humanu po raz pierwszy (14 grudnia). Wraz z Norbertem Rodenkirchenem i Hanną Marti przedstawią program Mnisi śpiewają pogan, w którym odkrywają tajemnice muzycznych manuskryptów zakonnych, powstałych między IX a XII wiekiem.

Najwybitniejszym obecnie na świecie harfistą, znawcą budowy tego instrumentu i repertuaru harfowego jest z pewnością Andrew Lawrence-King. Ten wyśmienity instrumentalista i badacz, między innymi stały współpracownik Jordiego Savalla, lubi odkrywać zapomniany repertuar z różnych części Europy i Nowego Świata. Do Gdańska przywiezie (15 grudnia) pierwsze hiszpańskie oratorium bożonarodzeniowe – Oratorio sacro al Nacimiento de Cristo Señor Nuestro Pedra Martíneza de Orgambide, kompozytora działającego w Walencji w początkach XVIII wieku. The Harp Consort pod kierunkiem swojego szefa wykona utwór w wersji półscenicznej.

Ostatni koncert wieczornej serii (16 grudnia) sprawi z pewnością, że do Gdańska zjadą się z całej Polski fani Christiny Pluhar i jej zespołu L’Arpeggiata. Tym razem austriacka teorbistka, twórczyni najoryginalniejszego brzmienia i barokowego stylu wykonawczego naszych czasów, zaprosiła do współpracy dwie śpiewaczki: Céline Scheen i Giuseppinę Bridelli. Wspólnie wykonają program Lira Orfeusza, złożony z kantat Luigiego Rossiego – jednego z najpopularniejszych i najwyżej cenionych w XVII wieku twórców operowych i kantatowych, działającego w Rzymie i Paryżu. Zapomniane dzieła pochodzą z manuskryptów przechowywanych w paryskiej Bibliotece Narodowej i stanowią prawdziwą mozaikę tego, co we włoskim baroku najlepsze.

Grudniowa edycja festiwalu Actus Humanus Nativitas to także kontynuacja zapoczątkowanej w ubiegłym roku serii recitali, podczas których gdańskiej publiczności prezentują się polscy wykonawcy specjalizujący się w grze na instrumentach dawnych. Tym razem czekają nas trzy festiwalowe debiuty oraz kontynuacje dwóch występów z grudnia 2017 roku.

Popołudniowy cykl koncertowy spięty zostanie – tak jak rok wcześniej – klamrą sonatową.
Grzegorz Lalek i Lilianna Stawarz uzupełnią cykl Sonat skrzypcowych op. 5 Arcangela Corellego, którego połowę już w Gdańsku wykonali. Tym razem znakomita klawesynistka, jedna z centralnych postaci polskiego życia muzycznego, i jeden z najwszechstronniejszych w naszym kraju skrzypków przedstawią (12 grudnia) sonaty da chiesa, a więc pierwszą połowę najważniejszego opus sonatowego w historii barokowej muzyki skrzypcowej.

Podobnie skrzypaczka Martyna Pastuszka, świetna solistka i koncertmistrzyni {oh!} Orkiestry Historycznej wraz z najwybitniejszym polskim klawesynistą młodszego pokolenia Marcinem Świątkiewiczem zagrają (16 grudnia) trzy Sonaty na klawesyn i skrzypce Johanna Sebastiana Bacha BWV 1017–1019, dopełniając w ten sposób program występu sprzed roku.

Pomiędzy skrzypcowo-klawesynową muzyką Corellego i Bacha zabrzmią organy, carillon i viola da gamba. Gratką dla wielbicieli muzyki XVIII wieku będzie z pewnością wykonanie 12 Sonat na violę da gamba Georga Philippa Telemanna (13 grudnia), muzyki zachwycającej finezją i oryginalnością, jeszcze do niedawna całkowicie zapomnianej – zbiór ten aż do 2015 roku uważany był za zaginiony. Sonaty zagra Krzysztof Firlus, jedyny w Polsce muzyk z powodzeniem łączący karierę kontrabasisty i gambisty, artysta koncertujący na obu instrumentach zarówno jako solista, kameralista, jak i muzyk orkiestrowy.

Magnesem, który przyciągnie na festiwal miłośników barokowej muzyki klawiszowej będzie z pewnością recital Marcina Szelesta (14 grudnia), jednego z najwybitniejszych organistów w Europie, wielkiego znawcy i badacza dawnej muzyki klawiszowej, profesora Akademii Muzycznej w Krakowie, organisty krakowskiego kościoła Świętego Krzyża i stałego współpracownika polskich i zagranicznych orkiestr barokowych. Na program jego koncertu złożą się utwory z polskich tabulatur organowych od końca XVI do początku XVIII wieku.

Niezwykle oryginalnym recitalem będzie z kolei występ gdańszczanki Anny Kasprzyckiej (15 grudnia), pierwszej polskiej absolwentki Królewskiej Szkoły Carillonowej w Mechelen, najstarszej na świecie, międzynarodowej szkoły gry na tym instrumencie. Na największym w tej część Europy carillonie, znajdującym się w wieży kościoła św. Katarzyny, artystka wykona utwory najsłynniejszego lutnisty czasów Bacha, Silviusa Leopolda Weissa.

„Żyjemy w wyjątkowych czasach renesansu muzyki wszystkich epok”, zauważył kiedyś Jordi Savall, wielki muzyk i archeolog muzyczny, gwiazda festiwalu Actus Humanus w 2012 i 2013 roku. Wykorzystajmy ten fakt i cieszmy się muzyką średniowiecza, renesansu i baroku w najlepszych możliwych współcześnie interpretacjach. Nie z nagrań, lecz na żywo. Po raz kolejny na gdańskim festiwalu Actus Humanus.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak