X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Muntean/Rosenblum: Ranny, który może chodzić

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2019 09:00
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK zaprasza do oglądania wystawy "Ranny, który może chodzić", którą tworzą prace Markusa Munteana i Adi Rosenblum. 
MunteanRosenblum, bez tytułu [Las się rozstępuje...], 2018 olej  płótno, 270  430 cm, courtesy MunteanRosenblum, Galerie Ron Mandos, Amsterdam
Muntean/Rosenblum, bez tytułu [Las się rozstępuje...], 2018 olej / płótno, 270 × 430 cm, courtesy Muntean/Rosenblum, Galerie Ron Mandos, AmsterdamFoto: mat. pras.

Markus Muntean i Adi Rosenblum tworzą duet artystyczny od 1992 roku. Są znani przede wszystkim jako autorzy monumentalnych kompozycji – scen zbiorowych opatrzonych cytatami z literatury. Bohaterowie ich obrazów to młodzi ludzie, których sylwetki zostały przemalowane z materiałów fotograficznych pochodzących z archiwum artystów oraz z czasopism i internetu. Mimika i mowa ciała tych postaci ujawniają najczęściej ich bezradność, samotność i kruchość emocjonalną. Młode pokolenie widziane oczami Munteana i Rosenblum jest kreowane i manipulowane przez media społecznościowe. Przekaz obrazów sprowadza się często do pytania o możliwość istnienia duchowości we współczesnym świecie. Twórcy nie unikają patosu ani dwuznaczności, a kompozycje ich prac nawiązują do konwencji sztuki dawnej.

Ta metoda znalazła kontynuację w dziełach powstających od 2017 roku. Bazują one na kadrach z wideo zamieszczanych na YouTubie. Muntean/Rosenblum wybierają filmiki, które cieszą się ogromną popularnością, mimo że są rejestracją zwyczajnych, a nawet banalnych scen, rozgrywających się na przykład w siłowni albo w gabinecie dentystycznym. W tych pracach artyści skupili się na cytatach z wierszy Rilkego, Eliota, Celana i Bowlesa, zderzając ze sobą obrazy reprezentujące kulturę popularną z najwyższej klasy poezją. Zestawienie warstwy wizualnej z literacką nie ma wyraźnych uzasadnień i tym samym stawia widza przed koniecznością znalezienia własnej interpretacji historii przedstawionej na płótnie.

Równie ważną częścią działalności duetu Muntean/Rosenblum są akcje performatywne. W ich ramach artyści często malują rany na ciałach aktorów, a następnie, bez jakiejkolwiek wskazówki dla odbiorcy lub komentarza, umieszczają ich w przestrzeni miasta lub galerii. Bohaterowie ich obrazów oraz performansów sprawiają wrażenie skrzywdzonych lub poruszonych emocjonalnie, rana odzwierciedla więc ten stan. To, co w obrazach jest sugestią psychologiczną, konkretyzuje się w działaniach performatywnych.

W czasie wernisażu w MOCAK-u odbędzie się performans. Jedna ze ścian w przestrzeni ekspozycyjnej zostanie zamieniona w Ścianę Płaczu. W jej szczelinach aktorzy umieszczą karteczki z ważnymi dla Munteana i Rosenblum cytatami z wierszy i prozy. Widzowie będą mogli się zapoznać z ich treścią. Tym samym teksty, które teoretycznie powinny pozostać tajemnicą (tak jak prośby do Boga umieszczane w Ścianie Płaczu w Jerozolimie), będą wystawione na widok publiczny.

Ekspozycja wpisuje się w program wystawienniczy poświęcony artystom, których prace znajdują się w Kolekcji MOCAK-u. Towarzyszyć jej będzie polsko-angielska publikacja.

Kurator: Monika Kozioł
Data trwania wystawy: 26.10.2018–24.03.2019
Miejsce: budynek A, poziom 0

materiały prasowe

Zobacz więcej na temat: KULTURA patronat
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak