X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Johann Sebastian Bach – 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2019 11:27
"To rozmowa, dialog, wzajemne nasłuchiwanie. Nagranie Pawła Łosakiewicza i Lilianny Stawarz ma wiele zalet. Co jednak najważniejsze, nie narzuca się, płynie w swoim tempie, zaciekawia, daje do myślenia. Artyści prawdziwie muzykują – gadają, dopowiadają, jakby nagle w dobrze znanych nutach Bacha odnaleźli tylko sobie znane historie” - Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia
Okładka płyty Johann Sebastian Bach  6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato
Okładka płyty "Johann Sebastian Bach – 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato"Foto: mat. pras.

"Johann Sebastian Bach wykorzystywał niemal wszystkie zastane formy muzyczne swoich czasów; używał ich oczywiście twórczo i czasem w sposób oryginalny. Sonata jest w jego twórczości reprezentowana bogato i różnorodnie, a wśród dzieł tego rodzaju najważniejsze miejsce zajmują sonaty z udziałem skrzypiec. Przypuszcza się, że wiele spośród nich mogło powstać w okresie działalności na dworze w Köthen" pisze Piotr Maculewicz w książeczce do płyty. – Pracodawca Bacha – muzykalny książę Leopold – otaczał się znakomitymi wirtuozami i chłonął najbardziej aktualny repertuar, w tym najmodniejszy – włoski. Na pewno wtedy powstały epokowe „Sei solo a violino”, znane z autografu datowanego na rok 1720, w skład których weszły trzy sonaty i trzy partity (czyli suity lub sonaty da camera) na skrzypce solo – wyjątkowo, co podkreślał sam tytuł – senza basso. Jednak datowanie innych dzieł kameralnych Bacha jest trudne, zachowały się bowiem na ogół tylko w rękopiśmiennych kopiach uczniów. Co ciekawe, żaden z tych utworów nie został wydany drukiem, choć zapotrzebowanie na taki repertuar było ogromne. Wybitny badacz twórczości Bacha – Christoph Wolff – przypuszcza, że powodem była bezkompromisowość autora, który nie czynił żadnych ustępstw wobec muzycznych dyletantów, a swe utwory komponował z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach: zapewne o sobie i swych uczniach oraz synach.

Paweł Łosakiewicz (skrzypce) oraz Lilianna Stawarz (klawesyn) – wybitni interpretatorzy muzyki dawnej – postanowili wspólnie nagrać 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1014–1019 Johanna Sebastiana Bacha, a ich mistrzowskie interpretacje potwierdzają słowa Maculewicza – utwory te powstały z myślą o muzykach o najwyższych umiejętnościach. Pełno tu ukrytych subtelności, gra artystów jest lekka i wciągająca, a zarazem doskonale oddająca intencje kompozytora z Lipska. Jest to zarazem kolejna płyta w dorobku każdego z tych utytułowanych muzyków, w ubiegłym roku Lilianna Stawarz otrzymała Fryderyka za płytę z oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo (w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna), zaś wydany z Chopin University Press album Pawła Łosakiewicza 12 Fantazji na skrzypce solo / G. F. Telemann stanowi pierwsze polskie nagranie fonograficzne kompletu fantazji G.Ph. Telemanna.

Słuchając tego duetu, nieodparcie mam wrażenie przyciągania kontrastów. On – jakby chciał mówić za dwoje. Ona – przeciwnie; rozmarzona, za wszelką cenę pozostająca w tle. Przedziwny związek nieco kapryśnych skrzypiec i piekielnie poważnego klawesynu. Ale czy właśnie nie na tak szerokim diapazonie rozpięta jest muzyka Jana Sebastiana? Czasami wstrząsająco poważna, innym razem rozkosznie radosna. 6 Sonat na skrzypce i klawesyn… dwojga doświadczonych artystów, którym nie jest wszystko jedno      
Jacek Hawryluk, Program 2 Polskiego Radia


CD1

I Sonata h-moll
1. Adagio 03:44
2. Allegro 02:56
3. Andante 03:18
4. Allegro 03:39
II Sonata A-dur
5. Dolce 02:59
6. Allegro 03:18
7. Andante 03:12
8. Presto 04:33
III Sonata E-dur
9. Adagio 04:50
10. Allegro 03:11
11. Adagio ma non tanto 05:04
12. Allegro 04:20
total time: 48:14

CD2

IV Sonata c-moll
1.Largo 04:27
2. Allegro 04:35
3. Adagio 03:36
4. Allegro 04:39
V Sonata f-moll
5. [Largo] 06:04
6. Allegro 04:34
7. Adagio 02:47
8. Vivace 02:27
9. Vivace 03:35
10. Largo 01:42
11. Allegro – harpsichord solo 03:21
12. Adagio 02:51
13. Allegro 03:29
total time: 48:14


Johann Sebastian Bach – 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligato
BWV 1014–1019
Paweł Łosakiewicz – skrzypce
ilianna Stawarz – klawesyn
UMFC CD 112–113
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

materiały prasowe

Zobacz więcej na temat: patronat MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak