Harmoniemusik z XIX-wiecznych rękopisów wrocławskich

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2019 12:58
Ukazał się nowy album Narodowego Forum Muzyki Harmoniemusik z XIX-wiecznych rękopisów wrocławskich. Na płycie znalazły się pochodzące ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu utwory przeznaczone na zespół instrumentów dętych.
Okładka płyty Harmoniemusik z XIX-wiecznych rękopisów wrocławskich
Okładka płyty "Harmoniemusik z XIX-wiecznych rękopisów wrocławskich"Foto: mat. pras./Pixabay.com

"Harmoniemusik, w najszerszym znaczeniu tego terminu, to muzyka skomponowana na instrumenty dęte, to także zespół, który tę muzykę wykonywał. W sensie bardziej specyficznym dla epoki muzycznego klasycyzmu termin ten oznaczał muzykę okazjonalną, użytkową, graną często na wolnym powietrzu przez zespół instrumentów dętych, która towarzyszyła rozrywkom i uroczystościom życia dworskiego. Określenie „Harmonie” pojawiło się jako niemieckie słowo oznaczające ogólnie zespół instrumentów dętych. Tradycja jego funkcjonowania ma długą historię. W znaczeniu tym używa go już Michael Praetorius w swoim monumentalnym dziele Syntagma musicum z roku 1620.

Zespoły Harmoniemusik utrzymywali przede wszystkim arystokraci, a za ich wzorem – ośrodki kościelne i miejskie. Było to charakterystyczne, powszechne zjawisko kultury muzycznej tych czasów. Pojawiło się ono około 1760 roku, zaś moda na ten rodzaj muzycznej rozrywki trwała do lat trzydziestych XIX wieku. Choć Harmoniemusik była tak istotnym zjawiskiem muzycznym, w dzisiejszych czasach nie wzbudziła wielkiego zainteresowania badaczy, a tym bardziej jest rzadkością na estradach koncertowych. Wynika to zwłaszcza z dość uproszczonego poglądu, że z założenia lekki repertuar Harmoniemusik pod względem artystycznym jest niewysokich lotów i nie zasługuje na zbytnią uwagę. Jednak bliższe jego poznanie z pewnością zmienia tę optykę i wnosi wiele do historii zespołu instrumentów dętych oraz wiedzy o jego rozwoju jako istotnej części orkiestry, a przede wszystkim przyczynia się do odkrywania interesującego i niejednokrotnie wybitnego repertuaru”.

Tomasz Dobrzański, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty

Harmoniemusik z XIX-wiecznych rękopisów wrocławskich

Nagrań dokonano w doskonałej akustycznie Sali Czarnej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego, 17–19 listopada 2017 r. oraz 17–18 lutego 2018 r.

Wykonawcy:

Ronald Šebesta (lider), Tomasz Dobrzański – klarnety

Dominika Stencel, Marek Kuc – rogi

Szymon Józefowski, Elżbieta Jendrysik – fagoty

Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Maurycy Kin

Premiera płyty: 8 lutego 2019

Program:

Christoph Schimpke (1725–1789) Parthia in B a due Clarinetti, due Corni et Fagotto

  1. Largo – Allegro                                                          
  2. Menuetto                                                                   
  3. Andante                                                                       
  4. Finale                                                                            

Josef Puschmann (1738–1794) Parthia in Es a Clarinetto Primo, Clarinetto Secondo, Corno Primo Corno Secondo et Fagotto

  1. Allegro                                                                          
  2. Menuetto                                                                   
  3. Adagio                                                                           
  4. Rondo. Allegro moderato                                      

Chrysogonus Zech (1728–1804) Cassatio ex D a Clarinetto Primo, Clarinetto Secondo, Corno Primo, Corno Secondo e Fagotto

  1. Moderato                                                                    
  2. Adagio                                                                        
  3. Finale                                                                          
  4. Alla polacca                                                              
  5. PrestoAdagio                                                       

Anonim

  1. Marsch von Kosciuszko                                        
  2. Allemande                                                                
  3. Echo                                                                            
  4. Rondo                                                                         

Antonio Rosetti (ok. 1750–1792) Parthia in Es a due Clarinetti, due Corni e Fagotto

  1. Allegro                                                                        
  2. Largo                                                                           
  3. Menuetto                                                                 
  4. Allegro. Scherzo                                                      

Franz Cristoph Neubauer (ok. 1760–1795) Parthia in Es a Clarinetto Primo, Clarinetto Secondo, Corno Primo, Corno Secondo, Fagotto Primo e Fagotto Secondo

  1. Allegro                                                                        
  2. Menuetto                                                                 
  3. Adagio                                                                        
  4. Rondo. Allegro                                                                             

materiały prasowe

Zobacz więcej na temat: patronat