X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Paria" Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2019 13:01
Jednym ze sposobów na wydobycie tego potencjału z utworu jest realizacja spektakli poza teatrami, w miejscach nie kojarzonych na co dzień ze sztuką. Stąd pomysł, żeby w Poznaniu zaprezentować "Parię" Stanisława Moniuszki w Arenie w reżyserii Grahama Vicka, pod kierownictwem muzycznym Gabriela Chmury.
Plakat Parii Stanisława Moniuszki
Plakat "Parii" Stanisława MoniuszkiFoto: Andrzej Pągowski/mat. pras.

Graham Vick to jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów operowych, ceniony zwłaszcza za swoje nieszablonowe podejście i odczytywanie na nowo znanego repertuaru. Pracował z największymi teatrami na świecie, jak La Scala czy Metropolitan Opera, jednak rdzeniem jego aktywności są spektakle tworzone z Birmingham Opera Company, którą założył w 1987 roku. Na zaproszenie Teatru Wielkiego w Poznaniu po raz pierwszy reżyserować będzie w Polsce.

Dla Vicka podstawą jest stwierdzenie, że muzyka należy do wszystkich, że każdy ma środki i możliwości, żeby ją tworzyć - bo zasadniczo jest jej tworzywem. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o głos i co za tym idzie - śpiew. Stąd też jego pragnienie uczynienia opery zjawiskiem otwartym i dostępnym powszechnie, demokratycznym i wyzwalającym. Jak sam to ujął: nie musisz być wykształcony, żeby opera cię poruszała i ekscytowała. Swoimi realizacjami przeczy często spotykanym stereotypom o ekskluzywności tego gatunku, zrywa ze snobistyczną otoczką, kultem gwiazd-śpiewaków. Wraca do sedna, czyli do przeżycia, do indywidualnego doświadczenia, które jest źródłem emocji, zwłaszcza empatii. Przypomnienie o tej zdolności do faktycznego przejęcia się losem postaci i wspólnego z nią odczuwania jest sensem jego spektakli. Chodzi o wejście w świat przedstawiany z własnym bagażem doświadczeń, ze swoją wyjątkowością, a nie o "prawidłowe" zrozumienie czy odczytanie, co autor miał na myśli.

Dla Vicka ta najmniej znana opera kompozytora to przede wszystkim opowieść o strachu przed innością, wykluczeniu, którego system kastowy jest ostrym przykładem, ale traktowanym tutaj metaforycznie. Innym ważnym motywem jest wszechobecny w operach konflikt pomiędzy miłością a władzą i prawem (ludzkim bądź boskim), który nabiera wyrazistości w hierarchicznym społeczeństwie. Z takim uporządkowaniem wiąże się również istotna kwestia ojcostwa, powinności dzieci wobec rodziców, czy stosunków między pokoleniami.

Obsada:

• Idamor - Dominik Sutowicz
• Neala - Monika Mych-Nowicka
• Ratef - Pavlo Tolstoy
• Akebar - Szymon Kobyliński
• Dżares - Mikołaj Zalasiński
• Kapłanka - Aleksandra Pokora

Realizatorzy:
• kierownictwo muzyczne - Gabriel Chmura
• reżyseria - Graham Vick
• scenografia i kostiumy - Samal Blak
• choreografia - Ron Howell
• reżyseria świateł - Giuseppe di Iorio
• kierownictwo chóru - Mariusz Otto
• współpraca muzyczna - Katarzyna Tomala-Jedynak, Grzegorz Wierus
• reżyser asystujący - Krzysztof Cicheński
• asystenci reżysera - Andrzej Ogórkiewicz, Bartłomiej Szczeszek
• asystenci choreografa - Viktor Davydiuk, Evgenia Meissner

Graham Vick

Jest dyrektorem artystycznym Birmingham Opera Company, współpracuje też z najważniejszymi teatrami operowymi na świecie oraz uznanymi dyrygentami takimi jak: Muti, Levine, Haitink, Gergiev, Runnicles, Ozawa i Mehta.

Był kierownikiem produkcji w Scottish Opera (1984-1987) i Glyndebourne (1994-2000). Został wyróżniony włoską nagrodą Premio Abbiati siedmiokrotnie oraz odznaczony tytułem Chevalier de L’Ordre des Arts et des Lettres.

Jego wystawienia dzieł Wagnera obejmują “Śpiewaków norymberskich” w Londynie, “Parsifala” w Paryżu, “Tristana i Izoldę” w Berlinie oraz „Pierścień Nibelunga” w Lizbonie i Palermo. Często reżyserował też utwory Verdiego: „Makbeta” i „Otella” w La Scali, „Falstaffa” w Londynie, „Don Carlosa” w Paryżu, „Rigoletta” w Madrycie, Barcelonie i Palermo oraz Mozarta: „Czarodziejski flet” na festiwalu w Salzburgu i trylogię do librett da Ponte w Glyndebourne i Mitridate w Londynie.

Wśród dzieł, które miały swoją światową premierę w jego reżyserii znajdziemy „Outis” Luciano Berio w La Scali, „Mittwoch aus Licht” Karlheinza Stockhausena, „Wake” Giorgio Battistellego w Birmingham oraz „Morgen und Abend” Georga Friedricha Haasa w Royal Opera House Covent Garden. Jego najbliższe plany obejmują „Umarłe miasto” w La Scali, „Don Giovanniego” w Rzymie, „Semiramide” dla Rossini Opera Festival w Pesaro i „Damę pikową” w Berlinie.

Gabriel Chmura

Urodził się we Wrocławiu, a dorastał w Izraelu, gdzie ukończył studia na Akademii Muzycznej w Tel Avivie z dyplomami z kompozycji, fortepianu i dyrygentury. Studia dyrygenckie kontynuował u Pierre’a Dervaux (Paryż), Hansa Swarowsky’ego (Wiedeń) i Franco Ferrary (Siena). 

W 1971 roku został laureatem I nagrody w Konkursie Herberta von Karajana, a także otrzymał Złoty Medal w Konkursie Cantelli (Mediolan). W 2012 został uhonorowany Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jan Kiepury w kategorii „najlepszy dyrygent”. W następnym roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu przyznała mu tytuł Doktora Honoris Causa, w uznaniu twórczego wkładu i szczególnych zasług dla rozwoju sztuki muzycznej, życia artystycznego oraz promocji muzyki polskiej. W czerwcu 2017 został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony kulturze Gloria Artis". 

Pracował jako dyrektor muzyczny w Theater Aachen, Bochumer Philharmonic, National Arts Centre Orchestra w Ottawie (z którą odbył tournée w Ameryce Północnej, występując m. in. w Carnegie Hall) i w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.
Zadebiutował w 1974 spektaklem Otello Verdiego w Operze w Monachium. Później prowadził opery: Samson i Dalila Saint-Saënsa (Barcelona), Werther Masseneta (Opera Paryska) i Złoty kogucik Rimskego-Korsakowa (Théâtre du Châtelet). Do najważniejszych realizacji zalicza dzieła Mieczysława Weinberga Pasażerka (Warszawa) i Portret (Nancy), obydwie w reżyserii Davida Poutney’a oraz Lady Makbet mceńskiego powiatu Szostakowicza i Parsifal Wagnera w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W marcu 2018 w poznańskiej operze premierę miała nowa inscenizacja „Śpiewaków norymberskich” Wagnera, nad którą Chmura objął kierownictwo muzyczne. Dzieło zostało zaprezentowano w Polsce pierwszy raz od ponad stu lat, dzięki czemu poznańska realizacja zyskała międzynarodowy rozgłos. 

Artysta nagrywał z London Symphony dla wytwórni DGG oraz z orkiestrami radiowymi w Berlinie i Monachium dla CBS. Nagrania symfonii Haydna z National Arts Centre Orchestra dla CBS, zostały uznane za „Best Choice” przez American Record Guide. Gabriel Chmura popularyzuje za granicą twórczość polskich kompozytorów, wielkim sukcesem okazało się nagranie płyt z utworami Weinberga dla wytwórni Chandos. Gabriel Chmura od sezonu 2012/2013 pełni obowiązki dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2015 jest pierwszym gościnnym dyrygentem Filharmonii Krakowskiej.

materiały prasowe


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak