Michele Falco na Misteriach Paschaliach. Nowe odkrycie Fabio Biondiego

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2016 15:00
Trudny do przecenienia Fabio Biondi zaprezentuje w Krakowie jedyne zachowane duże dzieło oratoryjne zapomnianego Michele Falco.
Fabio Biondi i jego zespół, Europa Galante [...] wykonują pracę nadzwyczajną: zdobywszy sławę i pozycję gwiazd dzięki muzyce najpopularniejszej, poświęcają znaczną część swej działalności odkrywaniu zapomnianych, lecz cennych wysp na oceanie muzyki włoskiej
Fabio Biondi i jego zespół, Europa Galante [...] wykonują pracę nadzwyczajną: zdobywszy sławę i pozycję gwiazd dzięki muzyce najpopularniejszej, poświęcają znaczną część swej działalności odkrywaniu zapomnianych, lecz cennych wysp na oceanie muzyki włoskiejFoto: PAP/Jacek Bednarczyk

Niewiele wiadomo o Michele Falco. Tyle, że urodził się zapewne ok. 1688 r., studiował w neapolitańskim Conservatorio di Sant'Onofrio u Fago, w 1712 r. został członkiem związku Reale Congregazione e Monte dei Musici, a w 1716 jednym z zarządców tej organizacji (i wiele wskazuje, że stanowisko to utrzymał do końca życia). Jednocześnie pełnił funkcję organisty i maestro di cappella w kościele San Geronimo (lub San Girolamo). Uznaje się, że w 1723 r. przyjął święcenia kapłańskie, co może nie być prawdą, bo już w 1709, na libretcie do swojej pierwszej opery, opisany jest jako "abate". Zmarł najpewniej w 1732 r.

Jeszcze mniej wiadomo o jego muzyce, gdyż prawie w ogóle się nie zachowała. Dotarły jednak do naszych czasów libretta jego oper, z których nie tylko czerpiemy wiedzę o jego biografii, ale też mówią nam, do jak ważnej grupy należał Michele Falco: był jednym z pierwszych kompozytorów tworzących opery buffa – opery komiczne w neapolitańskim dialekcie, zanurzone w miejskim folklorze. Dla współczesnych były to dzieła służące rozrywce, rzadko wpuszczane na deski teatrów i raczej wykonywane w domach, przez co nie zasługujące na zachowanie w archiwach, dla nas jednak to początek drogi, którą miał pójść rozwój opery, a wraz z nim rozwój muzyki w ogóle. Droga ta wiedzie od neapolitańskich oper buffa do największych oper Mozarta, a od ich orkiestrowego wstępu – sinfonii – do stopniowego wyłaniania się symfonii klasycznej. I wreszcie od ich melodii, akompaniowanej akordami, do homofonicznego stylu klasycznego i utrwalenia harmoniki dur-moll.

U podstaw całego ciągu przemian stoi natomiast m.in. zapomniany Michele Falco, którego jedyne zachowane duże dzieło oratoryjne pokaże nam w tym roku Fabio Biondi. Z pewnością możemy mu zaufać.

Program:

Michele Falco Oratorio di Sant' Antonio

Wyk. Cecile van de Sant - mezzosopran (Antonio), Lea Dessandre - mezzosopran (Angelo), Martina Belli - mezzosopran (Penitenza), Giulia Semenzato - sopran (Gesu), Europa Galante, dyr. Fabio Biondi

***

Na audycję "Filharmonia Dwójki" zapraszamy w czwartek (24.03) w godz. 19.30-22.30. Program poprowadzą Przemysław Psikuta i Krzysztof Dziuba.

mm/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Misteria Paschalia na antenie Dwójki!

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2016 16:58
Zapraszamy na transmisje jednego z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Misteria Paschalia. Zespół Savalla debiutuje w Krakowie

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2016 10:00
Kataloński artysta to stały gość festiwalu. Ale jego orkiestra Le Concert des Nations zagra w Krakowie po raz pierwszy, otwierając wykonaniem Haydnowskich "Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Misteria Paschalia (21-27 marca).
rozwiń zwiń