"Widma" Moniuszki na Wratislavii Cantans. Transmisja

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2017 14:39
Zapraszamy na transmisję z Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, gdzie zabrzmi jedno z zapomnianych dzieł Stanisława Moniuszki, oparte na słynnych Mickiewiczowskich Dziadach cz. II.
Audio
  • Zapowiedź "Widm" Moniuszki na festiwalu Wratislavia Cantans (Wybieram Dwójkę)
Portret Stanisława Moniuszki
Portret Stanisława MoniuszkiFoto: Wikipedia/Domena Publiczna

Niemal zapomniana dziś kantata Widma Moniuszki to utwór, który już krótko po premierze cieszył się dużą popularnością. Dzień po pierwszym publicznym wykonaniu kompozycji w „Dzienniku Warszawskim” pisano, że: „Widma są tym w muzyce, czym Dziady w literaturze”. Oparta na II części Mickiewiczowskich Dziadów kantata to dzieło przepełnione muzyką ludową i wiernie oddające treść literackiego oryginału. Zrządzeniem losu przez lata było w cieniu nieco młodszej kompozycji Moniuszki – Strasznego dworu. Dziś Widma wracają do sal koncertowych, by zachwycać swym oryginalnym brzmieniem. Skąd wzięło się u Moniuszki zainteresowanie Dziadami? Niektórzy badacze sugerują, że nie tylko ze względu na fascynacje twórczością jednego z wieszczów. Ponoć kompozytor miał okazję wziąć udział w pogańskim rytuale zadusznym, a potem zapragnął go wiernie odtworzyć za pomocą muzyki.

Moniuszko nie był pierwszym kompozytorem, który czerpał inspirację z Dziadów. Uprzedził go niejaki Wojciech Sowiński – twórca, którego dzieła nie przetrwały jednak próby czasu. Stąd też to jednak Moniuszkę uznaje się za autora pierwszej udanej muzycznie interpretacji dzieła Mickiewicza. Później po Dziady sięgnęło jeszcze szesnastu polskich kompozytorów. Sam Moniuszko wracał do tekstu wielkiego polskiego romantyka również w innych kompozycjach, m.in. w Duettino i Pieśni pustelnika. Jednak klimat Mickiewiczowskiego dramatu najpełniej oddają Widma – utwór, którego prawykonanie kompozytor wspominał z dozą właściwego sobie humoru: „W chórze było osób czterdzieści. Śpiewaczkę miałem znakomitą. O barytonie jako o ryczywole zamilknąć wolę”.

Program:

Stanisław Moniuszko Widma – kantata

wyk. Jarosław Bręk – bas-baryton (Guślarz), Aleksandra Kubas-Kruk – sopran (Zosia), Antoni Szuszkiewicz, Mikołaj Szuszkiewicz – soliści Chóru Chłopięcego NFM (Aniołek/Staś), Jerzy Butryn – bas (Zły Pan), Bogdan Makal – bas (Starzec), Mariola Cierpioł – mezzosopran (Sowa), Michał Ziemak – baryton (Kruk), Chór NFM, Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne, Wrocławska Orkiestra Barokowa, dyr. Andrzej Kosendiak

***

Na "Filharmonię Dwójki" we wtorek (12.09) w godz. 19.00-21.30 zaprasza Adam Suprynowicz.

materiały prasowe Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans/bch/mz

Czytaj także

Moniuszko na Kubie. Opowieści Marii Fołtyn

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2016 12:00
W cyklu "Głosy z przeszłości" przypominamy fragmenty spotkań z wybitną śpiewaczką, zapisane na taśmach Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Hiszpańskie pasje w rodzinie Moniuszki

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2017 09:00
W audycji "Zapiski ze współczesności" słuchaliśmy opowieści Elżbiety Janowskiej-Moniuszko - tłumaczki z języka hiszpańskiego spokrewnionej ze słynnym polskim kompozytorem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Duszniki-Zdrój. Tu Chopin żentycą suchoty leczył

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2017 14:08
- To była słynna kuracja dusznicka. Młody Chopin zażywał jej przez miesiąc - o legendarnym pobycie kompozytora w Bad Reinerz, czyli obecnych Dusznikach, opowiadał w Dwójce historyk Jan Bałchan.
rozwiń zwiń