X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Smutny książę. Madrygały i zbrodnie Carla Gesualda

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2017 15:00
– Myślę, że zaciążyło nad nim wydarzenie z młodości. Na pewno nie był normalny – mówiła muzykolog Ewa Obniska w rozmowie o twórczości i tragicznej biografii Carla Gesualda z Venosy.
Audio
  • Smutny książę. Madrygały i zbrodnie Carla Gesualda (Filharmonia Dwójki)
Grafika na podstawie portretu Carla Gesualda
Grafika na podstawie portretu Carla GesualdaFoto: wikimedia/domena publiczna

Ensemble Correspondances fot. Josep Molina 1200.jpg
Bożonarodzeniowy Actus Humanus w Dwójce

– Najlepsze jego utwory powstały moim zdaniem w Ferrarze. Pisał bardzo dużo, można powiedzieć, że był prawie szczęśliwy, w jakimś stopniu wolny, otoczony podziwem i uznaniem, był daleko od Neapolu pełnego tragicznych miejsc – opowiadała Ewa Obniska. Neapol zapisał się w życiu kompozytora jako źródło cierpienia, które doprowadziło go do podwójnego morderstwa. 16 października 1590 r. Carlo Gesualdo zabił w małżeńskiej sypialni swoją żonę i jej kochanka. Po tym zdarzeniu nigdy już nie odzyskał równowagi psychicznej.

W przerwie transmisji z festiwalu Actus Humanus Nativitas rozmawialiśmy nie tylko o tragedii Gesualda, lecz przede wszystkim o jego twórczości. Artysta, "głos epoki, najbardziej skrajny wyraziciel manierymu", oddawał swoją nieposkromioną namiętność w formie pięciogłosowego madrygału. – Ta forma nie może służyć takim niesamowitym emocjom, nic dziwnego więc, że on ją rozbija od środka. To jest jak wybuch – zauważyła Ewa Obniska.

***

Rozmawiał: Marcin Majchrowski

Gość: Ewa Obniska (muzykolog)

Data emisji: 15.12.2017

Godzina emisji: 20.37

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

mc/ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Actus Humanus Nativitas zaskakuje karylionem

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2017 10:00
– Gdańsk słynie z karylionów. To wizytówka tego miasta – mówił Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny cyklu wydarzeń Actus Humanus, w tym roku szczególnie pełnym niespodzianek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Orlando Consort otwiera Actus Humanus. Transmisja

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2017 14:47
Zapraszamy na koncert jednej najważniejszych i najdłużej istniejących na Wyspach Brytyjskich grup wokalnych specjalizujących się w muzyce dawnej.
rozwiń zwiń