X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Actus Humanus. L’Arpeggiata i dziedzictwo Luigiego Rossiego

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2018 12:00
W "Filharmonii Dwójki" przedstawiliśmy transmisję z gdańskiego festiwalu. W programie utwory zapomnianego dziś neapolitańskiego kompozytora pierwszej połowy XVII wieku.
LArpeggiata
L'ArpeggiataFoto: Michael Uneffer/materiały prasowe

Wiele płyt i programów koncertowych L’Arpeggiaty to muzyczne żarty lub jedyne w swoim rodzaju połączenie muzyki dawnej z tradycyjną lub z improwizacjami jazzowymi. W tego rodzaju zabiegach – mówiła w jednym z wywiadów Christina Pluhar – interesuje mnie wyłącznie to, czego mogę dowiedzieć się o wykonywaniu muzyki komponowanej, a czego nie można zapisać. Jestem przy tym zawsze świadoma różnicy języków muzycznych, ale inspiracja, jaką otrzymuję jest nie do przecenienia. Na zarzut, że jej muzyka jest jedynie odpowiedzią na oczekiwania współczesnego odbiorcy i zostaje dostosowana do jego wrażliwości odpowiada, że prawda historyczna jest dla niej niezwykle istotna, tyle że… nie sposób do niej dotrzeć. Nasze wyobrażenie o barokowym dźwięku czy stylu wykonawczym, cała nasza estetyka są całkowicie błędne – przekonuje artystka. – Po prostu nie mamy pojęcia o wykonywaniu muzyki barokowej. Stąd wielka swoboda, z jaką do niej podchodzimy i dlatego stała się ona w pewnym sensie muzyką współczesności. Do tego nurtu działalności artystycznej L’Arpeggiaty należą płyty z włoskimi tarantelami czy dziełami Purcella i Handla na jazzowo. Ale muzycy regularnie nagrywają i wykonują na koncertach również jak najbardziej "poważne" programy. Choć nawet jeśli intepretują oratorium Cavalierego czy Nieszpory Monteverdiego po bożemu, to przecież i tak zawsze słychać, że to L’Arpeggiata. 

Do Gdańska Christina Pluhar przywozi swoją grupę w doborowym składzie (ze słynnym kornecistą Doronem Sherwinem na czele!), wzbogaconą o dwie znakomite śpiewaczki: Céline Scheen i Giuseppinę Bridelli. Artyści wykonają utwory Luigiego Rossiego. Rossi uznawany był przez współczesnych za najwybitniejszego – obok Cestiego i Carissimiego – twórcę włoskiego. Triumfy święcił w Rzymie i Paryżu. Stworzył zaledwie dwie opery Il Palazzo Incantato, pokazaną w rzymskim teatrze papieskim i L’Orfeo – pierwszą operą wystawioną w stolicy Francji w obecności przyszłego króla Ludwika XIV. Katalog dzieł Rossiego dopełniają liczne canzonetti i około 300 kantat. Właśnie z fragmentów dzieł scenicznych i kantat składa się program koncertu zatytułowanego Lira Orfeusza, który dopełnią utwory instrumentalne Maurizia Cazzatiego, Lorenza Allegriego i Giovanniego Felice Sancesa

Program:

La Lyra D' Orfeo

Luigi Rossi Sinfonia (Il Palazzo incantato), Vaghi Rivi (Il Palazzo incantato), Dove mi spingi, amor (Il Palazzo incantato, Sol per breve momento (Il Palazzo incantato), Ballo (Il Palazzo incantato), Begl’occhi, che dite, Gelosia
Mio bena (Orfeo), Dal imperio d’amore (Orfeo), Dormite, begl’occhi (Orfeo)
Lasciate Averno (Orfeo), Questo picciolo rio, Se dolente, La bella piu bella il cor mi ferì, Al soave spirar; 
Maurizio Cazzati Ciaccona; Lorenzo Allegri Canario; Giovanni Felice Sances Sonata

wyk. Céline Scheen – sopran, Giuseppina Bridelli – mezzosopran L’Arpeggiata, Christina Pluhar – kierownictwo artystyczne, teorba

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadzi: Klaudia Baranowska

Data emisji: 16.12.2018

Godzina emisji: 19.30 

materiały prasowe/bch/jp

Zobacz więcej na temat: muzyka dawna
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Actus Humanus. Filip Berkowicz: kontynuujemy odkrywanie zaginionych dzieł

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2018 10:16
- W cyklu "Polonica" o godz. 17.30 występują najwybitniejsi artyści, właściwie można powiedzieć pierwszy garnitur polskich wykonawców muzyki dawnej. Ten niezwykły repertuar przywracamy również podczas wieczornych koncertów gwiazd światowych - mówił szef artystyczny festiwalu Actus Humanus Nativitas. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Fabio Biondi: w weneckich ospedali śpiewały najlepsze solistki

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2018 08:00
- Niestety, ich kunszt nie był dostępny powszechnie, dla każdego, nie wysyłano ich ani do teatrów, ani do sal koncertowych - o muzyce wykonywanej w XVIII wieku w ośrodkach dla sierot i ludzi biednych mówił w Dwójce szef zespołu Europa Galante.
rozwiń zwiń