Actus Humanus. Pierwsze hiszpańskie oratorium bożonarodzeniowe

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2018 12:00
W sobotni wieczór wysłuchaliśmy transmisji koncertu z gdańskiego festiwalu. XVIII-wieczne dzieło Pedra Martíneza de Orgambide wykonał zespół The Harp Consort
Andrew Lawrence-King
Andrew Lawrence-KingFoto: z archiwum artysty

Actus Humanus 1200.jpg
Actus Humanus. Filip Berkowicz: kontynuujemy odkrywanie zaginionych dzieł

Gdański festiwal Actus Humanus to nie tylko okazja usłyszenia na żywo najwybitniejszych na świecie specjalistów od muzyki dawnej i ich interpretacji wielkich arcydzieł renesansu czy baroku. To również szansa poznania zapomnianego repertuaru – utworów, które ożywają w naszych czasach dzięki takim artystom jak Andrew Lawrence-King. 

W Polsce muzyk ten znany jest chyba przede wszystkim z występów z Jordim Savallem – Lawrence-King jest stałym współpracownikiem katalońskiego mistrza, członkiem jego Hespèrion XXI. Ale ten najwybitniejszy dziś na świecie harfista, znawca harf historycznych i repertuaru harfowego oraz dyrygent, od lat rozwija światową karierę jako solista, a także założyciel i szef zespołu The Harp Consort, z którym przyjedzie do Gdańska. Być może najsłynniejszą płytą tej grupy był jej pierwszy album wydany przez firmę Harmonia Mundi w 2002 roku – Missa Mexicana. Zresztą dawny repertuar z Nowego Świata, muzyka taneczna i sceniczna, a także ciekawostki muzyczne z rozmaitych kręgów kulturowych (iberyjskiego, anglosaskiego, celtyckiego, włoskiego) to ulubiony repertuar Andrew Lawrence-Kinga i The Harp Consort. Wiele programów tych artystów to dzieła sceniczne lub półsceniczne, które są próbą nie tylko odtworzenia dawnego brzmienia, lecz także historycznych strojów, gestów i akcji scenicznej.

W ten właśnie sposób – z elementami akcji scenicznej – wykonane zostanie w Gdańsku Oratorio al Nacimiento de Cristo Señor Nuestro Pedra Martíneza de Orgambide. O kompozytorze tym wiadomo bardzo niewiele. Urodził się w Madrycie, a przez większą część życia (pierwsze trzy dekady XVIII wieku) działał w Walencji. Utwór, który zabrzmi na festiwalu Actus Humanus jest najstarszym – jak okazało się niedawno – oratorium hiszpańskim. Podejmuje rzadko spotykaną w iberyjskich oratoriach tematykę bożonarodzeniową, a skomponowany został dla Kongregacji św. Filipa Neriusza w Walencji w 1704 roku. Do naszych czasów, jako jedno z niewielu tego rodzaju dzieł z Półwyspu Iberyjskiego, przetrwało w komplecie – zachowały się i libretto, i muzyka. Dzięki współpracy prof. Maríi Teresy Ferrer z Universidad Internacional Valenciana i Andrew Lawrence-Kinga dzieło zostało przywrócone praktyce wykonawczej w 2013 roku. Oratorio al Nacimiento to poetycka wizja walki dobra ze złem i historii zbawienia, zapoczątkowanej narodzinami Mesjasza. Wszystko okraszone jest barwną barokową muzyką iberyjską i charakterystycznymi, hiszpańskimi rytmami.

Orgambide podzielił swoje oratorium, zgodnie z praktyką pierwszych rzymskich oratorian, na dwie części, pomiędzy którymi niegdyś wygłaszano kazanie. W Gdańsku zamiast słowa zabrzmią udramatyzowane villancicos Gaspara Fernandesa, skomponowane dla katedry w Puebla de los Ángeles w Nowej Hiszpanii, czyli w dzisiejszym Meksyku.

Program:

Pedro Martínez De Orgambide: Oratorio Sacro Al Nacimiento De Cristo Señor Nostro, Diego Ortiz Recercata sopra canto piano, Recercata Prima sopra tenore; Lucas Ruiz de Ribayaz - Xacaras, Pabanas, Gallardas, Espanoletas, Tarantelas; Gaspar Fernandes - No haya más dulce alegríá, Toquen los rabeles, Negrinho: De Los Reyes, Santiago de Murcia – Cumbees, Anonim - Folias Portuguesas (Cancioneiro de Paris)

wyk. The Harp Consort, Andrew Lawrence King - kierownictwo artystyczne, harfa  

W przerwie koncertu wysłuchaliśmy rozmowy z Andrew Lawrencem Kingiem. Autorki: Magdalena Łoś i Klaudia Baranowska.

(Dwór Artusa, Gdańsk)

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Prowadziły: Magdalena Łoś i Klaudia Baranowska

Data emisji: 15.12.2018

Godzina emisji: 20.00

materiały prasowe/bch

Zobacz więcej na temat: muzyka dawna
Czytaj także

Actus Humanus. Filip Berkowicz: kontynuujemy odkrywanie zaginionych dzieł

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2018 10:16
- W cyklu "Polonica" o godz. 17.30 występują najwybitniejsi artyści, właściwie można powiedzieć pierwszy garnitur polskich wykonawców muzyki dawnej. Ten niezwykły repertuar przywracamy również podczas wieczornych koncertów gwiazd światowych - mówił szef artystyczny festiwalu Actus Humanus Nativitas. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Muzyka na przeżycie". Twórczość w cieniu wojny 30-letniej

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2018 08:00
- Utwory Heinricha Schütza miały dawać słuchaczom nadzieję mimo okrucieństw, których byli świadkami lub które ich dotykały. I taką właśnie wymowę ma program naszego koncertu - mówił w Dwójce Konrad Junghänel, szef grupy Cantus Cölln, która wystąpiła na festiwalu Actus Humanus. 
rozwiń zwiń