X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Andrew Lawrence-King o oratorium bożonarodzeniowym z pojedynkiem w tle

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2018 14:45
- Oratorium Pedra Martíneza de Orgambide wykracza poza historię narodzin dzieciątka Jezus, podejmując temat niekończącej się walki dobra ze złem - opowiadał założyciel i szef zespołu The Harp Consort, jednej z gwiazd tegorocznego festiwalu Actus Humanus Nativitas.
Audio
  • Andrew Lawrence-King o oratorium bożonarodzeniowym Pedra Martíneza de Orgambide (Filharmonia Dwójki)
Andrew Lawrence-King
Andrew Lawrence-KingFoto: z archiwum artysty

- Dochodzi do starcia między uosabiającym zło Diabłem a symbolizującym dobro aniołem, a tymczasem Maria i Józef niepokoją się o los swego dziecka – mówił Andrew Lawrence-King o wykonanym w Gdańsku dziele. Co znaczące, oratorium Pedra Martíneza de Orgambide było w czasach swego powstania formą dramatyczną wyposażoną w akcję sceniczną. - Jako pierwsi w czasach współczesnych wykonaliśmy to oratorium i jego premiera miała pełnowartościowo sceniczny charakter. Pierwsze w czasach współczesnych wykonanie na hiszpańskiej ziemi także przybrało formę sceniczną. Te inscenizacje były z pewnością bliższe pierwotnej wersji utworu niż wersja koncertowa, którą prezentujemy w Gdańsku, ale na razie chcemy po prostu pozwolić polskiej publiczności zapoznać się z muzyczno-wokalną warstwą dzieła Martíneza de Orgambide - tłumaczył muzyk.

Jak zaznaczał, podczas gdańskiego koncertu artyści "nie przywdzieją kostiumów, jak anielskie skrzydła czy diable rogi". - Będziemy się jednak posługiwali rozbudowaną gestykulacją i ruchem scenicznym, które w barokowej praktyce wykonawczej odgrywały istotną rolę. Mam więc nadzieję, że nasi słuchacze z łatwością wyobrażą sobie to, jak mogłaby wyglądać wersja sceniczna. W końcu wszyscy wiemy, jak mogli wyglądać Maria i Józef, kim są pasterze, każdy z nas ma swoje wyobrażenia na temat aniołów. Przy czym anioł, który w tym oratorium odgrywa kluczową rolę, jest wyposażony w ciężki siedemnastowieczny miecz, przy pomocy którego stacza pojedynek z Szatanem…

Co wiemy o twórczości Pedra Martíneza de Orgambide? Czym są pieśni zwane "villancicos? Co jest charakterystycznego w muzyce barokowej iberyjskiego obszaru kulturowego? I jak wyglądają Święta Bożego Narodzenia na… wyspie Guernsey?

Zapraszamy do wysłuchania całego wywiadu.

***

Prowadzi: Klaudia Baranowska

Gość: Andrew Lawrence-King (harfista, założyciel i szef zespołu The Harp Consort)

Data emisji: 15.12.2018

Godzina emisji: 21.00

Materiał został wyemitowany w audycji Filharmonia Dwójki.


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak