X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Wielki koncert z okazji 100. rocznicy Sejmu Ustawodawczego

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2019 15:12
We wtorkowy wieczór wysłuchaliśmy transmisji z Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie odbyło się wydarzenie upamiętniające pierwsze posiedzenie Sejmu po odzyskaniu niepodległości.
Otwarcie Sejmu Ustawodawczego w Warszawie. Widoczny m.in. naczelnik państwa Józef Piłsudski
Otwarcie Sejmu Ustawodawczego w Warszawie. Widoczny m.in. naczelnik państwa Józef PiłsudskiFoto: NAC/domena publiczna

Stulecie Sejmu Ustawodawczego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej uświetnił koncert, którego program był rodzajem symbolicznej podróży przez dzieje dawniejsze i nowsze polskiej historii muzyki. W programie wieczoru znalazły się kompozycje lub fragmenty dzieł: Henryka Mikołaja Góreckiego, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Ferenca Liszta, Edwarda Elgara, Richarda Addinsella i Stanisława Moniuszki.

– Ukończona w 1969 roku przez Henryka Mikołaja Góreckiego "Muzyka staropolska" – już w samym tytule wyraźnie wskazuje na źródła inspiracji. Górecki wykorzystał symboliczne cytaty z dwóch staropolskich dzieł: fanfary instrumentów dętych oparł na średniowiecznym "Benedicamus Domino", a partie smyczków na renesansowej pieśni "Już się zmierzcha" Wacława z Szamotuł – mówił dziennikarz Dwójki Marcin Majchrowski.

Z kolei "Polonez koncertowy A-dur" Henryka Wieniawskiego symbolizuje czasy XIX-wiecznej wirtuozerii (uwielbianej przez ówczesną publiczność), ale jest też nawiązaniem do wielkiej, sarmackiej tradycji dostojnego tańca chodzonego. – W XVIII stuleciu polonez stał się przecież symbolem monarszego splendoru i potęgi majestatu władzy. Był nie tylko tańcem, ale również artefaktem kulturowym dawnej Rzeczypospolitej – wyjaśniał Marcin Majchrowski.

W podobnej przestrzeni symbolicznej, odnoszącej się do sarmackiej epoki, można umieścić inny taniec – mazura, z tym że ten, z opery Stanisława Moniuszki, miał w XIX wieku jeszcze dodatkowe znaczenie. Był pisany "ku pokrzepieniu serc" w czasie, kiedy Polska była wymazana z mapy Europy. Z kolei "Uwertura koncertowa" Karola Szymanowskiego to utwór symbolizujący aspiracje muzyki polskiej niemal w przededniu odzyskania niepodległości. Szymanowski, zafascynowany w tamtym okresie twórczością Ryszarda Straussa, w swoim niezwykle efektownym dziele nawiązuje do najlepszych kart muzyki europejskiej przełomu XIX i XX wieku.

– Są w programie tego koncertu także dwa, wymowne wyjątki – Interludium z nieukończonego "Oratorium o św. Stanisławie" Franciszka Liszta oraz "Polonia" Edwarda Elgara. Te dwa dzieła kompozytorów obcych – wprost nawiązują do tradycji muzyki polskiej i polskiej historii. W pisanym pod koniec życia oratorium Liszt wykorzystał tematy polskich pieśni patriotycznych, m.in. użył fraz z "Mazurka Dąbrowskiego". Natomiast brytyjski kompozytor Edward Elgar w swoim preludium symfonicznym "Polonia" – oprócz motywów hymnu sięgnął po temat Warszawianki i motywy z dzieł Ignacego Jana Paderewskiego oraz Fryderyka Chopina. Natomiast niedługi "Koncert warszawski" Richarda Addinsella – napisany został do brytyjskiego filmu "Dangerous Moonlight" z 1941 roku, opisującego tragedię września 1939 roku. Obraz ten był bardzo popularny w Wielkiej Brytanii w latach II wojny światowej, sam Koncert – choć obecnie niezbyt często wykonywany – również cieszy się popularnością, nie tylko z powodów kontekstu historycznego – dodawał Marcin Majchrowski.

Program:

Henryk Mikołaj Górecki Muzyka staropolska op. 24; Henryk Wieniawski Polonez koncertowy A-dur op. 21; Karol Szymanowski Uwertura koncertowa E-dur op. 12; Ferenc Liszt Interludium symfoniczne z oratorium St. Stanislaus; Edward Elgar Polonia – preludium symfoniczne; Richard Addinsell Warsaw Concerto; Stanisław Moniuszko Mazur z opery Halka

Wyk. Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod dyrekcją José Marii Florêncio, soliści: Jakub Jakowicz – skrzypce, Michał Szymanowski – fortepian

***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki 

Prowadził: Marcin Majchrowski

Data emisji: 19.02.2019

Godzina emisji: 19.00

bch/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak